Grundläggande behov

Måndag igen. Dagarna bara springer på. Hade åter en heldag i sängen. Som alltid, efter en helg. Förra veckan förklarade bästa kurator B, att det var fullt naturligt. Även fast jag prioriterar min vila under helgen, så blir det inte samma kvalité. Under veckorna är jag ensam här hemma, dagtid. Finns inga förväntningar. Samtal, skratt, lek eller annat som stör. Bak i periferin.  Jag bara vilar. Jag bara är. Fortsatt, allt som oftast med öronpropparna på. Har upptäckt att min vila blir på ett annat djup, när jag stänger av sinnet, hörseln.

Igår fick jag en innerlig längtan. En stark lust. Jag saknar solen. Och värmen. Den nyansen brukar dyka upp, så här års. Ofta i samband efter att våren har hälsat på, och så kommer kylan och snön, tillbaka. Precis som nu. Började titta på resor. Min första tanke var, att ta med liten på en mamma-dotter resa. Vi har åkt iväg en vecka så, de senaste åren. Men så kom tanken. Kommer jag verkligen att orka?! Att resa ensam med liten kräver en hel del. Jag har gjort några resor, jag vet. Hon är på språnget från tidig morgon, till sen kväll. Det ska badas. Vakas. Mellan varven köpas glass. Vi ska leka i parken. Och gärna även shoppa. Och äta gott. Min kropp bara skrek nej. Du kommer inte orka. Du kommer att bli sämre. Samtidigt fanns längtan. Och lusten. Kvar. Efter solen. Och värmen.

Och efter något samtal om barnvakt. Och många diskussioner med någon. Bestämde vi oss. Vi åker själva. Jag och någon, utan vår älskade liten. Har aldrig hänt, sedan hon kom. Senast vi reste själva, var i februari 2007. Och där och då, började vår älskade liten att gro, inom mig.  Men nu är det dags. Vi åker redan om en vecka. Ett barnfritt, lugnt hotell uppe i bergen är bokat. På Mallorca. All-in-clusive. Enligt referenser på nätet, är resorten klassad som pensionärsvarning. Perfekt för oss. Inga stojande barn. Inga högljudda barer och/eller nattklubbar. En lugn och skön resort. Och vi kommer bara att vara. Leva i nu:et. Läsa böcker. Gå på sköna promenader. Och framförallt att vila. För det behöver vi båda. Främst någon. Okej, det är jag som är sjuk, men ärligt, min bästa någon är i stort behov av att vila. I snart sju månader har han dragit ett extremt tungt lass. Det är hans tur att få bli lite bortskämd. Och få tid, med bara mig. Utan vardagens alla måsten.

Och vem vet?! Kanske hittar vi tillbaka till det där tabulagda. Det där så viktiga, fysiologiska behovet. Att älska. Ha sex. För ja, sanningen är den att här i Ingemannslandet, finns inget utrymme alls, för just det behovet. Från mig. Från början var det fysiskt helt omöjligt. Särskilt under den akuta fasen. Hur ska man ha orken att älska, om man inte ens har kraften att tugga maten?! Eller att ta sig upp ur sängen, på egen hand?! Och så har vi ytterligare en faktor. Den där stämningshöjande medicinen. Den lite dödar lusten. I kombination med den extrema utmattningen, kan man lätt konstatera, att vi inte behövde oroa oss, för att jag skulle bli gravid. Vet inte alls hur det är för er andra, här i Ingemannslandet?! Men har förstått av bästa kurator B, att just den delen brukar pausas. Hos de flesta. Trots att det är ett grundläggande behov, enligt Maslows behovspyramid.

Men nu är det dags för sängen. För mig. Klockan är redan 20:00. Jag har konstaterat att jag numera lever ett liv, mer nerkopplat. Följer inte alls varje dag, bloggar, knappt även Instagram. Facebook slutade jag med för över tre år sedan. Skönt. Istället njuter jag av varje dags nyanser. Både de bra, och dåliga. Har dock valt att fokusera på allt bra, och så mycket bättre jag mår av det. Älskar mitt liv. Här och nu. Trots att jag bor, här i Ingemannslandet.

 

 

15 thoughts on “Grundläggande behov

  1. ibod11 2016-04-25 / 8:27 e m

    Så skönt för er att få komma bort och vara bara ni två. Kanske hittar ni tillbaka till det där spännande och det kan ju bli som att bli nyförälskad i sin partner. Eller så är ni bara väldigt nära och njuter av det. Jag tror inte att du känner någon press och det är så det ska vara.
    Det låter underbart med en vecka i solen och att ligga vid vattnet (poolen eller havet) med något svalkande i glaset och kanske en bok att ta fram emellanåt 🙂

    Gilla

  2. Znogge 2016-04-25 / 8:51 e m

    Vilken bra idé att ni åker bara ni två tillsammans. Trots allt är det så att resa med barn kräver mycket mer. Man måste vara på alerten hela tiden och kan inte släppa dem några längre stunder. Hur det blir med det tabubelagda lär tiden utvisa men någon press finns det ingen anledning att känna. Att bara vara nära och koppla av tillsammans kan ni behöva båda två. Sedan ger sig resten när du är redo.

    Av din beskrivning att döma tänker jag spontant på en ort så vi planerat att besöka…

    Kram ❤

    Gilla

  3. Millans Värld 2016-04-26 / 6:25 f m

    Låter som något som kommer att gagna er båda.
    Åka bort och vila tillsammans, bara vara utan måsten och krav.
    Slippa vardagens alla måsten.
    Så skönt det låter.
    Och det där tabubelagda, sexet kommer när det är tid för det under förutsättning att man har en tålmodig partner och det verkar du ha.
    Inget man ska stressa sig fram till.
    Ha en skön dag!

    Kram

    Gilla

  4. enplatsilivet 2016-04-26 / 12:58 e m

    Ja, nog är det paus allt. Jag tror att man behöver göra som ni, resa iväg bort från alla krav och måsten och barn och allt.
    Kram ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-04-30 / 10:08 f m

      Vi får hoppas att det där saknade pirrigt kommer, nu när vi kommer bort, tillsammans. Om inte, ingen katastrof, bara närheten, kärleken och egentiden kommer vara underbart att få njuta av, en hel vecka😊

      Kram❤️

      Gilla

  5. Ami 2016-04-26 / 1:18 e m

    Så skönt för er att få komma bort bara ni två 🙂
    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-04-30 / 10:06 f m

      Som vi längtar 🙏🏝☀️

      Kram❤️

      Gilla

  6. Susanna 2016-04-26 / 5:39 e m

    Hade ett läkarbesök idag och tog prover inför ev beslut om stämningshöjande medicin. Bävar för många av biverkningarna och verkligen just det där med lusten. Hua. Bävar…
    Låter underbart med resan. När våra små är lite större kanske det händer för oss också, men än så länge är det inte aktuellt, även om behovet nog finns.

    Gilla

    • Anna 2016-04-30 / 10:05 f m

      Hur gick det med läkarbesöket?! Jag har stämningshöjande som inte är beroendeframkallande, och har lyckats hålla mig till minsta dosen hela tiden.

      Er tid kommer, när barnen blir lite äldre❤️ Men en weekend borde ni nog försöka unna er❤️

      Kram fina du❤️

      Gilla

      • Susanna 2016-05-01 / 8:03 f m

        Jodå. Alla prover var prima, så nu fick jag ge upp tankar på sköldkörteln och ta beslut om humörhöjare. Fluoxetin föreslog jag på inrådan av mamma och så blev det. Än så länge går det över förväntan ☺️

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-05-01 / 8:58 f m

        Härligt ❤️

        Gilla

  7. tankaromutmattning 2016-04-27 / 8:23 f m

    Det är svårt med sexlivet när man är sjuk. Dels tröttheten, men också medicinen som gör sitt. Tror inte du ska fokusera på själva sexet så mycket, utan bara vara, nära, naken och njuta av det. Kanske händer det något, eller inte. Men närhet kan föda en önskan om mer. Vet inte om du läste mitt inlägg om sex för ett tag sen?

    http://tankaromutmattning.blogspot.se/2016/03/lets-talk-about-sex.html

    Men så skönt att ni kommer iväg lite, bara ni två. Det blir nog välgörande vila för er båda.
    Kram!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-04-30 / 10:03 f m

      Vi har valt att inte alls lägga fokus på sex, men däremot har jag börjat känna längtan. Och det är skönt. Däremot finns inte energin ännu, men den kommer tids nog 😊

      Måste ha missat det inlägget, ska kika in och läsa👍

      Kram & Glad Valborg fina du ❤️💐

      Gilla

  8. Ditte 2016-04-27 / 8:57 e m

    Vilken god tanke! Att byta miljö och se något annat och bara fikus på er. Blir helt perfekt! Och Mallorca är så vackert!
    Stor kram!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-04-30 / 9:57 f m

      Vi ser verkligen fram emot resan! Värme, egentid med någon på en fin barnfri resort! Kommer att bli så skönt!🙏❤️☀️

      Kram fina du❤️

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

