Fina dagar i fjällen

Så var vi hemma igen. Som alltid, med blandade känslor. Vi känner oss verkligen hemma i fjällen. Årets alla månader. Det är alltid med en sorg i hjärtat, som vi åker hem, till staden mellan bergen.

I förmiddags när någon svängde in vid Vemdalsskalet torg. Kom tårarna tillbaka. Som jag har saknat honom. Han som är min stora kärlek. Och trygghet. Vi kramades länge. Innan vi började packa ur vår lägenhet i Sporthusen. Min syster med familj, hade redan åkt. Tidigt på morgonen. Deras hemresa med bilen tar 10 timmar. Lite skillnad mot våra 2,5 timme.

Och vet ni. Jag gjorde det! Någon hade med sig min skidutrustning. Knäppte på mig mina pjäxor. Och hjälm. Tillsammans med någon och liten äntrade vi SkalsExpressen. Sittliften. Nedre blåbär hägrade. Liten åkte iväg. Hann åka förbi oss tre gånger, innan vi var nere (någon åkte tryggt efter mig, i snigeltempo). Men som jag njöt. Av känslan. Utsikten. Det vackra vädret. Den friska luften. När vi väl kom ner skakade mina ben. Totalt. Kändes som om jag hade sprungit en mil. Fick inte ens av mig mina skidor, på egen hand. Någon fick stötta mig bort till värmestugan. Sjönk ihop som en sten. Somnade på träbänken. Utmattad. Men så lycklig.

Det blev bara ett åk för mig. Trots att jag efter någon timme, återhämtade mig. Vågade inte utmana ödet. Istället tillbringade jag resten av dagen vilandes. På Högfjällshotellet. Medans liten och någon njöt, ute i backarna. Men jag var så tacksam. Ändå. För åket. Visst, kanske i dyraste laget. Men varje krona var värd upplevelsen. Flera gånger om. Om en månad firar vi påsk i fjällen. Räknar med lite mer energi, då. Och fler åk. Och om inte. Då är det så. Tacksam för det lilla.

Blev fina dagar i fjällen. Samtidigt tunga. Insåg verkligen hur sjuk jag är. Blev så tydligt, utan min någon. Vid min sida. Även fast min syster och bror med familj, tog sig ann liten. Jag hann vila för att läka. Så blir det annat. Man anpassar sig efter omgivningen. Och hur som haver, har jag ändå huvudansvaret för vår älskade liten. Vilket jag såklart vill. Misstolka inte. Men i kombo med att man samtidigt på eftermiddagarna, och kvällarna, ska vara social. Suck. Hjärnan är trött nu. Trots att jag sov i bilen, nästan hela vägen hem.

Har nu accepterat. Vårt sociala liv, ligger långt borta. I framtiden. Min hjärna orkar inte. Det blir för mycket. Åter. Jag vill så mycket, orkar så lite. Men jag är ändå så tacksam. För det lilla jag orkar. Och inte minst, för att jag har lärt mig tolka kroppens signaler. Men några fler sociala experiment blir det inte. På en bra stund. Förutom min och barnens resa, ner till mina föräldrar. Om två veckor. Men det är annat. Där kan jag verkligen bara vara. Och lämna över ansvaret helt. Mormor är viktigare än mamma. För båda barnen. Precis som det ska vara. 

Nu natt. Ögonen blöder av trötthet. Och ja, klockan är bara 18:30. Men jag följer kroppens signaler. Kommer somna utan det vita magiska pillret. Ens. Godnatt.

  

7 thoughts on “Fina dagar i fjällen

  1. Ditte 2016-02-21 / 7:14 e m

    Du klarade det! Att ta ett åk i backen! Fantastiskt! Och jag trodde det…
    Långt kvar av det mesta förvisso, men vilka framsteg du gör. Jag är så glad för din skull och jag tror att fjällen /Vemdalen gör dig väldigt gott, något som du själv också skriver.
    Stor kram och många tankar.

    Liked by 1 person

  2. ibod11 2016-02-21 / 7:30 e m

    Vilken härlig känsla det måste ha varit trots darriga ben och utmattning. Så glad för din skull att du fick den upplevelsen 🙂
    Kram ❤

    Gilla

  3. Att bara vara jag 2016-02-21 / 8:02 e m

    … Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen – Precis så förstår jag att det kan vara att vistas i fjällen av andra jag känner som varit i fjällen och berättat ”ler”… Förövrigt brukar ju den här sången … Det Är Så Hälsosamt Och Stärkande I Fjällen sjungas av Matz Ztefanz ”ler”…. Söndagskram

    Gilla

  4. Geddfish 2016-02-21 / 9:30 e m

    Visst var det gott att uppleva åket, att du klarade det! 🙂 En bit i taget.
    Varm och mjuk kram ❤

    Gilla

  5. Millans Värld 2016-02-22 / 6:40 f m

    Vad härligt att du klarade av ett åk i backen, strongt gjort.
    Ha nu en fin början på denna nya vecka!
    Kram, kram

    Gilla

  6. Znogge 2016-02-22 / 9:36 f m

    Ett åk var bättre än inget åk och du gjorde det 😀 Bara en sådan sak! Små steg är ibland väldigt stora!

    Kram ❤

    Gilla

  7. annika68 2016-02-28 / 7:36 e m

    Härligt! 🙂

    Skynda långsamt ❤️

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

