Trygghetszon

Igår blev det en riktigt bra eftermiddag. Efter att först ha tillbringat morgonen och förmiddagen, sovandes. Det var för kallt för ett skridskoäventyr. Eller kanske hade det funkat, om vi båda hade åkt. Men den utmaningen, med min begränsade mängd energi. Är för stor. Så jag tänkte om. Kom ihåg bästa kurator B:s uppmaning. Följ längtan. Och impulsen.

Pratade med någon. Han var med på noterna. Liten hämtades tidigt. Med bil. Och så åkte vi ner mot centrum. Dagen till ära, så fick hon köpa 10 godisbitar. Lycka. Hon valde med omsorg. Länge. Vi fikade på ett folktomt café. Ännu en gång, fick hon välja både socker och gluten. Medans vi fikade sunt. Ost och skinkrullar. För någon var med oss.

För efter fikat, hägrade ett biobesök. Det där efterlängtade. Eftersom jag inte hade en aning om, hur min kropp skulle reagera. Följde någon med. Som en extra trygghet. Om jag behöver avbryta, och lämna. Men det gick bra. Med de bruna öronpropparna på. Lycka. Åter har jag tagit ett stort steg. Här på min resa. Min via vitae. Filmen var bra. En underbar jävla jul. Dock hade vi förväntat oss mer, av den. Mer rolig. Och åldersgränsen borde vara satt till 11 år.

Väl här hemma, gällde återhämtning. Sov en timme, samtidigt som familjen fixade fredagsmys. Tacos stod på menyn. Och Fia med knuff. En härlig kväll. Och en bra vecka. Tacksam för att jag sakta börjar må bättre. Och för att jag har blivit så stark, att jag har orkat lämna min trygghetszon. Hemmet. Men kanske är jag mest tacksam över, att jag har lärt känna min kropp. Och dess signaler. Stort.

20 thoughts on “Trygghetszon

  1. Znogge 2016-01-23 / 9:59 f m

    Vilken bra dag det blev för er alla och nog märks dina framsteg. Som läsare av bloggen märker man väldigt tydligt din längtan efter att göra olika saker och nu börjar du kunna genomföra en del av dem. Den filmen ville jag se men den går inte längre på vår bio så det får bli när den kommer på DVD i stället.

    Kram och trevlig lördag!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 9:14 f m

      Så skönt att ha lite energi att göra småsaker, utan at jag tar helt slut på mig själv🙏

      Filmen var bra, men djup. Åldersgränsen är satt till 7 år, vilket kändes lite fel. Vår liten fick inte med sig filmens budskap.

      Kram❤️

      Gilla

  2. Ama de casa 2016-01-23 / 10:15 f m

    Vad skönt att det går åt rätt håll!

    Den filmen skulle jag också vilja kolla in. Får väl vänta tills den dyker upp på nån filmkanal eller så, för här lär den inte komma på bio… 🙂

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 9:16 f m

      Så skönt!

      Dyker säkert här under våren/sommaren upp på Netflix eller liknande tjänst. Finns redan nu att hyra på Apple TV och Telia Play.

      Kram❤️

      Gilla

  3. ibod11 2016-01-23 / 10:42 f m

    En sanning som ofta sägs är ju att man inte lär sig att uppskatta det enkla i tillvaron förrän man har varit riktigt illa ute. Om vi ska hitta något positivt med det du går igenom så är det väl just att du nu har börjat njuta av just de där enkla vardagsstunderna som du kanske inte tänkte så mycket på förut. Det bästa är är att det kommer massor av sådana stunder med fina insikter framöver 🙂

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 9:17 f m

      Tråkigt bara att man ska bli så dålig, innan man hittar tillbaka och kan känna glädjen i de små sakerna.

      Kram❤️

      Gilla

  4. Helena 2016-01-23 / 11:42 f m

    Vilken härlig dag 🙂 och skönt att du börjar lära känna din kropp och dess signaler, och börja göra lite roliga saker. ♥ Kram

    Liked by 1 person

  5. Att bara vara jag 2016-01-23 / 8:23 e m

    Blir glad för dina vägnar att det gick jättebra för dig utan att du behövde gå ifrån =)
    Det går framåt vilket är jättebra ☺ Kram ♥

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 9:18 f m

      I små steg blir livet sakta bättre, skönt ❤️

      Kram❤️

      Gilla

  6. Ditte 2016-01-23 / 11:30 e m

    Vad roligt att läsa om dina framsteg, verklig glädje. Du känner att du vill något. Och du orkade och klarade både café och biobesök tillsammans med de dina. Lycka!
    Stor kram till dig.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 9:24 f m

      Helgen blev i vilandes tecken. Tog mig ut en halvtimme i lördags, och kikade på tjejernas lek i snön, och en kort stund igår. Då jag utrustad med de bästa öronpropparna följde med en kort stund till gymnastiksalen, där någon och tre andra pappor med alla barn brukar busa loss i några timmar. Jag var bara där en kort stund, fick bryta snabbt. 8 härliga vilda barn i en fotbollsmatch mor fyra pappor, går vilt till, kunde jag snabbt konstatera😉

      Kram❤️

      Gilla

  7. riktliv 2016-01-24 / 11:22 f m

    Vad mysigt men fika och bio. Skönt att Någon alltid finns där och är beredd på att hoppa in samt styr upp så att du kan koncentrera dig på upplevelsen.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-25 / 9:25 f m

      Min någon är verkligen bäst❤️ Han pushar, samtidigt som han bromsar. Stärkt av hans samtal med kurator B.

      Kram ❤️

      Liked by 1 person

      • riktliv 2016-01-25 / 10:50 f m

        Hm, jag tror att jag ska se till att mannen också får träffa min psykolog för att få lite mer insikt.

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-01-25 / 10:51 f m

        Klokt!❤️

        Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

