Mitt aktivitetsfönster 

Dagarna bara går, och jag mår bra. Lite bara så där, vill nypa mig i armen. Få bekräftat. Är det sant? Får man må så här bra, här i Ingemannslandet? 

Och det får man. Så länge som man fortsatt kommer ihåg sin vila. Och försöker hålla sig till aktivitetsfönstret.

Min arbetstid är 08:00-17:00. Precis som de flesta andras. Skillnaden är att jag är sjuk. Mitt arbete, just nu, handlar inte om att gå till kontoret. Längre. Utan om att vila, för att läka. Även fast jag numera har mer energi och ork. Det är nu som jag läker som bäst. Och det är nu som jag får hålla tillbaka, hårt. För alla energifyllda impulser, som dagligen ploppar upp. 

Under min arbetsdag har jag ett aktivitetsfönster på tre timmar. Oftast mellan 10:00-13:00. Under den här tiden brukar jag ägna 1-1,5 timme åt motion. Power walks, intervaller eller bara en vanlig promenad. Låter energinivån få bestämma. Och sedan kan jag ta en fika med grannen, baka, rensa rabatten, brodera eller ta en promenad ner på stan, besöka biblioteket eller liknande. Men försöker hålla på fönstret.

Numera larmar min iPhone, när jag har 15 min kvar. Som en påminnelse. Så hinner jag avsluta, i god tid.

Dagar då jag har något inbokat, exempelvis kurator, läkare, massage, frisör, tandläkare och liknande. Eller som de dagar, då jag tar med mig min egen lunchlåda, och lunchar tillsammans med kollegorna. På kontoret (gör det regelbundet numera). Blir det den enda aktiviteten, den dagen. Det vill säga under min arbetstid. 

All annan tid vilar jag. Vila för att läka. Och ofta sover jag en timme, på eftermiddagen. 

Vad gör jag när jag vilar?! Ingenting. Jag ligger i sängen, halvslumrar till en ljudbok, eller en dålig serie på Netflix/ViaPlay. Ju sämre serie, destå bättre. Ett tag läste jag, men är inte i en läsperiod för stunden. Men många gånger bara jag är. Har lärt mig att bara vara, och njuta av vilan. Den ger resultat.

När arbetsdagen är slut, hjälps vi åt här hemma, med middagslagningen, disk, tvätt, plock, handling och litens aktiviteter. Umgås. 

Vi har sedan flera år hjälp här hemma, med städning en gång i  veckan. Vilket underlättar en hel del. Och vi använder oss av Matkasse, och mestadels sköter vi all handling av mat etcetera online.

Senast 21:30, men gärna redan 21:00 kryper jag i säng. Sover numera gott, tack vare mitt kedjetäcke.

Under vardagarna fungerar det bra, även nu när någon är hemma. Liten har fritids hela sommaren, när hon inte är på semester (hon är bortlånad på semester med kusiner, några veckor i sommar). Och de veckor som vi kommer att vara i fjällen.

Helgerna numera, vidgas mitt aktivitetsfönster. Någon är i större behov av lugn och ro. Jag axlar det större ansvaret för liten. Men har samtidigt blivit duktig på att be om hjälp. Har liten en tidig fotbollsmatch, ordnar jag så att hon får åka ut med någon annan förälder, till samling, så åker jag ut först till matchstart. Eller inte alls, om jag behöver prioritera vilan.

Brottades ett tag av dåligt samvete, gentemot barnen. Främst liten. För att inget är, som något brukar. Men har släppt det. Livet har pausat lite. Jag var för duktig, under så många år. Kroppen orkade inte mer.

Jag är det bästa förälder jag kan vara, efter de förutsättningar jag har. Här och nu. Jag prioriterar min barn, alltid. Kvalité framför kvantitet. Men jag prioriterar även mig själv. Jag måste. För att bli frisk. För att få komma tillbaka, som den glada mamman, som åter kommer att orka. 

Och den där glada mamman är på väg tillbaka. Sakta. Vi har börjat göra roliga saker tillsammans igen. Och hon kan åter fylla huset med ett gäng härliga vänner, som alla stannar på middag. Men allt sker i lagom dos. Och med tid för återhämtning, för oss alla. Även för liten. För även hon mår bra av att ha ”tråkigt” och göra ”ingenting-alls”.

Jag tror inte det finns några rätt eller fel sätt, för resan tillbaka mot livet igen. Så länge som man ärligt kan och tillåter sig, att acceptera sin sjukdom. Och ge den tiden för att läka. 

Det här är mitt sätt, och det fungerar bra på mig. Över all förväntan. Aktivitetsfönstret får mig, att hålla tillbaka. Fundera ett varv extra. Och tillåter mig, min välbehövliga vila. 

Har samtidigt en familj, som redan från start, ”tvingade” mig till vila. Bara tog bort alla måsten, och sänkte ribban här hemma markant. De hade inga val där och då. Egentligen inte jag heller. Men däremot accepterade de läget, många månader innan mig. 

Så här i efterhand så ser jag själv, hur jag kämpade emot. Så länge. Idag upprepar jag dagligen, någons mantra till mig: 

Släpp på alla krav och måsten, du behöver inte göra någonting alls. Ditt arbete här och nu, är att vila. Vila för att läka. 

Fast till honom. Och sakta börjar det ge resultat. Sakta börjar energin komma tillbaka, även hos någon. Vi tar en dag i taget. 

2 thoughts on “Mitt aktivitetsfönster 

  1. Znogge 2016-06-21 / 11:43 f m

    Jag tror inte heller att det finns något rätt eller fel utan man måste göra på det sätt som passar en själv bäst. Jag tycker att ditt upplägg låter väldigt genomtänkt och just tanken på ett aktivitetsfönster är nog mycket bra. Ger lite struktur och ram till dagen för det kan vara lätt att göra mer när man ändå är igång liksom…

    Smart dessutom att ha städhjälp och få maten hemskickad. Allt som kan underlätta ska man ta nytta av. Hade inte Herr Hund varit så speciell så hade vi haft hjälp med städningen. Den saken är säker!

    Kram och ha en fin tisdag ❤

    Gilla

  2. ibod11 2016-06-22 / 4:54 e m

    Så glad för din skull. Du har hittat bästa vägen tillbaka för just dig och det måste vara fantastiskt för din familj att se dina framsteg. Hoppas att Någon återhämtar sig snart .
    Kram.

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

