Epsomsaltkur

Fick en trevlig kväll, med sonen. God mat. Och ett bra samtal. Studenten närmar sig. Och frågorna om framtiden är många. Vi kom en bit på vägen. Saknat egentiden med honom.

Idag har vi en liten febrig stjärna här hemma. Så någon arbetar hemifrån . Själv ska jag försöka mig på att genomföra en epsomsaltkur, i hopp om att få rensat ut gallstenar. På egen hand. Har känt av min galla sedan förra veckan. Ett konstant obehag. Mellan varven lite ondare. Borde förmodligen kontakta läkaren. Men prövar kuren först. Har läst att den ska vara effektiv.

Har en liten fundering. Ni andra som bor här i Ingemannslandet. Har er läkare tagit några blodprover, i samband med att ni blev sjuka?! För att utesluta andra sjukdomar etcetera. Själv insåg jag igår kväll, att min läkare inte har tagit ett enda blodprov. På mig. Måste ta upp det med bästa kurator B, nästa vecka. Nu grapefrukt till frukost. Mys med liten. Vid 12:00 börjar fastan inför epsomsaltkuren. Trevlig helg.

30 thoughts on “Epsomsaltkur

  1. riktliv 2016-02-05 / 8:51 f m

    Jag fick kollat sköldkörtel och järnvärde. Kalium är vanligt att utmattade har dåligt värde på så jag äter banan för att fylla på.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-05 / 4:38 e m

      Låter klokt att de kollade upp de värdena. Jag har börjat med magnesiumtabletter, efter att jag läste att utmattade ofta har en brist på det. Ska läsa på om Kalium med 🙂

      Kram ❤

      Gilla

  2. Millans Värld 2016-02-05 / 8:58 f m

    Jag har inte blivit kollad och det är min tredje krasch nu.
    Däremot fick jag en grundlig genomgång av alla möjliga prover på Hälsocentralen Ifjol då jag ville kolla upp mitt hjärta som betett sig underligt över en tid.
    Det enda som Psyket har kollat på mig är drogscreening och alkoholprov för att utesluta att problemen orsakas av missbruk.
    Nu var/är det ju inte så, har ingen sådan problematik.

    Hoppas du får en fin dag!
    Kram

    Gilla

    • Anna 2016-02-05 / 4:37 e m

      Verkar vara olika de här med blodprover och div undersökningar i samband med Ingemannslandet. Men skönt att du ändå har fått en koll i fjol. Tänker rådfråga med kuratorn till veckan.

      Kram!

      Gilla

  3. Comsi Comsa 2016-02-05 / 9:09 f m

    På mig togs det blodprov och även ryggmärgsprov.

    En fin fredag och kram ♥

    Gilla

    • Anna 2016-02-05 / 4:34 e m

      Även ryggmärgsprov? Vad letade då efter?

      Kram!

      Gilla

  4. Znogge 2016-02-05 / 9:41 f m

    När det gäller den frågan har jag inget att bidra med men jag ser att du redan fått en del svar. Så roligt att ha en student att se fram emot. Vi har klarat av tre stycken och det har varit underbara dagar fulla av glädje och framtidshopp!

    Hoppas di får en behaglig och fin fredag!

    Kram ❤

    Gilla

    • Anna 2016-02-05 / 4:34 e m

      Det ska bli kul med studenten! Men har ingen aning alls om hur stort man ska göra och hur mycket jag orkar? Sonen vill ha ett litet firande. Kanske bara bjuda de närmaste och köra med catering? Och kära K kan säkert vara med och hjälpa till. Hon har hjälpt oss vid andra tillfällen då vi har haft fest/kalas/firande av olika de slag.

      Kram ❤

      Gilla

  5. Geddfish 2016-02-05 / 9:43 f m

    Ska du göra någon slags rening/rensning av kroppen? Den här kuren, du skriver om.
    Förresten, jag äter en medicin mot den lätta depression jag fick i somras, efter min donation. Och då får jag inte äta grapefrukt, för det tar bort verkan.
    En fin fredag till dig, kram ❤

    Gilla

    • Anna 2016-02-05 / 4:32 e m

      Nu är ni två som skriver samma sak om grapefrukten, måste kolla det med min kurator. För jag äter en hel del, och ingen har sagt att jag inte får? Står inte ens på min medicins bipacksedel. Tur jag har bloggen, så att jag nås av rätt information ❤

      Du kan läsa mer om reningskuren här http://ehdin.com/?navid=118&sub=100

      Kram!

      Gilla

      • Geddfish 2016-02-05 / 10:03 e m

        Kollade extra noga på min bipacksedel. Det står grapefruktjuice. Vet inte vad det kan vara för skillnad mot färsk grapefrukt, som jag älskar, men jag undviker.
        Inte Johannisört heller.
        Mycket man inte får ta, men jag äter ju ingen annan medicin. Vid värk får jag ta Alvedon, inte Ipren.
        Nattakram ❤

        Gilla

  6. Annavega 2016-02-05 / 10:50 f m

    På mig togs det bara blodtryck vilket var skyhögt men det medicinerar jag redan mot så det var nog bara att just det första läkarbesöket var väldigt upprivande för mig. Jag har en underbar läkare men att be om hjälp när man är på botten var väldigt svårt för mig. Jag tror dock att det inte var så länge sedan jag tog blodststus plus TSH (sköldkörtelprov).

    För mig var det dock som för många att jag under flera år sökt för ryggvärk, hjärtklappningar, tinnitus, magvärk och blod i avföringen och fått hjälp med dessa åkommor men det slog aldrig någon att de kanske var delar av ett större sammanhang. Den det främst borde slagit är ju mig själv men jag kan ärligt säga att jag inte hade förmågan att bromsa förren jag slog i väggen.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-05 / 4:29 e m

      Har för mig att han tog blodtryck på även mig, i samband om när vi pratade om vilken stämningshöjande medicin jag skulle ta. Men utöver det inget annat.

      Förstår precis hur du tänker, tror att det är så för många av oss. Man blundar för alla symptom och fortsätter att springa på. Förmodligen har vi fått frågan om vi upplever stress vid olika konsultationer med vården, men nekat. Vägrat inse det själva.

      Styrkekram!

      Gilla

  7. Ditte 2016-02-05 / 11:30 f m

    Din fråga kan inte jag heller hjälpa till med men säkert kan din kurator hjälpa dig vidare med svar, är kanske lättare att prata med henne annars borde du du givetvis kunna få svar av din läkare /sjukhus. Men ibland är läkare lite snarstuckna om man kommer med egna funderingar….
    Mysigt med en kväll tillsammans med sonen, sådana behövs verkligen.
    Antar att dte är många funderingar nu hos honom inför studenten och livet efter.
    Lycka till med din kur!
    Kram!

    Gilla

    • Anna 2016-02-05 / 4:25 e m

      Egentid med båda barnen är så viktigt. Hösten var som den var, men hoppas på att nu komma igång med de aktiviteterna igen. Sonen har önskemål om bio, så kanske vi går och ser en tillsammans om någon vecka eller två. Och mycket funderingar har han, han är så klok.

      Ska prata med kuratorn till veckan.

      Kram!

      Gilla

  8. wiolettan 2016-02-05 / 11:38 f m

    Något svar kan jag inte ge, men jag tycker att det låter som om det är det första de ska ta, blodprover.
    Gallstenar, det kan verkligen göra ont. Jag har drabbats några gånger så jag undviker vindruvor, ägg, äpplen o.s.v vilka jag har märkt gör att jag kan få ont.
    Egenkur, den har jag inte hört talas om. Hoppas verkligen att den kan hjälpa dig.
    Ha det så bra som det går och varm kram till dig.

    Gilla

    • Anna 2016-02-05 / 4:23 e m

      Här kan du läsa mer om rensningen http://ehdin.com/?navid=118&sub=100

      Problem med Gallsten är inget trevligt alls, hade det under min senaste graviditet. Men har sedan dess varit symptomfri fram tills nu. Och har inte alls så ont som då, men vill gärna att det ska släppa.

      Kram!

      Gilla

  9. Helena 2016-02-05 / 1:06 e m

    Jag har tagit prover ett par gånger, men alla prover var bra då. 🙂

    Liked by 1 person

  10. Tankar om utmattning 2016-02-05 / 4:01 e m

    Jag har tagit alla möjliga blodprover, även sköldkörtel, och blodtryck. Har inte koll på allt, men tex blodfetter, socker, järn mm. Även röntgen av skallen för att utesluta tumör då jag hade väldiga problem med yrsel. Äter nu B12 och folsyra-tabletter som jag blivit ordinerad av läkaren.
    Kolla det med kuratorn eller doktorn. Alltid skönt att veta att det inte är något mer fysiskt som man kan behandla.
    Så gott med grapefrukt! Det saknar jag sedan jag började med mina antidepressiva. Får tydligen inte kombinera den med grapefrukt. Synd.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-05 / 4:20 e m

      Ska höra med kuratorn, för det känns ju bra om man har uteslutit allt annat med. Tanken har inte ens slagit mig innan. Men det känns ju vettigt, att man kollar upp sköldkörtel.

      Jätte gott med grapefrukt, men hade ingen aning om att man inte får äta det i kombination med mina antidepressiva. Var fick du den informationen ifrån?

      Kram!

      Gilla

      • Tankar om utmattning 2016-02-06 / 10:39 f m

        Det borde stå i bipacksedeln. Men annars kan du ringa 1177. De har något system för att kolla vilka mediciner som kan kombineras med vilka. Jag får tex inte ta vanliga Ipren och inte heller grapefrukt då…

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-02-09 / 7:01 f m

        För min stämningshöjande är det ingen fara med grapefrukt. Däremot rekommenderas att man ska utesluta den frukten för min nya insomningstablett. Tack för att du uppmärksammade mig om det❤️

        Kram!

        Gilla

  11. evakerstin 2016-02-05 / 4:30 e m

    Nej, inga prover i det läget men efterhand har jag begärt det. Det finns många, många fler prover att ta än de traditionella. Leta på nätet det gjorde jag.
    Ha en mysig helg
    /Leva-Kerstin
    http://www.steeperz.com

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-05 / 4:48 e m

      Tack för tipset fina du, ska googla lite under helgen, och sedan prata med min kurator.
      Kram ❤

      Gilla

  12. Gröngöling2 2016-02-05 / 11:16 e m

    Även jag ska berätta vilka prover jag har tagit 🙂
    Det enda som jag har haft dokumenterad brist på när jag tog prover på vårdcentralen var B12. Har kollat det två gånger, med sådär 5 års mellanrum, och båda gångerna hade jag brist. Så nu tar en om dagen tills burken är slut, bara för att jag tydligen ”brukar” ha brist, fast jag har inte kollat.
    Har varit hos kinesiolog, det gav mycket. Han sa att jag hade stor jodbrist och det har jag ätit, jodikelp heter ett bra hälsokostmedel. När jag åt det så blev jag tydligt piggare. Har köpt en burk nu och ska komma i gång med att ta lite av det också.
    Konstigt att du inte blivit kollad tycker jag. Men det är ju lätt ordnat.
    Spännande med epsomsaltet, lycka till!

    Kramar ❤

    Gilla

  13. Suss 2016-02-06 / 9:25 f m

    Jag har ju inte gått så långt som ingemanslandet men varit utbränd 2 ggr i mitt liv varav nu är andra gången. Båda gångerna har jag fått ta sänkan för att utesluta andra medicinska fel såsom sköldkörtel mm. Vet inte allt dom kollar men det var mycket. Konstigt att inte din läkare tog prover, trodde det var typ en standardgrej. Men det finns säkert en förklaring om du frågar.

    Mysigt med egentid med båda barnen…var för sig. Jag är ju lite trött alltså men jag trodde din son tog studenten i somras 🙂

    Din kurator verkar ju helt underbar. Skönt med någon bra att prata med. Min psykolog är oxå bra iofs. Hon är rättfram och lite hård, på ett bra sätt, jag behöver det, någon som visar vägen och talar om hur jag ska göra. Känner mig så vilsen just nu. Fick sist boken ”Lyckofällan”. Har du läst den? Den bygger på Acceptance and Commitment med fokus på mindfullness och ett annat sätt att se på tankar och känslor.

    Ha det fint och hoppas du slipper mer obehag från gallan.
    Kram

    Gilla

  14. Agneta 2016-02-06 / 9:29 f m

    Min bekant fick en grundlig fysisk undersökning, även neurologiska tester, en mängd blodprover och till slut även en skallröntgen, då hennes symtom var lite diffusa som yrsel, huvudvärk, upplevelse av starka ljud inne i huvudet mm.

    Gilla

  15. ibod11 2016-02-10 / 10:30 f m

    Det är så härligt när ungarna växer upp och man kan ha riktiga samtal med dem. Jag njuter varje gång jag träffar mina nu och får prata med dem 🙂
    Jag var tvungen att googla epsomsalt och efter en ganska snabb koll hittade jag inget om att det hjälper mot gallsten. Men du har kanske erfarenhet sedan tidigare eller information som jag inte hann hitta. Jag hoppas att det hjälpte dig.

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

