Nästa fas närmar sig

Har över dagen varit en snabbis hemma, i staden mellan bergen. Sitter nu i bilen, på väg tillbaka, till fjällen.

Anledningen till dagens resa, var bästa kurator B. Länge sedan sist, men nu var det dags igen. Ett härligt, bekräftande samtal, som alltid. Nedan skriver jag av mig, mest för min skull. Ett bra sätt att bearbeta samtalet på, samt att komma ihåg.

Jag har rätt i det jag själv känner, jag har tillfrisknat bra. Över all förväntan. Vi pratade mycket om var genombrottet kom, vilka faktorer som har bidragit till min läkningsprocess. 

Genombrottet kom i mitten av april/slutet av april, när acceptansen kom fullt ut. Efter att jag slutade jaga. När jag slutade älta alla om och kansken. När jag hade bearbetad sorgen, skammen och ilskan.

Jag slutade jaga efter snabbaste vägen till enkelbiljetten, accepterade att det inte finns någon quick fix. Samtidigt började jag släppa på alla inre krav och måsten. Jag började leva i nu:et. Ta dagen som den kommer, acceptera och välkomna både bra och sämre dagar, med ett leende. Fokuserar bara på det positiva. Jag helt enkelt accepterade, jag är sjuk. Det får ta den tid det tar. Vila för att läka. Punkt. Genombrottet.

Fortsatt vid den här tidpunkten slet jag med sömnen. Det lilla magiska vita pillret, var min bästa vän. Nattetid. Fick en bra articifiell sömn. Men sömnkvalitén var katastrofal. 

Så fick jag mitt älskade tyngdtäcke. Min nya älskare, som den även benämns som. Kunde på bara några nätter, sluta helt med Imovanen. Sover gott och djupt, med tyngdtäcket. 

Inte alltid, måste dock tilläggas. När det finns oro omkring mig, hjälper det inte enbart med täcket, utan då måste jag komplettera. Med sorg, för det tar flera dagar innan hjärnan är ”klar” igen, efter en natt med Imovane. Som tur händer det sällan. Senast var i början av juli.

Med den kvalitativa djupsömnen, började jag läka effektivare. Samtidigt som jag fortsatte leva efter mitt aktivitetsfönster och prioritera min vila. Varje dag.

I juni behövde min kropp vilan, på ett annat plan. Jag kände efter varje aktivitet, av en trötthet. Där är jag inte längre. Såklart känner jag mig tröttare, kvällstid. Normalt. Men sällan dagtid. MEN fortsatt ser jag till att prioritera min vila. Varje dag. Återhämtningen. Contemplationen. Så viktig. Den är för alltid, min vän. Glömmer jag av den igen, får jag min returbiljett. Aldrig.

Sedan jag fick mitt tyngdtäcke, har min tillfrisknad börjat få fart. I takt med att jag började må bättre, infann sig längtan efter motion. Sakta kunde jag gå längre och längre. Började med intervaller. Nu springer jag även mellan varven.

Samtidigt har jag kommit långt i min förändringsprocess. Jag tänker och prioriterar utifrån mig själv. Jag har blivit duktig på att vara lat och självisk. Och jag har även börjat rensa bland relationer. Klokt enligt bästa kurator B.

Jag är inte den, som jag var förut. Jag har längre ingen strävan, efter att vara alla andra till lags. Vara den ständiga projektledaren. Arrangören. Drivkraften. Den där fröken duktig. 

Mitt nya normala jag, har tagit över. Trivs med henne. Men hon/jag är fortsatt skör. Men jag har kommit långt. Grymt långt. Nu ska jag fortsätta på samma spår, samtidigt akta mig för alla fallgropar på vägen. Och energibovar. Mår jag bra, så mår min familj bra. Punkt.

Vad har blivit bättre, sedan mitt senaste möte med bästa kurator B?!

Utmattningen har släppt. Vila för att läka har gett resultat. Minnet, tappar inte bort saker i korttidsminnet längre. Tappar sällan numera ord, eller tappar bort mig själv, mitt i en handling/aktivitet. Kan numera läsa/följa skriftliga instruktioner och/eller recept. Kan strukturera och organisera. Kan med lätthet påbörja och slutföra hushållssysslor, utan att det blir en belastning. Tar medvetna, aktiva beslut, efter mina förutsättningar. Jag har lärt mig att säga nej.

Indirekt handlar det även om att jag har sänkt min egen inre kravlinje. Börjar närma mig en ”normal” nivå. Allt behöver inte vara perfekt. Lagom duger mer än bra. Stort.

Vi träffas nästa gång den 26 augusti. Ett nytt KEDS-test ska göras, och vi kommer börja lägga upp en rehabiliteringsplan, inför nästa steg. Fas tre. Börja arbeta igen. Längtar.

Nu är vi strax framme i fjällen igen. Skönt. Känns som hemma. Ytterligare har jag och liten nästan tre veckor kvar, innan livet i staden tar över, igen. Som vi ska njuta.

Igår gjorde vi en riktigt långvandring uppe på fjället. Jag, någon, liten och hennes jämnåriga kusin. 16,3 km, vi gick rutten Skalets spårcentral-Jaktstugan-Fallmoran-Samevistet-Ripfjället-Skalets spårcentral.  Så härligt! Ser fram emot många fler vandringar, kommande veckor. Njut av nu:et. Och kom ihåg den dagliga vilan, återhämtningen. Kram.

16 thoughts on “Nästa fas närmar sig

  1. Znogge 2016-08-03 / 8:54 e m

    Så härligt att läsa om dina framsteg och att det går så bra för dig! Men det gäller att kloka personer runt omkring sig och inse att det är en process. Kan tänka mig att veckorna i fjällen är som en lisa för själen och gör er alla väldigt gott.

    Kram och njut nu av resterande tre veckor. Jag börjar redan på onsdag men först ett bröllop ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-06 / 10:52 f m

      Tack fina du❤️ Fjällen har en magisk effekt på mig, så avkopplande❤️

      Så härligt med bröllopet! Njut hela dagen! ❤️🎂💍

      Sitter själv i bilen på väg intill Östersund, så nu ska jag passa på och läsa ikapp mig lite inne hos dig 😊

      Kram❤️

      Gilla

  2. semestersol 2016-08-04 / 10:15 f m

    Vad roligt att läsa om ditt mående! Jag blir så glad för er skull! Fjällen och naturen är underbart helande också, ni har verkligen hittat en perfekt plats!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-06 / 10:49 f m

      Tack fina du ❤️ Fjällen är verkligen vårt paradis! I denna vända återstår nu bara 16 dagar, ingen lust alls med att börja vardagen hemma i stan igen. Blir nog så småningom en framtid här ❤️

      Kram ❤️

      Gilla

  3. Karolina 2016-08-04 / 11:42 f m

    Hej!
    Tyngdtäcke låter fantastiskt! Fick du på recept (hört att man kan få det)? Var köpte du och vad kostade det?
    Är själv utmattad sen i mars och har också stora problem med sömnen till och från. Mest till. Äter antidepressiva som har sömngivande effekt men även Imovane. Skulle så gärna vilja sluta med Imovane och har gjort nåt misslyckat försök. Hur länge använde du Imovane och var det dagligen. Har själv använt dagligen i 3 mån.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-06 / 10:45 f m

      Hej Karolina!
      I mitt landsting är tyngdtäcke klassat som ett hjälpmedel, så för mig har det inte kostat något. Jag fick mitt täcke utprovat hos arbetsterapeuten. Mitt väger 8 kg.

      Det kostar ganska mycket att köpa ett täcke själv, http://www.somna.se/produkter/kedjetacket/

      Jag provade några inte beroendeframkallande insomningstabletter, innan tillslut kapitulerade och fick Imovanen. Tog dagligen Imovande i 3,5 månad cirka, många nätter fick jag ta två. Är tacksam att jag har kedjetäcket, borde skrivas ut före insomningstabletter som är beroendeframkallande ❤️

      Ta han om dig, kom ihåg din vila❤️

      Styrkekram ❤️

      Gilla

      • Karolina 2016-08-06 / 10:50 f m

        Åh, bra! Jag ska ta upp det med min läkare. Jag tar senaste månaden 1/4 av 5 mg Imovane så jag hoppas jag kan fasa ut dessa tabletter som jag hatar att älska…

        Är glad att du verkar göra stora framsteg i tillfrisknandet. Jag har långt kvar dit känns det som. Fortfarande är många dagar en kamp mot destruktiva tankar och självförakt. Andra dagar är bra och jag försöker hämta kraft i de dagarna.

        Ta hand om dej!

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-08-06 / 10:58 f m

        I en kort period är det bra med Imovanen, kroppen får sin sömn och ger oss bättre kraft att läka. Samtidigt blir det ju bara en artificiell sömn, iallafall så var det så för mig.

        Din tid kommer, men ge sjukdomen den tid det tar. Finns ingen mirakelkur, och tur kanske det. Om en sådan fanns, skulle de flesta av oss ha en stående returbiljett😉

        Vi lär oss ändå av den här redan, synd bara att man ska behöva bli så sjuk, innan den kunskapen kom 😢

        Ta varje dag som den kommer, fokusera inte på det jobbiga, utan hitta glädjen varje dag. Det hjälper ❤️

        Styrkekram ❤️

        Gilla

      • Karolina 2016-08-06 / 12:19 e m

        Ska erkänna att jag i början av min sjukdom seglade förbi din blogg och tänkte att jösses, den stackarn måste varit felbehandlad som varit sjuk så länge. Och nu, nästan ett halvår senare, och med större acceptans och förståelse så är jag så ödmjuk inför din resa och ditt mod att låta det ta tid. Ska läsa om din blogg från början med förhoppning om en smula tröst och kanske några svar på detta förvirrande tillstånd.
        Kram♥️

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-08-06 / 7:12 e m

        Det är först när man själv hamnar här och inser vilket helvete det är❤️

        Ändå har jag i sammanhanget inte varit sjuk så länge, mot så många andra, ”bara” sedan 1 oktober 2015. Däremot kraschade jag hårt, slog ut kroppens alla alla funktioner. Ett resultat av att jag har varit så duktig och arbetat på de senaste två åren som ”utbränd”.

        Galet hur vi kan misshandla våra kroppar så 😢

        Brukar själv gå tillbaka och läsa, särskilt inläggen i den första akuta fasen. En bra tankeställare och påminnelse om hur dåligt man har mått, men även för att komma ihåg hur långt jag har kommit ❤️

        Styrkekram ❤️

        Gilla

    • Mia 2016-08-06 / 11:04 f m

      Jag bor i ett landsting där man måste betala själv. Men så hade jag tur och hittade ett på Tradera. Kolla där, + Blocket mfl sajter. De går att tvätta själv så jag tycker begagnade känns ok.

      Liked by 1 person

      • Anna 2016-08-06 / 11:15 f m

        Bra tips Mia! De är ju ganska dyra att köpa själv som nya. Vad fick du betala för det på Tradera?!

        De nyare är ju dessutom delbara, så att även vanliga tvättmaskiner kan tvätta dem, super bra!

        Kram ❤️

        Gilla

  4. ibod11 2016-08-05 / 8:36 f m

    Härlig läsning 🙂 Du kommer tillbaka som en klokare och mer erfaren variant av dig själv. Resan är jobbig men resultatet blir bra. Inte värt allt men i alla fall ett bra slutresultat ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-06 / 10:47 f m

      ❤️🙏❤️ Sitter i bilen på väg in till Östersund nu, ännu ett besök på Jamtli hägrar😊 Varje gång vi åker in till Östersund, tänker jag på dig ❤️

      Styrkekram ❤️

      Liked by 1 person

  5. Caroline 2016-08-07 / 3:24 e m

    Vilka fina insikter du fått under din resa. 🙂
    Och din kurator verkar toppen!
    Lycka till med arbetsträningen!

    Gilla

  6. Helena 2016-08-09 / 9:09 e m

    Visst är det härligt när utmattningen släpper och man orkar mycket mer :), har varit där ett tag men har nu åkt på en riktig svacka igen. Det är så lätt att hamna fel igen, även när man haft roligt hela sommaren. så kul att läsa att du orkar mer och t o m ute och springer, starkt jobbat. Kram ♥

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

