En förmåga har kommit tillbaka

Älskade att laga mat tidigare. Särskilt på helgerna, när tiden fanns. Jag och min någon kunde stå i timmar. Tillsammans. Jag lagade. Han plockade undan. Bra arbetsfördelning. Till vardagsmaten körde vi matkassar, de senaste åren. För att spara tid. Och även för att det var och är ekonomiskt.

Älskade att vara tidseffektiv. Alltid. På så sätt fick jag mer tid över. Inte för att bara vara. Utan för mer arbete.  Och för att hinna vara en engagerad lagledare. Och klassförälder. En tid satt jag även med i skolrådet. Och allt det andra. Det sociala livet. Styra upp trevliga playdates, för liten och hennes vänner. Kalas. Fester.  Och middagsbjudningar.

Men så hamnade jag här. I Ingemannslandet. Förmågan att laga mat försvann. Och vårt sociala liv sattes på paus. Vi fortsatte med våra matkassar. Men någon eller sonen kockade. Med varierat resultat. Med tiden har de blivit riktigt duktiga. Efter Thailand hände något. Jag började hjälpa till. Inget avancerat. Skalade någon morot. Skivade gurka. Kanske sköljde jag tomater. Men jag fanns där. Deltog.

Igår kom längtan. Jag ville laga mat. Och jag tyckte det var riktigt kul. Idag fanns längtan här igen. Eftersom jag strax ska till bästa kurator B. Ville jag hjälpa. Förberedde dagens middag. Lax och blomkålsmos. Sonen får avsluta, när han kom hem. Inser att förmågan att laga mat, har kommit tillbaka. Till mig. Stort. Tacksam för det.

Nu ska jag förbereda mig inför dagens samtal. Idag vill jag få nya verktyg, att ta till. När nästa bakslag kommer. Hur kan jag vända ett pågående bakslag, från att växa sig större?! Och hur ska jag hantera de mörka nyanserna, när de hälsar på?! Inför nästa bakslag, ska jag vara bättre förbered. Vill inte behöva hamna där nere i helveteshålet igen. Om det går att undvika. Många frågor som vanligt. Och inga svar. Ännu.

9 thoughts on “En förmåga har kommit tillbaka

  1. riktliv 2016-02-02 / 6:19 e m

    Vad härligt att lusten och förmågan börjar återvända. 👏
    Om du får bra svar på dina frågor får du gärna dela med dig. Jag har inte fått några verktyg när det gäller helvetetshålet. Rädslan för att ramla ner i det kan äta upp mycket energi.

    Gilla

    • Anna 2016-02-03 / 10:30 f m

      Riktigt bra tecken. Sakta går det framåt. Att laga mat är läkande, så länge som det sker på nyansen längtan. Viktigt. Får inte bli ett måste, kuratorn berättade det igår.

      Kram❤️

      Gilla

  2. Ditte 2016-02-03 / 12:05 f m

    Var rädd om din förmåga som återkommit och vårda den ömt. Jag gläds med dig.
    Kram!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-02-03 / 10:28 f m

      Tack fina du ❤️

      Kram!

      Gilla

    • Anna 2016-02-05 / 4:46 e m

      Du anar inte, är så tacksam över att den förmågan kom tillbaka ❤

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

