Jag har varit tjurskallig länge

Nu vet jag. Jag har hittat nyansen lugnet. Inom mig. Ett stort steg. Den kom med acceptansen. Och efter att jag släppte på kontrollen. Efter att jag slutade jaga. Och efter att jag lärde mig att leva i nu:et. Efter lusten. Och längtan.

Bästa kurator B såg direkt. Hon lyssnade. Satte ord på mina tankar. Känslor. Sedan bekräftade hon. Jag är nu avgiftad. Från stressen. För den här sjukdomen kan liknas vid en missbrukarproblematik. Jag missbrukade mitt arbete, fröken-duktig-och-perfekt-syndromet.

Jag blev hög, på de adrenalinkickar, som mitt arbete gav mig. Hann med allt, alla och lite till. Alltid förberedd. Oklanderligt perfekt, i allt jag gjorde. Jagade ständigt nya adrenalinkickar. Ignorerade ordet nej. Tappade successivt bort mig själv på vägen, allt eftersom stressen tog över. Tillslut fanns bara stressen kvar. Och adrenalinkickarna. I flera år. Så kom kraschen. Och livet sattes på paus. Allt det där som var så viktigt. Förut. Är helt ointressant, och oviktigt. Nu.

Precis som en alkoholist njuter av att försvinna in i alkoholdimman. Eller en narkoman av ruset. Eller som en sexmissbrukare, av de kickar hen får av sexet. Precis så njöt jag av adrenalinkickarna, som fröken-duktig-perfekt-syndromet gav mig. En galen värld.

Jag har varit tjurskallig länge. Kuratorns ord. Min avgiftning från stressen, från fröken-duktig-perfekt-syndromet. Har tagit lång tid. Sju månader. Men till slut så trillade poletten ner. Jag duger precis som den jag är. Jag behöver inte prestera, längre. Behovet av att ständigt ta på mig mer och mer, för att nå de där adrenalinkickarna, är borta.

Har äntligen lärt mig att leva i nu:et. Jag har börjat tillåta mig själv, att älska mig själv. För den jag är. Det är stort.

Genombrottet i min tillfrisknad, har kommit. För en sekund tänkte jag, att mitt starka jag är borta. -Nej, nej, nej sa bästa kurator B, bestämt. Tvärtom. Mitt starka jag, har bara tagit en ny vändning. Följt en annan väg. Här i livet. Och det stämmer, om man tänker efter.

Tänk så stark jag är, som har lyckats med den här beteendeförändringen. För det är precis vad det handlar om. Mitt nya normala jag är här. Och hon kommer att leda mig, mot den där åtråvärda enkelbiljetten. Tids nog. Men det får ta den tid det tar. Jag har inte bråttom. Alls. Jag är där jag är. Och det är okej.

Så nu fortsätter jag njuta av nu:et. Följa min lust. Mitt inre lugn. Lyssna på min kropps signaler. Och fortsatt prioritera min vila, för att läka.

Tänk så härligt livet ändå kan vara. Trots att jag är sjuk. Trots Ingemannslandet. Helvetet. För den har även en annan sida. Bara du tillåter det. Och accepterar. Viktigt att komma ihåg, när/om bakslagen kommer och hälsar på. Jag duger, precis som den jag är.

6 thoughts on “Jag har varit tjurskallig länge

  1. Znogge 2016-04-21 / 2:51 e m

    Kickar kan lätt bli beroendeframkallande oavsett vad det gäller. Man måste kunna bromsa i tid när man ser att något tar över i negativ bemärkelse. Visst är det bra att vara duktig, flitig och ambitiös men man måste hinna och orka med sig själv också. Den gränsen kan vara lätt att passera. Så skönt att du hittat lugnet och blivit så medveten. Förmodar att det är ett krav för att kunna återgå till ett vanligt liv igen.

    Kram ❤

    Gilla

  2. Ditte 2016-04-21 / 8:50 e m

    Att själv kunna sätt ord på tankar eller få hjälp att göra det kan vara väldigt fruktbart. Och att inte bara hinna med i tankarna med hjärnan utan att också det inre och känslorna är med.
    Det är ett hårt jobb du håller på med; att ändra ett beteende och lära dig leva här och nu och du är på väg.
    Fint att läsa!
    Kram!

    Gilla

  3. Ama de casa 2016-04-22 / 2:49 f m

    Vad härligt att höra att du är på rätt väg! 🙂
    Kram

    Gilla

  4. ibod11 2016-04-22 / 8:38 f m

    Det är verkligen jätteintressant att det jämförs med beroendeproblematik. Jag har hört det om andra områden inom psykisk ohälsa och eftersom jag är väldigt intresserad av psykologi och hur vi fungerar mentalt så kickar det igång mina tankar. När man får veta vilka kemiska substanser som bildas vid olika beteenden så förstår man mycket bättre varför man fastnar i det som känns bra, även om det är skadligt.
    Du har en fantastisk kurator som hjälper dig att inse hur det fungerar och som får dig att tro på att du är en stark människa. Jag tror inte att någon av oss här har tvivlat på det.
    Kram.

    Gilla

  5. Lotta 2016-04-22 / 9:42 f m

    Det här blev en ögonöppnare för mig. Jag har konstant brått, vad jag än gör.. Har varit sjuk i 2,5 år nu, och har nog inte hittat rätt nyckel för att bli frisk. Kanske är det den här..

    Liked by 1 person

  6. Ami 2016-04-22 / 2:42 e m

    Så skönt att du är på rätt väg igen!
    En stor kram till dig

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

