Klipper jag bandet

Vilken bra helg det blev. Har äntligen lyckats vända rätt på dygnet. Efter resan. Skönt. Nu ligger en söt liten sovande stjärna. Brevid mig. Här i min bubbla. Någon och sonen, är på bio. Själv ska jag passa på att läsa. Medans det lilla vita magiska pillret, gör underverk.

Kommande vecka, händer en heI del. Imorgon är det dags för ett läkarbesök. Igen. På tisdag kommer kära K hit, för att organisera alla skåp, lådor och garderober. Ser ut som om en tromb har slagit till. Hittar ingenting. Längre.

Rensa, slänga och organisera. Var jag expert på. Tidigare. Gjorde det regelbundet. Flera gånger per år. Nu hänger det som ett ok över mina axlar. Och är inget som jag vare sig har ork för, eller får göra. Den delen av hjärnan, är för skadad. Allt som kräver ett logiskt tänkande, koordinering, planering och organisering är förbjudet. Av bästa kurator B.

På ondsdag är det taktilmassage. Igen. Så skönt. Och på torsdag är det min dag. Starten på ännu ett nytt år. Firas lugnt, och stilla.

Imorgon klipper jag bandet till min bubbla. Dagtid. Och försöker få till den där korta promenaden. Håll tummarna. God natt.

23 thoughts on “Klipper jag bandet

  1. Gröngöling2 2016-01-24 / 11:03 e m

    Jag lär mig lite från din fina kurator via dig! Tankar om att du är mer redo i huvudet än vad kroppen är, än. Och vad du inte bör ägna dig åt, som att organisera i hemmet. Ja, tjatigt kanske det är, men tänk bara om jag och många med mig också hade fått bra ledning i vår sjukdom, så bra som du får, och många numera! Det är jättejättebra att ni blir hjälpta! Det är ju det som vård ska handla om. Från första början handlade det för mig om ATT jag måste tillbaka, målet var att bli NORMAL igen, och där jag var, det var en parentes som man skulle prata om så lite som möjligt. Som om den hade försvunnit då. Så uppfattade jag min ”vård”. Jag fick terapi, absolut. Men terapeuten pratade inte alls om min utmattning eller strategier för hur jag skulle komma tillbaka. Hon visste nog inte.
    Ja, en reflektion. Glad för din skull, och att du fortsätter att gå långsamt fram.
    Och vilken vacker tapet i ert sovrum!
    Kram och tack för att du delar med dig ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 8:36 f m

      Vad glad jag blir av vetskapen att mina ord hjälper även dig❤️

      Tyvärr är okunskapen stor om utmattningsdepression inom vården. Många tror att det handlar om att bara vila, och sen slussas man ut snabbt igen. Vilan är en viktigt del av läkandet. Min viktigaste resan är terapin. Bearbetandet. Hjälp att finna acceptansen, hjälp att lotsas igenom alla de mörka nyanserna, för att sedan få hjälpen att komma tillbaka. Starkare och bättre. Målet med vården för oss är att vi ska nå livskvalité vid resans slut. Och den här resan tar tid.

      Är oerhört tacksam att både min läkare och kurator har samma inställning. Och båda poängterar gång på gång, att börja arbetsträna 25% ligger långt borta fortsatt. De fokuserar på återhämtning av kroppen från den enorma utmattningen, absolut. Men ännu mer på hjälpen att få bearbeta. Träffar kuratorn varannan vecka, så värdefulla möten🙏

      Önskar alla fick samma hjälp som jag❤️

      Kram!

      Gilla

  2. Suss 2016-01-25 / 5:53 f m

    Håller alla tummar och tår. Ta det lugnt så kommer promenaderna att gå bra.

    Vad skönt att någon annan kommer och rensar och organiserar. Kan förstå att det inte är något du ska hålla på med nu.

    Ha en fin vecka!
    Kram
    Suss

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 8:42 f m

      Tack fina Suss❤️ Känner ingen stress, mitt mål denna vecka är två promenader. Då har jag lyckats fördubbla antalet, från förgående veckor. Orkar jag sedan tre nästa vecka, lite wow upplevelse misstänker jag. Tar det i små steg.

      Jätte skönt med K:s hjälp, och nu när jag sakta mår bättre, dessutom ska börja tillbringa mer tid en trappa ner, är det viktigt med ordning och reda. Annars blir det en faktor som kommer hindra mig i mitt läkande till viss del. Värdefull energi läggs på irritation. Och i värsta fall, att jag själv skulle börja ta reda på allt.

      Kram!❤️

      Gilla

  3. Znogge 2016-01-25 / 9:26 f m

    Du har självklart min tumme! Men jag är säker på att det ska gå bra. En dag i taget och fokus på det som fungerar.

    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 9:52 f m

      Jag har målet inställt på två promenader denna vecka. Lyckas jag med det, har jag dubblerat mitt antal, sedan tidigare veckor. Sen orkar jag kanske tre nästa vecka? Så sätter ingen press på mig själv att lyckas med sju från stört. Myrstegen är viktiga.

      Nu strax är det uppgång. Läkarbesök 11:15, lite i gränslandet tidigt, men det ska nog gå 😊

      Önskar dig bästa dagen❤️

      Kram!

      Gilla

    • Anna 2016-01-25 / 9:49 f m

      Taktilmassage är riktigt bra, särskilt för oss med utmattande kroppar, där vanlig massage gör mer skada än nytta. Läs mer om dess effekter på länken http://taktilmassage.se/

      Kram❤️

      Gilla

  4. Att bara vara jag 2016-01-25 / 10:19 f m

    Lycka till och jag håller tummarna för att det ska gå vägen =) Hoppas att din vecka blir riktigt bra. Kram ♥

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 3:05 e m

      Tack🙏

      Kram finaste du!❤️

      Gilla

  5. Geddfish 2016-01-25 / 10:23 f m

    Läser här nu och hoppas det lyckas idag. Ha det gott. Kram ❤

    Gilla

    • Anna 2016-01-25 / 3:04 e m

      Tack fina du! Kram❤️

      Gilla

  6. Ami 2016-01-25 / 10:44 f m

    Jag håller också självklart tummarna för att det ska gå bra!
    Stor kram

    Liked by 1 person

  7. Agneta 2016-01-25 / 12:19 e m

    Hejsan!
    Vill börja med att tacka för allt du delar med dig av här på bloggen, du är ett stöd för många! Jag läser varje inlägg och tänker tillbaka på min tid där i ingemanslandet. Nu var ju det många år sedan och forskningen går framåt hela tiden, tack och lov lär sig läkarna mer och mer!
    Nu är det så här att en vän till mig nyligt blivit sjukskriven, hon ska på sitt första ”riktiga” läkarbesök och frågar mig vad hon ska be läkaren om?
    Jag har berättat om KEDS-skalan, psykolog och medicinsk behandling, men vad mer borde hon ta upp? Du nämner många gånger din rehabplan, hur kom den till och är det någon mall som följs?
    Sköt om dig!

    Gilla

    • Anna 2016-01-25 / 1:32 e m

      Hej Agneta!
      Först och främst är sjukskrivning det viktigaste. Om hon har gått så länge att hon har hamnat i en djup utmattningsdepression. Då är det vila som främst gäller i den första akuta fasen. Jag hade gått så länge, att jag bokstavligen slungades in i en bergvägg, så min första akuta fas var lång, men samtidigt kort, med tanke på i vilket skick jag var i. När det var som sämst arbetade ju min man i veckor hemifrån, eftersom jag inte ens tog mig upp ur sängen på egen hand. Vi fick ju slita, eller M snarare för att vi skulle få hjälp. Kom först till en psykolog som gjorde KEDS- testet, men hon förklarade krasst att jag är i för dåligt skick, för att hon skulle kunna ta sig ann mig. Men med KEDS-resultatet ifrån henne gick det fort, när han åter igen kontaktade vårdcentralens team (de bollade mig innan dess till företagshälsovården som inte gjorde något). Fick tid redan nästa dag, en första akut. Blev direkt kopplad till bästa kurator B som enbart arbetar med galningar som mig, som passerat alla varningssignaler som finns, utan istället kört på så att man blir så dålig som jag blev. Hon har sedan varit våra bådas stora stöd. Hon och läkaren inkluderar M i vården, så att han får rätt verktyg, stöd och bekräftelse. Vilket är super viktigt.

      Minst lika viktigt är att hon på hemmaplan får 100% avlastning, och påbörja stämningshöjande på en gång. Tar 2-3 veckor innan de ger full effekt, och de veckorna är svarta.

      Hälsa henne att jag tänker på henne, och ge henne hopp. Det finns en väg tillbaka, men den är lång och tuff. Som du ju vet.

      Be henne försöka nå den riktiga acceptansen tidigt, och få henne att arbeta på sig själv, med ett positivt sinnelag. Även när det är som tuffast och mörkast.

      Min rehabplan började M och Kuratorn arbeta på tidigt. Tillsammans. Men den kickades igång först förra veckan med en timmes planlagd aktivitet utanför hemmet. Den kommer successivt under vintern och våren att utökas, målet är att jag i april/maj är uppe i 10 timmar/vecka, men fortsatt ska orka med familjen och livet, under kommande månader. Först där efter så börjar jag arbetsträna 25%. Dvs i höst.

      Viktiga är nog tidigt att förstå, att man behöver förändra sig själv. Själv tvivlar jag på en återgång till min tjänst.

      All Styrkekram till din vän!❤️

      Kram!❤️❤️❤️

      Gilla

  8. sannaljungberg2014 2016-01-25 / 9:14 e m

    Det där med att man inte ska hålla på med sånt som innefattar organisering och sortering… Gäller det alla oss som är utmattade? Är det så så är det några pusselbitar till som ramlar på plats av att läsa din fina blogg…
    Kram ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-26 / 6:48 f m

      Eftersom mitt yrkesliv handlade om just de förmågorna, så är den delen av min hjärna extra skadad, och måste under lång tid få läka. Förmodligen kommer den delen aldrig att bli som förr. Så nej, det är individuellt, och beror helt på vilka förmågor som har varit extra belastande för dig. Innan du hamnade här.

      Kram❤️

      Liked by 1 person

      • sannaljungberg2014 2016-01-26 / 9:43 f m

        Aha oki…. Ändå intressant fakta. Jag märker ju själv i vilka situationer min hjärna lägger av så det borde ju vara så att det som är ihopkopplat med de funktionerna är lite mer trasigt än det andra… Kram 💜

        Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

