Nyfiken

Är ju medveten om att bästa kurator B kommer att göra KEDS-testet, vid vårt nästa möte. 5 dagar efter flytten tillbaka hem, till staden mellan bergen.

Nyfiken som jag är, gjorde jag ett test precis. Ville se hur vår månad här i fjällen har påverkat, mitt mående. Vid första tillfället, dvs oktober 2015 fick jag 45 poäng. I slutet av maj i år, fick jag 36 poäng. Och idag… tada… 16 poäng!

Men jag är medveten, testresultatet baseras på de senaste två veckornas mående. Men ändå. Stort. Känner ett stort hopp.

Men som jag tidigare har skrivit. Det är nu den tuffaste resan har börjat. Att stanna kvar. Här och nu. Tänker att vår tid som är kvar här i fjällen, är en smekmånadsfas. Vardagen hemma, blir prövningen. Men jag är inställd på att lyckas. Mitt mantra vila för att läka, får bytas mot vila för contemplation. Återhämtning. Och mina konsekvensanalyser måste sitta som inpräntat i ryggmärgen. Tacksam. Och lycklig.

 

9 thoughts on “Nyfiken

  1. ibod11 2016-08-10 / 11:48 f m

    Du har så kloka tankar och helt rätt inställning till ditt tillfrisknande så jag är övertygad om att det fortsätter att gå åt rätt håll 🙂

    Gilla

  2. Znogge 2016-08-13 / 11:17 f m

    Vilket gott bevis på att det går på rätt håll för din del! Härligt att läsa. Jag är säker på att återhämtningen kommer att fortsätta även på hemmaplan.

    Kram

    Gilla

  3. Linnéa 2016-08-13 / 11:38 f m

    Vilken känsla att kunna se framstegen så svart på vitt och helt underbart att fjällvistelsen gett resultat. Kände själv vilken nytta fjällivet gjorde för mig under veckan vi var där. Stillheten och tystnaden är magisk för en utmattad hjärna 🙂

    Gilla

  4. Helena 2016-08-13 / 8:20 e m

    Så roligt att läsa :), du kommer fortsätta lyckas tror jag, :), kram ♥

    Gilla

  5. K 2016-08-19 / 2:44 e m

    Du är många steg före mig. Och där jag är har jag så oerhört mycket frågor. Jag har en terapeut som säger vila, vila, vila och en läkare som säger du kan inte vila dej frisk och däremellan en tålmodig sambo som säger ta allt med en nypa salt. Jag ska följa förnuftet förmodligen. Mitt förnuft är dock ett minne blott. Jag vill så gärna bli frisk och griper efter varje halmstrå för att bli det. Men jag märker ju att allt detta gripande inte gör mig gott. Hur sjutton hittar man lugnet att låta tiden läka? (Det har gått 5 månader nu. I princip isolering under den tiden. Orkar inga vänner, bara familj. Orkar inga utflykter. Hemma, skogen och stugan är det enda.) Eller är det ens så? Att tiden kan läka? Hur har du tänkt?

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-24 / 7:25 e m

      Låter som du jagar efter tillfrisknad. Känner så igen mig i din tankegång. För mig kom vändningen när jag accepterade att jag är sjuk, och att det får ta den tid det tar. För så är det, det finns inget vi kan göra för att påskynda vårt tillfrisknande.

      Och vila gäller. Punkt. Och vi pratar inte om vila några timmar per dag. Första 6-7 månaderna låg jag i sängen 24/7, mer eller mindre. Därefter hade jag 4-5 timmar ”uppe”, fördelat på 2-3 perioder per dag, däremellan vila. Fortsatt idag, då hjärndimman är borta och utmattningen är bortvilad, så vilar jag. Inte alls som tidigare, men 1,5-2 timmar varje eftermiddag.

      Mitt bästa råd, sluta leta halmstrån, det stjälper mer än hjälper. Och vila för att läka.

      En stor styrkekram❤️❤️❤️

      Liked by 1 person

  6. Di 2016-08-22 / 9:41 f m

    Härligt att du mår bättre. Själv ligger jag på 28.. Men har aldrig varit så dålig som du. Funderar också på hur framtiden ska vara. Svårt just nu men ja en dag i taget. Kramar

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-23 / 7:10 e m

      En dag i taget, är en bra väg Den bästa. KEDS är bara en vägriktning, det viktiga är ändå hur man mår här och nu ❤️
      Kram ❤️

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

