För alla 

Livet har varit hektiskt, senaste veckorna. Fotbollscup, skolavslutning och en student. Fixade allés utan ett enda stresspåslag. 

Har prioriterat min vila. Och återhämtning. För att orka. Studentfirandet, gick bra. Var med när sonen sprang ut, och hann vila. Innan studentmottagningen.

Vi bjöd få, men det blev ändå 30-talet med gäster. Hela eftermiddagen och kvällen löpte på bra. Härliga samtal, goda skratt. Vid 21:00, när alla hade som roligast, bröt jag festen. Sonen hade redan åkt vidare, och jag var trött. Galet trött. Bra beslut. Ingen tog det illa vid sig,  alla gästerna vet, och förstår.

Och när studenten i dagarna två, var avklarad. Så vilade jag 24/7. I två dygn. Kroppen behövde det. Var inte slutkörd. Men trött. Stor skillnad.

Sakta och säkert kom energin tillbaka. Tog tag i min dagliga promenad, igen. Har helt fått bortprioritera den, de senaste veckorna. Och idag orkade jag med en power walk, uppför slalombacken. Visserligen bara 1/3 del. Men stort ändå. Gick utöver det 7,8 km, varav jag intervallade halva sträckan. Nöjd.

Jag mår så mycket bättre. Sover så gott om nätterna. Älskar mitt kedjetäcke. Sover med lätthet 9-10 timmar utan att vakna upp. Ofta 11-12 timmar. 

Samtidigt har jag mitt aktivitetsfönster. Har fått många frågor om det, gör ett eget inlägg om det, inom kort. Det funkar så bra, läker bättre än någonsin. Till och med kuratorn börjar prata i termer, om att jag eventuellt är redo för arbetsträning 25%, från och med september/oktober. Stort.

Och så har vi min kära någon. Han mår inte alls bra. Men han får bästa hjälpen. Samtidigt som jag själv fortsatt får min vila. Vi kommer att fixa den här perioden. Tillsammans. Utan att jag ska få ett bakslag. Vi tar varje dag som den är, och bortser från alla måsten. Contemplation, ett bra och välbehövligt ord. För alla.

8 thoughts on “För alla 

  1. semestersol 2016-06-16 / 10:47 e m

    Vi har ju också haft en student i år – himmel vad man kan stressa upp sig och prioritera galet!! Nu är jag över på andra sidan och glad att jag överlevde….(och då är jag ”frisk” till skillnad från dig)
    Studenten är känslosam, många tårar har jag gråtit. Över ungdomarnas storverk – som gymnasiet är i dag! De är så duktiga, jag skulle aldrig klara det som de gjort! (Det var lättare på min tid)
    Ledsen att höra att Någon inte är pigg. Det är så tydligt att den här sjukdomen även drabbar omgivningen. Men ni är starka och har så mycket kraft att hämta fån er kärlek. Som du säger själv, ni har hjälpen och ni har verktygen!
    Om 10 år har du nog skrivit en bok med färdiga handlingsplaner för familjer som drabbas av Ingemanslandet. Tänk så mycket klokhet och kunskap du skulle kunna förmedla!

    Liked by 1 person

  2. Znogge 2016-06-17 / 7:36 f m

    Så roligt att studenten gick bra och att du kunde vara med på den. Det betydde säkert mycket för sonen. Men visst minns jag att det var intensiva dagar så nog var man trött efteråt.

    Tråkigt att höra att Någon inte alls mår bra. Men när någon blir sjuk i familjen så står anhöriga inte oberörda. Gott att höra att han får hjälp för visst kommer ni att klara det här tillsammans. Ni har god hjälp och ni har varandra!

    Kram ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-06-17 / 9:21 f m

      Så skönt att studenten är avklarad, och det blev en riktigt fin dag för sonen😊 Vi har fina vänner som hjälpte oss, så jag själv tog det väldigt lugnt.

      Jätte trist med min någon, samtidigt inte konstigt. Han har haft en tungt ansvar här hemma med mig och allt annat, samtidig som han har arbetat mer än sina 100%.

      Han blev direkt kopplad till bästa kurator B, så vi båda får hjälp och verktygen att hantera situationen, utan att jag ska bli sämre och att han får chansen att återhämta sig.

      Kram❤️

      Liked by 1 person

      • Znogge 2016-06-17 / 5:05 e m

        Så bra att ni har samma kurator för det är säkert mycket klokt och viktigt att ha ett helhetsperspektiv på situationen. Nu får ni vara rädda om varandra och lägga alla måsten åt sidan.

        Kram ❤

        Gilla

  3. Ami 2016-06-17 / 9:37 f m

    Så skönt att höra att det gick bra med studenten!
    Hoppas Någon kryar på sig också!
    Kram

    Gilla

  4. Ama de casa 2016-06-17 / 10:43 f m

    Vad skönt att det har gått så bra, och härligt med all den positivitet som finns i det här inlägget 🙂
    Kram

    Gilla

  5. Ditte 2016-06-17 / 4:36 e m

    Vilket fint minne sonens studentdag blev för er alla! Och stort att du kunde vara med på allt.
    Mycket positivt händer och det är roligt att läsa och att ”Någon” får bra hjälp och att ni tillsammans går vidare och framåt med de verktyg ni har.
    Kram!

    Gilla

  6. Linnéa 2016-06-19 / 8:55 f m

    Fint att avslutningar och student flöt på så smidigt ändå! Och vad härligt att kedjetäcket funkar för dig. Sömn är ovärderligt när det gäller återhämtning. Tungt att din Någon inte mår bra. Det är ju inte konstigt att det påverkar våra närmaste när vi mår dåligt. Under så lång tid dessutom. Jag märker på min man att han är mer och mer lättsam ju bättre jag mår och det skär i mig att mitt dåliga mående har gått ut så över hans mående. Vi hoppas att det värsta är bakom oss nu. Ta hand om er!

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

