En daglig kamp

Jag läser och läser. Självbiografier. Den ena hemskare, än den andra. Handikappade barn. Sjuka barn. Kidnappade barn. Förlorade barn. Sexslavar. Sexuellt utnyttjade. Misshandlade. Destruktiva förhållanden. Ett liv med psykopat. Ett liv i fängelse. Missbrukare. Alkoholister. Cancer. AIDS. ALS. Döden. Självmord.  Livet efter. Och så vidare.

Deras ord ger mig tröst. På riktigt. Jag inser att livet här i helvetet. Ingemannslandet. Ändå är okej. Det finns så många som har det värre. Varje dag. Varje timme. Varje minut. År ut. Och år in. Jag kommer ju ändå att få lämna det här, med en enkelbiljett. Jag kommer att få bli frisk. Tids nog. Jag är lyckligt lottad. Trots allt. Det hade kunnat vara mycket värre.

Mitt helvete är här och nu. Men inom ett par år, har jag lämnat. Då har jag kommit ut ur den här bakåtsträvande tunneln. Som mitt nya starka normala jag. Hon som aldrig kommer misshandla sin kropp så fruktansvärt. Igen. Utan hon kommer bromsa. Stoppa. Nöja sig med lagom. Och inte minst ha lärt sig att säga ordet nej.

Och fram tills dess. Livet här i Ingemannslandet, är ingen barnlek. Det är en daglig kamp. Mot precis allt. Ett. Helvete. Bokstavligen. Men, viktigt. Det finns alltid de som har det värre. Inte glömma.

Så nu fortsätter jag och läser. Med öronpropparna i. Samtidigt som barnen både har hunnit baka bullar. Och besöka Leos Lekland. Medans jag bara ligger. Vila för att läka. Som jag gillar den meningen.

8 thoughts on “En daglig kamp

  1. Znogge 2016-03-09 / 6:46 f m

    Jag blir imponerad av att du klarar av att läsa den sortens böcker. Jag läser det mesta men när det handlar om barn eller djur som far illa så avstår jag. Det gör att jag mår för dåligt så det finns inte på kartan. För mig är läsningen viktig avkoppling och jag klarar inte att ta del av allt elände. Visst finns det många som har det sämre men det finns också många som har det bättre. Starkt av dig att fixa den sortens läsning! Men ämnena är viktiga och vi kan inte bortse från dem…

    Kram ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-03-09 / 8:05 f m

      Tidigare har jag sällan läst den här sortens böcker, mest skönlitteratur, gärna med härliga slut. Eller facklitteratur. Men för stunden hittar inte orden mig alls, i de böckerna. Men i de tragiska böckerna bara ”flyget orden” direkt in i hjärnan. De mest tragiska med barnöden, har jag dock fått läsa med ”objektiva glasögon” på, för vissa avsnitt är magstarka för mig som mamma.

      Just nu läser jag massor, här nere hos mina föräldrar. Varken min iPad eller dator är med. Och surfa runt på min iPhone lockar inte. Så liten text, ålderstecken 😅😬🤓

      Kram finaste du ❤️

      Gilla

  2. Ditte 2016-03-09 / 7:11 f m

    Jag tänkte också som Znogge. Men om det hjälper dig att komma vidare att läsa om de som har dte värre är det ju ditt sätt att komma vidare. Och allt som hjälper dig är till nytta, helt klart.
    Och det kommer ett ljus å andra sidan tunneln, men du måste dit och du är på väg. Dock tar det tid. Lång tid.
    Många kramar och tankar till dig.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-03-09 / 7:57 f m

      Böckerna dör barn far illa, läser jag med de ”objektiva” glasögonen på, har aldrig tidigare kunnat läsa den här sortens självbiografier alls. Utan har föredragit kärleksromaner med lyckliga slut, just den kategorien kan jag inte alls läsa längre. Får inte ens ihop orden.

      Kram finaste du❤️

      Gilla

  3. dithequeen 2016-03-09 / 7:33 f m

    Skönt att du ser att du har möjlighet att kliva ur ingenmanslandet en dag och att du hittat styrkan i att förstå att du måste prioritera dig. Varma kramar till fina du❤️

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-03-09 / 7:52 f m

      Den där enkelbiljetten ut är min morot, sporrar mig även att komma framåt. Vila ännu mer.

      Kram❤️

      Gilla

  4. ibod11 2016-03-09 / 8:58 f m

    Som flera andra här har jag väldigt svårt för att läsa om barn och djur som far illa. Men jag känner ändå igen mig i dina tankar och reaktioner. Man får perspektiv på sin egen tillvaro och hittar sidor av sitt liv som faktiskt är väldigt positiva och hoppingivande. Det gör stor skillnad att veta att bättre tider kommer och att vi har det ganska bra jämfört med många andra.
    Kram.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-03-09 / 9:05 f m

      Precis så går min tankegång, och just den där perspektiven är så viktig, för att orka framåt. Kram finaste du ❤️

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

