Livshjulet

Ännu ett bra samtal med bästa kurator B. Är så tacksam, för att jag får gå till henne. Hon har alltid alla svaren, på mina frågor. Och svaren på mina oställda funderingar/frågor. Hon fångar upp alla nyanser, så skickligt. Så pratar vi om dem. Jag får en sådan klarhet. Det är ju därför det sker/händer. Att jag inte tänkte på det.

Dagens samtal blev långt. Helt plötsligt kom vi båda på, att klockan redan var 17:30. Det vill säga långt efter att min tid, hade gått ut. Vi båda glömde bort tiden. Men vi hade så mycket att prata om idag. Med fokus mycket på förgående veckas stora bakslag.

För främst min egen skull, väljer jag som sist, att stolpa upp vårt samtal. Här. Blir en form av första bearbetning. Av samtalet. När jag gjorde det senast (första gången), hjälpte det mig mycket. I efterhand. Jag kunde gå tillbaka. Läsa. Komma ihåg. Och i vissa fall bearbeta ett varv extra. Få en ny insikt. Vill ni inte läsa, hoppa över.

Förra veckans stora bakslag. Jag hade inte gjort något fel, allt handlade om ett missförstånd. Jag hade inte kunnat förebygga, eller förhindra händelseförloppet. Vi, någon, gjorde allt rätt. Någon kom hem. Tillsammans andades vi igenom varje panikångestattack, med hjälp av  fyrkant. Han fanns här. Nära. Tryggt. Jag är lyckligt lottad, för min någon. Finns få som han. Han gjorde rätt som kontakta bästa kurator B. Han såg till att få rätt information. Och i alla efterföljande panikångestattacker, så visslade han. Jag stannade upp. Kom ur. Och han präntade in budskapet. Du är sjuk. Du ska inte arbeta på länge. Allt var ett missförstånd.

Bakslagen, beror på de negativa hormonen. Inte alls säkert, att det blir fler. Men mest troligt. Måste tänka på belöningshormonerna. Måste få dem att ta över. Lyssna på kroppens signaler. Hushåll med energin, precis som jag gör. Och förra veckan, inte mitt fel. Jag var inte beredd, på frågan.

De negativa nyanserna. Kommit långt redan nu. Längre än förväntat. Längre än vad alla andra hon har hjälpt, i det här stadiet. Är bara i början, av min resa. Tänk på var jag var, för två månader sedan. Och var jag är idag. Jag har kommit långt. Viktigt. Inte glömma. Skriv en fin lapp, med budskapet. Plocka fram vid nästa bakslag.

Förra veckans bakslag och dess följdeffekter. Naturlig orsak. Stresshormoner. Adrenalin, Noradrenalin och Kortisol. Undvik dem. I största möjligaste mån.

Skönt för min kropp med min nya sömntablett. Ingen sömntablett. Bara insomningstablett. Precis som Circadin:et. Men starkare. Effekten försvinner efter 3-4 timmar. Men den får mig att slappna av bättre, ger kroppen en chans till avslappning.  Därför sover jag 8-9 timmar. Klokt att jag redan nu har inställningen fyra veckor. Vill inte bli beroende. Om 2-3 veckor. Varannan natt hel tablett, varannan halv. Efter en vecka, varannan natt en fjärdedels tablett, varannan hel. Sista veckan en hel varannan natt, bara. Och sedan trappa ner i stegen ovan. Börja inte sedan med Circadin igen, utan sömnterapi.

Få in mer av belöningshormonerna. Serotonin, Endorfiner och Oxytocin. Bra att jag har kommit igång med promenader. Okej med snigeltempo. Lyssna på kroppen. Öka sakta. Ingen tävling, med mitt gamla jag.

Börja ta ett bad, varje kväll. Tänd ljus. Varmt vatten. En god badolja. Tvåla in kroppen sakta. Tänk taktilstimulering. Det ökar det underbara hormonet Oxytocin. Hjälper mig att komma ner i varv. Inför varje natt. Bättre sömn.

Min 5-års dagbok. Fortsätt. Bra eget initiativ. Varje kväll antecknar jag i den, det som jag är tacksam över. Klokt. Hon brukar föreslå det, längre fram. För varje år som går, får man en påminnelse. Det här var jag tacksam för då. Ett sätt att komma ihåg det enkla. Det lilla. Som det jag idag är tacksam för, här och nu. För jag kommer att glömma bort. Med tidens gång.

Stort att vi redan nu, tänker på en downshifting av livet. Och att vi båda känner samma sak. Vår livsstil idag, formar vår liten. Vill vi det? Nej. Starkt ord. Vi önskar och vill att hon ska lära sig att uppskatta de små sakerna. Här i livet. Inte på att hon har rätt kläder. Eller att en semester betyder ordet resa utomlands/fjällen. Eller att hon har de senaste prylarna. Livet handlar om så mycket mer. Med storebror är det försent. Han får ett bryskt uppvaknande, den dagen han flyttar hemifrån. På riktigt.

Bra att ge liten iPad förbud en vecka. Beteendet är inte okej. Jag var pedagogisk. Förklarade. Och förbättring måste ske. Hennes beteende är inte okej.

Och livshjulet. Måste lära mig att balansera det. Balansera livshjulet. Från och med nästa onsdag, är jag inskriven på en kurs. Ledd av bästa kurator B. Och inte bara jag. Utan även någon. Vi går tillsammans igenom det här. Även han behöver ha kunskapen. På bästa kurator B förslag. Har jag nämnt hur tacksam jag är, för att någon inkluderas, i vården om mig? Så viktigt. På alla plan. Jag är sjuk. Absolut. Men det drabbar även någon. Åter tacksam för att någon ser och förstår. Och att bästa kurator B finns. Men nu, god natt.

20 thoughts on “Livshjulet

  1. Comsi Comsa 2016-02-02 / 7:59 e m

    Vilken fantastiskt bra planering av ditt tillfrisknande, det låter så proffsigt och fullt med omtanke…. Har du fått tillgång till detta genom jobbet?

    Kramen på dig kloka du ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-05 / 4:51 e m

      Mitt vårdteam finns på min vårdcentral. Fick en psykologkontakt via mitt arbete, men tyvärr var hon inte mycket att hänga i julgranen. Jag var för sjuk för att hon skulle hinna ta sig ann mig.

      Kram ❤

      Gilla

  2. Gröngöling2 2016-02-02 / 8:34 e m

    Det låter som om du har fått fina verktyg nu, att du kan påminna dig om hur du går framåt fast det inte alltid känns lätt. Bara att gratulera dig från hjärtat, att du får fint stöd som du behöver nu. Känns så bra även för mig att läsa det.
    Kram ❤

    Gilla

    • Anna 2016-02-03 / 10:36 f m

      Tack finaste du ❤️🙏❤️

      Blev så berörd av ditt senaste inlägg❤️

      Styrkekram❤️❤️❤️

      Gilla

  3. kolonilotta 2016-02-02 / 8:40 e m

    Kurator B låter ju helt fantastisk!
    Och underbart att ni får gå på kursen tillsammans.
    Det är minsann inte lätt att vara den som står bredvid och inte mycket kan göra.
    Otrolig styrka krävs! Och mod.
    Du är lyckligt lottad som har en sån person i ditt liv. ❤ Det är det inte alla som har.
    Och den dig! En fantastisk och underbar kvinna och mamma som kämpar och ger av dig själv.
    Hoppas du får en god natts sömn.
    Varma Kvällskramar!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-03 / 10:35 f m

      Hon är verkligen så bra, hon har alltid tid (även fast jag vet att hon sitter på många bollar). Både jag och min man är oerhört tacksamma för allt stöd och hjälp som vi får av henne❤️

      Kram!

      Gilla

  4. åsa i åsele 2016-02-02 / 8:44 e m

    Är så glad för Din skull,
    att någon finns… att vården faktiskt finns där och stöttar Dig genom Din kurator.
    kram

    Gilla

    • Anna 2016-02-03 / 10:33 f m

      Tack fina du❤️

      Är så tacksam att vi hamnade i rätt vårdteam🙏

      Kram!

      Gilla

  5. Geddfish 2016-02-02 / 9:45 e m

    Din kurator låter helt fantastisk. Skönt. I dagens läge en nådagåva.
    Kram ❤ sov gott.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-03 / 10:32 f m

      Hon är den bästa, utan hennes stöd vet jag inte hur jag/vi hade klarat oss igenom det här ❤️

      Kram!

      Gilla

  6. Znogge 2016-02-02 / 9:47 e m

    vilken fantastisk och kompetent kurator du verkar ha. En kvinna som verkligen tar sig tid och som ser helheten. Ingen självklarhet alls.

    Kram och sov gott ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-03 / 10:32 f m

      Man kan tycka, att det borde vara en självklarhet, för att alla ska få rätt vård. Men har förstått att jag är lyckligt lottad.

      Kram❤️

      Gilla

  7. Millans Värld 2016-02-03 / 6:29 f m

    Det låter som du har en mycket bra kurator.
    Att inkludera någon borde vara en självklarhet i vården men det är ju oftast inte så.
    Ha en skön dag!
    Kram

    Gilla

    • Anna 2016-02-03 / 10:28 f m

      Bästa! Är så tacksam över att någon inkluderas, har förstått att det är ganska ovanligt. Vilket är riktigt synd. Den här sjukdomen drabbar ju inte bara mig, utan hela familjen. Vårt vårdteam ser det, stort.

      Kram❤️

      Gilla

  8. riktliv 2016-02-03 / 8:10 f m

    Vilken bra hjälp du har. Att hitta någon som kan hjälpa en att se igenom alla lager och hitta den verkliga orsaken är guld värt. Strategin är enkel, öka det goda och ge kroppen rutiner så att den kan slappna av och lita på vår förmåga igen. Jag behöver fundera ett tag på goda saker. Skönt att du får stöd och ett bollplank när det uppstår konflikter med liten.💕

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-03 / 10:23 f m

      Hon är verkligen bra, förstår inte hur man klarar att gå igenom det här, utan rätt stöd.

      Känner så med dig, i det senaste inlägg. Berörde mig riktigt starkt. Ingen ska behöva få gå igenom din resa. Vården måste förbättras, för alla som är här. Vi måste ändra på det. Sjukdomens i sig, är bara ett helvete… att sedan få fel behandling och/eller ingen behandling, stöd. Katastrof.

      Man får ju ingen chans att få bli frisk på riktigt. Utan man kastas tillbaka, gång på gång. Tänker så på hur du var tvungen att vila efter duschen, men samtidigt tvingas ut i terapi, i form av tungt arbete. Jag är där nu, minst 30 minuters vila efter duschen, är helt slut. Slumrar ofta till under den vilan. Skulle jag samtidigt ha orkat med det arbetet? Aldrig. Är så glad att jag orkat laga mat. Igen. Längre än så räcker inte orken.

      Och dina arbetsgivare. Finner inga ord. Och arbetsförmedlingen. Suck. Känner mig tacksam över att jag hittills inte har behövt tampas med dem någon gång.

      Styrkekram❤️❤️❤️

      Liked by 1 person

  9. Susanna 2016-02-03 / 11:06 f m

    Måste säga att jag har väldigt stora förhoppningar på min kurator som jag nu äntligen ska få träffa om två veckor. Du verkar verkligen ha blivit hjälpt. Tänk att jag har gått från helt sjuk till att jobba 75% innan jag får mitt första samtal….
    Att down-shifta (eller vad det brukar kallas) tror jag är klokt. Vi valde för snart två år sedan att sälja vårat stora hus med dito trädgård för att köpa ett hälften så stort radhus med en liten trädgård. Tanken var att vi ville ha mera tid och pengar att lägga på livet, kanske gå ner i arbetstid när renoveringsfasen är över. Ha råd att hitta på saker tillsammans istället för att lägga 5000kr/ mån på värme i huset vintertid. Jag upplever också mindre stress över att det går så fort att städa och hålla snyggt i trädgården. ☺️

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-05 / 4:54 e m

      Så klokt av er att ha tagit det steget redan! Vi har diskuterat många alternativ, bo i lägenhet igen, flytta utomlands, bo på landet eller i fjällen. Men det sistnämnda lockar oss mest. Hur vi bor är nog inte grundproblemet, utan våra yrken och den livvstil som det har fört med sig…

      Håller tummarna för att du får en bra kurator. Och du, galet att du redan arbetar 75%…

      Styrkekram ❤

      Gilla

  10. ibod11 2016-02-04 / 7:03 f m

    Allt det här låter så självklart och man inser att just så är det och så blir det. Men det krävs nog en bästa kurator B för att förstå det och du har en fantastisk tur som har henne. Det är jätteintressant att läsa om dessa steg så jag vill absolut inte hoppa över det 🙂
    Kram!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-05 / 4:45 e m

      Är så tacksam för hennes hjälp på den här resan ❤

      Kram!

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

