Tänkte jag skulle börja arbeta igen

Idag gjorde jag något, som jag inte hade väntat mig. Jag har pratat om det länge. Med min bästa någon. Och SMS:at om det med min chef. Behovet fanns. Men min älskade någon hade lika väl kunnat fixa det. Men jag följde nyansen längtan. Och åkte till kontoret. Och det kändes bra.

Bara min chef, som för dagen var på tjänsteresa i Köpenhamn. Och bästa kollegan L, visste om ett eventuellt besök. Liten var med mig (små förkyld igen).

Hjärtat dunkade hårt på vägen dit. Vid första passagen med min tagg, ville jag bara vända. Vid den andra, bara rymma. Stålsatte mig. Tog ett stadigare grepp om litens hand. Struntade att se mot fikahörnet. Längre fram, mot höger. Bara gick mot min arbetsplats. Tacksam för tiden. Slutet av lunch. Få kollegor på plats. Kom fram till min arbetsgrupp. Möttes av förvånade, men glada miner. Medans jag dockade min laptop, skämtade jag med mina närmaste kollegor. Tänkte jag skulle börja arbeta igen. Fick varma kramar. Bra prat.

En kort stund senare, fikade vi. Bästa kollegan L anslöt, efter hans lunch. Vi fick en fin stund tillsammans. Många glada skratt. Och en uttråkad, blyg liten. En halvtimme senare åkte vi hem. Lättad. Nu är det gjort. Var inte på något sätt betungande att möta min närmaste arbetsgrupp. Alls. Är så trygg med dem. Däremot mötet med andra kollegor. Kul att se dig igen! Fumlade med orden. Fick knappt hörbart fram detsamma.

Anledningen till besöket är sonen. Dags att börja söka jobb/sommarjobb. Hans CV ligger såklart lagrad, i familjens sjukskrivna VD:s arbetslaptop. Och den där VD har glömt av sin användar ID. Precis som hennes lösenord. Och innan nytt lösenord kan fås. Behöver datorn upgraderas. Har varit hemma så länge, att förmodligen kommer uppdateringarna ta en dag. Eller två.

Men bara det att JAG klarade dagens besök är stort. Var på väg att åka till kontoret i mitt röd-vit randiga underställ från Polarn och Pyret. Kom på mig själv. I sista stund. Bytte om. Kostymbyxor och en merinoull tröja. Maskara på mina fransar. Lite hårspray i håret. Kappan på. Och mina jodphurs. Och någonstans där. Kände jag mig normal. När vi väntade på någon. Utanför vårt hem. Med laptopen i handen. Kontorsklädd. Och redo. För ett besök. På en plats som har haft nyansen fruktan. Men jag gjorde det. Klarade det. Och det känns så stort. Tacksam.

17 thoughts on “Tänkte jag skulle börja arbeta igen

  1. Millans Värld 2016-02-09 / 9:34 e m

    Strongt gjort av dig att klara av att besöka ditt arbete.
    Jag klarar/klarade( fortfarande) inte av att besöka mitt arbete utan att få en rejäl panikångestattack.
    De sista åren går jag inte längre dit och har ingen speciell kontakt med mina kollegor.
    Fast det är klart, jag har inte jobbat där sen början av Mars 2012 så dom har nog glömt bort mig vid detta laget. L
    Ha en skön kväll och en god natts sömn!

    Gilla

  2. Susanna 2016-02-09 / 10:21 e m

    Åh vad starkt gjort av dig! Minns hur jobbigt det var för mig den där första dagen… Och då var jag bara borta fyra veckor 😳
    Kram! ❤️

    Gilla

  3. Di 2016-02-09 / 10:25 e m

    Stort!!❤️

    Gilla

  4. riktliv 2016-02-09 / 11:20 e m

    Åh vad skönt att ha det gjort. Lika bra att ha det överstökat så hinner det inte bli så dramatiskt och laddat.

    Gilla

  5. Att bara vara jag 2016-02-10 / 9:45 f m

    Du verkar ha fina och förstående arbetskamrater vilket är ett stort plus den dagen du kommer tillbaka till ditt arbete igen. Det brukar vara en kraftansträngning att bege sig iväg (om man varit ifrån ett tag och inte alls mår bra) till sitt arbete om så bara för att hälsa på så tummen upp till dig att du klarade av det galant =) Stor Kram

    Gilla

  6. Geddfish 2016-02-10 / 11:28 f m

    Bra gjort ❤ stort plus i kanten. Varm kram.

    Gilla

  7. Znogge 2016-02-10 / 11:53 f m

    Det var bra gjort av dig och jag tror att det i sig var ett viktigt besök. Att återse arbetsplatsen och prata med några kollegor helt utan förpliktelser. Sedan bara kunna åka hem…

    Kram ❤

    Gilla

  8. ibod11 2016-02-10 / 1:01 e m

    Ännu ett övervunnet hinder 🙂 Jag är glad att du tog dig dit och klarade av det så bra. Bra gjort! Kanske litens hand var till hjälp 🙂

    Gilla

  9. Helena 2016-02-10 / 1:12 e m

    Härligt att du klarade det kram ♥

    Gilla

  10. Piedra 2016-02-10 / 2:49 e m

    Heja dig! Fantastiskt strong gjort att du tog dig dit! Kram!

    Gilla

  11. Ami 2016-02-10 / 3:37 e m

    Förstår det var jobbigt! Men kanske roligt samtidigt att träffa dina kollegor en liten stund 🙂
    Ha det så bra!
    Och en stor kram!

    Gilla

  12. riktliv 2016-02-10 / 9:16 e m

    Hur är det idag? Ibland fixar man saker just i stunden men kroppen slår bakut dagen efter.

    Gilla

  13. Ditte 2016-02-10 / 10:57 e m

    Starkt av dig! Och jag tror din vilja kan försätta berg. Skönt ändå att ha besökt din arbetsplats och klarat av det.
    Då och just då!
    Hoppas det inte blev för mycket…
    Stor kram!

    Gilla

  14. Agneta 2016-02-11 / 6:55 f m

    Men vilket steg!! (eller det vet jag ju inget om förresten) Jag fick stark ångest när jag försökte besöka mitt arbete, så jag är så glad över att ditt besök fungerade.
    Hoppas sonen hittar ett intressant sommarjobb! 🙂

    Gilla

  15. Ama de casa 2016-02-11 / 11:20 f m

    Duktigt gjort! Stor kram till dig som grejade det 🙂

    Gilla

  16. Ama de casa 2016-02-11 / 11:21 f m

    sv: Det var glass (vanilj och choklad) inuti pannkakan och hallonsylt oppanpå. Jättegott 🙂

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

