Ett litet myrsteg på vägen tillbaka

Min bästa någon är klok som få. Vi gick igår kväll igenom känslostormarna. Som härjade igår. Tillsammans bearbetade vi dem. Och så kom han med förslaget. Jag fick ett uppdrag. Får känna mig delaktig.

Och vi började imorses. Jag har tagit över morgonrutinen med Liten. Klär på mig, fixar frukost, samtidigt som hon klär på sig och bäddar sängen. Äter frukost tillsammans med henne. Och följer henne sedan till skolan. 

Och det var så skönt. Vi hämtade till och med upp finaste väninnan B på vägen. Tillsammans trippade vi ner mot skolan. Tjejerna babblade på. Och skrattade. Och jag njöt. På väg ner mot skolan öppnar vår underbara stad upp sig. Hustaken glimmade i morgonsolen. Magiskt. Väl på skolan fick jag en kram. Och en försiktig fråga. 

-Kanske orkar du hämta mig idag mamma? Kanske redan klockan 15:00? Men bara om du orkar.

Såklart jag vill. Om orken finns där. Tog en liten omväg hem. Kom upp i mina 3,2 km. Väl här hemma igen. Somnade jag om. Så tacksam för att orken för att klara av morgonrutinen finns. Så tacksam för att jag känner mig delaktig. Givetvis har vi fallskärmar. Vi räknar med att det kan komma dagar, då energin inte räcker till. Men då tar någon över. Eller sonen. Eller så får liten gå med grannen. Inte svårare en så. Men i första hand ligger det ansvaret på mig. Skönt. Ett litet myrsteg på vägen tillbaka.

På söndag hägrar fjällen. Igen. En härlig påskvecka väntar oss. Liten har med sig hennes bästis. Som sällskap. Någon kommer arbeta därifrån, de första dagarna. Och på onsdagkväll ansluter sonen. Ser fram emot den magiska fjälluften. Solen. Snön. Och kanske finns energin för ett åk? Hoppas. Men jag är så tacksam ändå. Om det inte funkar. Kommer vara så nöjd över att få sitta ute på terassen. Mot solväggen. Och bara läsa. Medans tjejerna åker hela dagarna. Det är livskvalité. I stora mått. För mig.

5 thoughts on “Ett litet myrsteg på vägen tillbaka

  1. ibod11 2016-03-17 / 3:08 e m

    Skönt att tankarna är annorlunda och riktade åt andra håll nu 🙂 Det betyder mycket att få känna sig behövd.

    Gilla

  2. riktliv 2016-03-17 / 5:50 e m

    Jag tror att det är viktigt för tillfrisknandet att vi kan känna oss delaktiga i vardagen och få viss ”normalitet” innan vi ska börja arbetsträning. Små vardagssysslor kan fylla mig med otrolig tacksamhet över att jag orkat göra dem.

    Gilla

  3. Znogge 2016-03-17 / 6:24 e m

    Så bra med ett eget och tydligt avgränsat ansvarsområde för det kan betyda mycket! Tryggt dessutom att det finns en plan B när du inte orkar.

    Kram ❤

    Gilla

  4. Ama de casa 2016-03-17 / 6:43 e m

    Låter jättebra med dom där myrstegen. Du kan ju börja med små, små svartmyror och sen komma upp i stoooora hästmyror 🙂

    Låter härligt med fjällen igen. Här har vi avslutat skidsäsongen nu, så det blir nog ingen mer snö i år för vår del 🙂

    Gilla

  5. dithequeen 2016-03-18 / 6:30 e m

    Längtan till staden där mina fina bor blir stark i din fina beskrivning av staden…nåväl snart får jag träffa dem igen. Önskar dig en riktigt fin helg och kväll. Hoppas fjällen är snälla mot dig och kastar varm sol på dig! Kramar 💞

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

