I fjällen är det enkla, det vackra

Dagarna går, hade en fantastisk härlig förra veckan. Energinivåerna på topp, glad som aldrig förr. Sedan hände något, går inte närmare in på det hela, eftersom det rör även andra. Men kan bara konstatera hur skör jag fortsatt är. Fick under lördagkvällen min första panikångestattack på många månader. Tror senast jag hade en var i februari, av den här kalibrern.

Fick hjälp av en vän via telefon, andas igenom, tolka situationen. Sedan tog någon över. Somnade hulkandes. Med hans armar runt mig. Vaknade med tårarna rinnandes, helt energilös på söndagen. 

Isolerade mig hela dagen i sängen, ömsom sov, ömsom vilade. Ångesten satt kvar som en stor klump. Under eftermiddagen började den släppa. Jag och någon analyserade igenom läget. Lättad.

Andra människors val och reaktioner, kan inte jag påverka. Men däremot kan jag förklara utifrån mig, inget annat.  Förmodligen ligger massor av annat groll bakom med andra personer, och jag blev måltavlan.

När man hamnar här i Ingemannslivet, sätts det sociala livet på paus. Precis som allt annat. Och någonstans där i nöden, så prövas ens vänner. För tyvärr, alla har inte lätt att hantera att man är sjuk.

Är glad att jag under resan så här långt, har blivit så stark. Hade det här inträffat för ett par månader sedan, hade jag fått räkna med ett bakslag deluxe. Nu fick jag en mellandag. Igår.

Idag fanns åter energin här, och mitt glada jag. Även fast det finns ett sting sorg, i hjärtat. Jag ser framåt. Ett par veckors simskola och fritis hägrar för liten. Sen åker vi till fjällen, stannar där mest troligt resten av sommarlovet, med något avbrott för en fotbollscup.

Jag har siktet inställt på arbetsträning  25% från september/oktober (såklart om bästa kurator B och läkaren instämmer), fram tills dess ska jag göra mitt bästa för att vila, utan måsten. I fjällen finns inget gräs som ska klippas, rabatter som ska rensas eller några andra måsten. Man bara är, man går tom i stort sätt, i samma kläder, dag för dag. 

Man äter Bullens Pilsnerkorv eller Soldatens Ärtsoppa/Köttsoppa till lunch, lagad över öppen eld och med utsikten över kalfjället, ljuvligt! Rena delikatessen! I fjällen är det enkla, det vackra. Och kraven från både mig själv och min omgivningen, minimala. Tänk om man alltid kunde leva så enkelt, en framtidsvision?!


Mitt citronträd trivs bra på vår terasse!

11 thoughts on “I fjällen är det enkla, det vackra

  1. Helena 2016-07-04 / 7:42 e m

    Trist när sånt händer, men man är väldigt känslig länge. Tur att du mår lite bättre idag. Skönt att ni får tillbringa några veckor i fjällen igen, det är underbart där, är själv på väg upp några dagar nästa vecka :). Ska bli skönt efter allt som hänt här. Kram ♥

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-03 / 6:02 e m

      Härligt! Hur hade ni det i fjällen?! Idag har vi varit en snabbis hemma, för ett kuratorsbesök, men sitter nu i bilen tillbaka, strax framme❤️

      Styrkekram❤️❤️❤️

      Liked by 1 person

      • Helena 2016-08-03 / 8:40 e m

        Vi hade det jättebra, var uppe på flatruet, så massor av renar, jättekul. tyvärr regnade det en del, men vi åkte runt lite och tittade och vandrade en del, men inga längre sträckor :). Vi ska upp en sväng till den 17 e augusti, ska bli kul, men det tar på krafterna att åka 50 mil. Hoppas ni har det skönt där uppe. Kram ♥

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-08-06 / 11:03 f m

        Härligt! Då var ni ganska nära oss här i Vemdalen! Oj, förstår 50 mil är långt. Vi har bara 20 mil, lagom. Min man åker hem och börjar arbeta till veckan, men jag och dottern stannar här fram tom den 21 augusti.

        Kram ❤️

        Liked by 1 person

      • Helena 2016-08-06 / 7:41 e m

        Aha ja det är inte så långt ifrån, det tär lite på krafterna att åka så långt, men det är det värt :), så skönt att vara där uppe 🙂 synd att man inte orkar vandra så mycket som man skulle vilja bara. Får snart åka dit en vända till :), kompisen vi lånade stugan av ska åka upp den 17 augusti och då ska jag följa med :), hoppas hjortronen är klara då :). Ha en fortsatt fin ledighet där uppe och ta hand om dig, kram ♥

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-08-06 / 7:44 e m

        Du ska se att styrkan för vandringar finns om några veckor ❤️ Hjortronen börjar vara mogna redan, där solen har hittat dem. Plockade några liter häromdagen🙏

        Kram ❤️

        Liked by 1 person

      • Helena 2016-08-06 / 7:47 e m

        Ja hoppas på det :), vad härligt att dom är klara :), jag är själv inte jätteförtjust i hjortron, men många andra anhöriga är det :), blåbär är ju min favvo :). Kram ♥

        Gilla

  2. tankaromutmattning 2016-07-05 / 4:44 e m

    Åh, jag känner så med dig och det du beskriver. Hur man tror att man är starkare än vad man i själva verket är. Att bakslagen blir dubbla eftersom man blir besviken både på bakslaget i sig och själva sorgen att man fick det där bakslaget.

    Hur man förlitar sig på personer som inte visar sig vara de man hoppats på eller trodde om dem. Hur svårt det är när en vänskap omprövas. Det är en riktig separation.

    Jag tänker samma tankar som du här på min ”sommarledighet” (eller vad man nu kallar den, till skillnad från den andra ledigheten 😉 ) Hur kan man behålla den enkla känslan man har på semestern? Funderar på om det kanske är en känsla man ska åt i första hand? Att det inte är allt runtomkring utan att man drar ner på saker, lite less is more-känsla. Man skapar sig ett enklare liv.

    Åh trädgården är min bästa avkoppling. Ogräs är min bästa terapi. Man blir liksom aldrig klar. Och med den insikten så njuter jag bara av det som är fint just nu. För att inbilla sig att allt ska vara snyggt samtidigt, det går ju inte! (om man inte vill bli utbränd… Haha!)
    Kram!!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-08-03 / 6:01 e m

      Har sedan jag skrev det här tänkt om, kanske var och är det först nu, som jag vågar ställa krav på vad en vänskap innebär för mig?! Kanske har jag varit för snäll, alltid prioriterat andra, framför mig själv, kanske var det just därför situationen uppstod?!

      Har bearbetat och lämnat det nu. Saker som jag inte kan påverka. Eller höra något åt, får vara ❤️

      Skönt att du har din trädgård❤️ Hur har det gått i sommar så här långt?! Bättre?! Sämre?!

      Har tyvärr ingen chans att följa dig när jag är i fjällen, vi har inget internet och stugan ligger i ”lätt” radioskugga. La redan efter några dagar ner möjligheterna att gå runt och pejla mottagning inne i stugan😊

      Styrkekram ❤️❤️❤️

      Gilla

  3. Znogge 2016-07-06 / 10:06 e m

    Att bli måltavla är det sämsta man kan bli för oftast så är det tyvärr väldigt orättvist. Men jag känner igen det och vad det innebär. Skönt att höra i alla fall att ångesten släppt och att härlig veckor i fjällen väntar här framöver

    Kram

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar!❤️

