Spolar ner den där bitterfittan

Är så arg på mig själv. Varför stannade jag inte upp redan förra hösten? Eller hösten innan det? Jag såg ju varningssignalerna. Men jag vägrade bara inse dem. Sket bokstavligen i alla alarmerande varningssignaler, som kroppen sände ut. Ignorerade. Blundade. Och nu sitter jag här. Har inte ork för någonting. Jag vill också kunna gå ut och ta en fika. Surra bort ett par timmar. Skratta. Eller ta en lunch med en vän. Gå till gymmet. Ha ett socialt liv.  Bjuda hem folk. Så där lagom spontant. Hej! Råkade laga lite extra mycket mat, vill ni komma över på en middag om en kvart? Eller boka in en shoppingweekend till Stockholm. Eller köra ett bakmaraton. Skulle vara så nöjd om jag orkade bara ta en enkel xxxxa dusch, utan att behöver vila utmattad 30 minuter efteråt. Av bara ansträngningen. På riktigt. Känner mig som en riktig bitterfitta idag. Livet utanför min värld snurrar på som vanligt. Och här sitter jag. Och kokar.

Måste vända tanken. Jag vet. Annars kommer de mörka nyanserna ta över. Vägrar. Jag är tacksam. För att jag överlevde min krasch. För att kroppen gav mig en ny chans. Är tacksam över att jag har kommit så långt. Redan nu. Och för att jag orkar så mycket mer idag, än bara för en månad sedan. Och för att jag orkar oceaner mer, än bara för 3 månader sedan. Viktigt att inte glömma. Måste påminna mig. Jag har blivit så mycket bättre. Jag orkar ju till och med av att gå 3,3 km i snigeltempo. Stort. Och jag hade längtan och styrkan, att möta fasan. Jag besökte kontoret. Shit så stark jag är. Bara jag tänker efter. Och vet ni, av att bara skriva av mig. Låta mitt gnäll hamnar här. Så känns det redan mycket bättre.

Tror bestämt att jag tar och spolar ner den där bitterfittan. Ber kära K att skrubba toaletten extra. Efteråt. För hon ska bort. Jag är inte skapt för att vara bitter. Nu klistrar jag på leendet. Hoppar i mitt ullunderställ. På med ytterkläder. Och skor. Så tar jag mig den där 3,3 km långa promenaden. I snigeltempo. Ute i kylan. Och snöyran. Hurra för att mitt nya normala jag segrade.

11 thoughts on “Spolar ner den där bitterfittan

  1. frkenmatilda 2016-02-12 / 8:51 f m

    Haha!! Känner igen mig sååå väl!! Det är som om det är två spår uppe i huvudet. Ett sunt rationellt påverkningsbart där man kan tänka ”rätt”, sen finns det andra, det utmattade spåret, som man bara kan påverka genom att vila och läka i lagom takt, tänker jag.
    Så skönt att kunna spola ner henne där! Stor kram igen ❤️☺️

    Gilla

  2. Millans Värld 2016-02-12 / 10:16 f m

    Frisk luft kan göra gott, rensa bort alla svarta tankar.
    Ha en skön promenad!
    Kram

    Gilla

  3. riktliv 2016-02-12 / 10:53 f m

    Vi hamnar alla i bitterfittans grepp ibland. Det kommer en ny dag och med den ljusare nyanser. Ibland griper skräcken tag i mig och jag undrar om mitt nya jag någonsin får lov att leva livet. Själv ska jag ta min långsamma 1 km promenad i ljuvligt solsken och kanske tar jag en kopp te på trädäcket medan solen får lysa på mitt bleka ansikte. Önskar dig en trevlig helg. ❤

    Gilla

  4. Ami 2016-02-12 / 12:22 e m

    Usch, förstår att det känns eländigt! Men jag log ändå mitt i allt när jag läste….Du skriver roligt och har humorn kvar. Och det är nog ett gott tecken 🙂
    Stor kram

    Gilla

  5. Susanna 2016-02-12 / 12:38 e m

    Vet du… Även om det inte får dig att må bättre nu så kommer din enkelbiljett verkligen att vara just en enkelbiljett. Du hamnade i helvetet och inte en chans att du kommer tillbaka.
    Jag ser på mig själv, jobbar 75 % och balanserar på den där jävla kanten. Tar varningssignaler på allvar, men är snart tillbaka i gamla hjulspår tills nästa bakslag kommer. Jag vet inte vad jag ska göra, vad jan jag göra? Hur gör jag det? Vad är det som är ”fel” egentligen?
    Din väg är lång och inte ett dugg jävla rolig, men du kommer att komma fram och du kommer att må bra igen. Jag tror att du kommer att hitta DITT liv, ett liv där du och familjen får harmonin och balansen.
    Kram ❤️

    Gilla

  6. Annavega 2016-02-12 / 12:57 e m

    Jag tycker stt du verkar ha en enorm styrka och det som verkar vara ditt i grunden positiva sinnelag lyser verkligen igenom här i dina texter. Det ger styrka och jag tycker om att gå in här och läsa varje dag.

    Jag har säkert också haft tillfällen när jag kanske kunnat bromsa i tid men samhället ser inte ut så. Jag hade inte kunnat gå ner i tid då jag varit ensamstående hela min sons uppväxt. På något sätt tänkte jag att jag får bara köra på, det får bära eller brista. Och det bar i massor av år. Men jag skalade helt och hållet bort allt som var bra för mig. All återhämtning, allt umgänge, träning. Så till slut brast det ju. Och nu har jag börjat bli rädd för stt jag aldrig kommer komma tillbaka.

    Men det får vi ändå tro att vi gör. Hoppas du får en fin helg!

    Gilla

  7. Znogge 2016-02-12 / 1:52 e m

    Med facit i hand är det lätt att vara efterklok och tänka varför gjorde jag inte på ett annat sätt. Men tyvärr leder den sortens tankar inte framåt så du gör klokt i att spola ner dem. Fast visst är det lätt att älta saker. Om om inte fanns…

    Hoppas att det blev en behaglig promenad och att du får en fin kväll.

    Kram

    Gilla

  8. ibod11 2016-02-12 / 2:01 e m

    Undrar hur många vi är som fungerar så 🙂 Först med ilska, bitterhet och en känsla av att vara orättvist behandlade. Sedan ett jävlaranamma och ett beslut om att inte vilja vara sådan. Vilken kraft och styrka det visar på och nu är du där. Du kan tvinga dig själv att tänka på det du kan i stället för det som inte fungerar så bra. Inte alltid men tillräckligt ofta.
    Jag vet inte hur din sjukdom påverkas av att du blir arg och bitter ibland. Kanske är det ett gott tecken att du orkar med så starka reaktioner så länge du inte stannar kvar för länge i de tankarna. Men det måste ändå vara bättre att du spolar ner henne och vem vet, ett påklistrat leende kanske kan övergå till att bli naturligt bara genom att finnas där 🙂
    Kram ❤

    Gilla

  9. åsa i åsele 2016-02-12 / 3:30 e m

    Många gånger så är det ju våra tankar som drar ner oss på djupet. Att stoppa negativa tankar innan de får fotfäste är dock inte enkelt. Du jobbar på bra, livet är inte alltid lätt, men vi får försöka göra det bästa. kram

    Gilla

  10. Ditte 2016-02-13 / 7:23 e m

    Stort grattis till segern över dig själv. Det är stort! Fint att du kan fokusera på allt det du kan och nu spolat ner det andra.
    Härligt!
    Sror kram!

    Gilla

  11. Svenssonsfru 2016-02-16 / 7:12 e m

    Du är inte ensam och vara arg och bitter på livssituationen ibland. Jag tycker att du verkar vara en stark och underbar person som med tiden kommer att komma tillbaka starkare och visare än tidigare! Heja dig! 💜

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

