Längtan brinner inom mig

Bara vi närmar oss fjällen, växer känslan ”hemma” i hjärtat. Slår aldrig fel. När vi kommer till Rätans-Böle. Stiger längtan. Jag blir otålig. Vill se fjällen. Nu. Och så kommer jag hit. Får ro. Ett lugn i min själ. Obeskrivligt. Jag bara är. Och mår så bra. Även fast jag måste vila, för att läka.

Vi kom fram redan igår kväll. Lagom tills det att kvällsåkningen började. Liten bytte snabbt om. Försvann iväg med kusiner, moster och svåger. Själv tog jag avsked av någon. Var tungt. Tårarna rann. Varför så känslig?! Har aldrigt haft problem tidigare. Åker varje år iväg på resor med barnen. Utan någon. Men den här gången trillade de, i en strid ström. Underläppen darrade. Men det gick. Till slut. Vi ses på söndag igen.

Idag anslöt min bror med familj. Fem kusiner och fyra vuxna hade kul i backarna hela dagen. Jag tog korta promenader i kylan. Det riktigt bet i kinderna. Älskar det. Vilade. Mitt på dagen sov jag även tre timmar. Under eftermiddagen fick liten privatlektion i Snowboard. Fjolårets kunskaper behövde fräschas upp. Så duktig hon är.

Kvällen avslutades med gemensam middag. Hos min bror. 10 personer kring bordet. De färgglada öronpropparna fick användas. Rakt igenom hela middagen. Kusinerna lekte på inne och ute. Men strax innan 20:00, lämnade jag och liten. Sängen och tystnaden lockade. Mer. Det sociala livet ligger långt bort. Fortsatt. Insåg det ikväll. Är inte redo.

Nu natt. Imorgon väntar ännu en dag för liten i backarna. Med kusinerna. Och ännu en snowboardlektion. Själv vilar jag på. Längtar så galet efter att få åka skidor. Längtan brinner inom mig. Men är jag stark nog? Vågar jag chansa? Kanske på söndag, när någon ansluter? Kanske bara den gröna Blåbärsstigen? Vågar jag utmana ödet och bli sängliggandes på måndag? Måste fundera. Godnatt.

10 thoughts on “Längtan brinner inom mig

  1. ibod11 2016-02-19 / 10:29 e m

    Jag vet så väl hur du menar med ”hemma”. Fjällen, och speciellt de jämtländska fjällen får mig att känna likadant 🙂 Bästa stället att läka på. Jag håller tummarna för att du ska orka med en liten stund på skidor på söndag. Men bara du kan känna om det är värt efterdyningarna och kanske räcker det med att bara få vara där och känna hur bra du mår i fjälluften.
    Kram!

    Gilla

  2. Znogge 2016-02-19 / 10:52 e m

    Vilken härlig helg även om någon inte kunde vara med hela tiden. Prova en lite stund på skidor men orkar du inte så låt det vara. Ingen prestige i något. Bara att kunna komma iväg tycker jag är en seger för dig!

    Kram

    Gilla

  3. Ditte 2016-02-20 / 12:35 f m

    Vad skönt att ni är på plats! Jag ser bilden och jag känne rså väl igen mig. Ser till höger i bild stugor jag bott i. Men tyvärr inte i år…
    Att åka skidor kanske du kan prova. och att ta ett åk eller två och se hur det känns. Men bara om du känner att det skulle vara roligt och du skulle må bra av det.
    Och kommer ”någon” så kanske lite extra krafter kommer. Gör det du mår bra av. Viktigast!
    Stor kram till dig.

    Gilla

  4. Geddfish 2016-02-20 / 9:31 f m

    Vad fint att ni kommit iväg! Fotot visar en gnistrande vinterdag med knallblå himmel, ser helt underbart ut.
    Varm mjuk kram ❤

    Gilla

  5. Att bara vara jag 2016-02-20 / 9:39 f m

    Vilken fin bild =) Ha det bäst och njut av vistelsen i fjällen.. Det är nog ganska läkande bara att vara i en sådan natur/miljö…Kram ♥

    Gilla

  6. Ami 2016-02-20 / 12:03 e m

    Så härligt för er att få umgås och bara njuta!
    Ha det så bra!
    Kram

    Gilla

  7. Millans Värld 2016-02-20 / 4:13 e m

    Mysigt att ni kommit iväg då det verkar så välgörande för dig.
    Fortsätt njut och umgås med de dina (på ett lagom sätt).
    Kram, kram

    Gilla

  8. grongoling2 2016-02-20 / 4:32 e m

    Så härligt med fjäll, sol och snö! Rena vitaminkicken ju! Annat det än hård blåst, ösregn och moln här i söder. Förstår att du känner dig hemma i det underbara landskapet.
    Fint att du vilar även där! Och kanske åker lite skidor.
    Kram

    Gilla

  9. enplatsilivet 2016-02-21 / 12:55 e m

    Det funkade! I alla fall kom jag in nu första gången via inbjudan. Hoppas det ska funka senare också!

    Ibland är man känsligare än annars. Just nu har jag en väldigt hudlös period när jag gråter av väldigt mycket jag ser på TV som jag annars inte skulle gråta av. Jag vet inte varför, men det får vara som det är just nu.

    Kram från Piedra! ❤

    Gilla

  10. dithequeen 2016-02-21 / 3:26 e m

    Såå mysigt och få sol och fjällinspiration, även om du inte kan åka, så får du andas där lite hoppas jag. Kram ❤️

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

