Kan det vara så enkelt?!

Somnade strax efter 18:00, igår. All energi,  bara försvann. Tacksam för att jag känner av, kroppens signaler. Och att jag följer dem. Och nu sitter jag här. En trappa ner. Åter i den cerisa fåtöljen. Följer bästa kurator B:s råd. För att få en bättre nattsömn. När jag vaknar på natten, ska jag gå ner. Dricka ett glas ljummet vatten. Ta en skinkrulle. Läsa en bok. Eller som nu, skriva av mig. Sen smyger jag upp för trappan. Och kryper ner i sängen, igen. Och somnar. Kan det vara så enkelt?! Jag provar.

Edit. Några timmar senare, så kan jag konstatera att jag inte kan somna om. Kroppen har sovit gott i 8 timmar. Räknar med sömn på morgonkvisten, istället. Samla energi. Planerar att överraska dottern idag. Om orken finns. Hämta tidigt på skolan. Och hitta på något kul. Kanske ta med henne till skridskobanan? Mamma-dotter tid. Viktigt. Länge sedan sist.

24 thoughts on “Kan det vara så enkelt?!

  1. Att bara vara jag 2016-01-22 / 6:55 f m

    Precis som du gjort är det ibland bättre att stiga upp ur sängen och göra något helt annat istället för att ligga i sängen när man inte kan sova.
    Härligt för din dotter med lite mamma-tid och läkande för dig att få egentid med henne =)
    Glad Fredag till dig ♥ ♥ ♥

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 8:11 f m

      Så sant!

      Blev mamma-pappa-dottertid, jätte härligt❤️

      Kram!

      Gilla

  2. Znogge 2016-01-22 / 7:02 f m

    Jag tror att det är ett mycket gott råd och ett bra sätt men samtidigt så ändras inte sovvanorna hur snabbt som helst. Dessutom somnade du tidigt och vi behöver bara ett visst antal timmar av sömn. Sedan vill kroppen vara vaken.

    Kram och god morgon ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 8:09 f m

      Somnade galet tidigt i torsdags, brukar orka hålla mig vaken till 20:00. Har fortsatt svårt med tidsomställningen efter Thailand.

      Kram❤️

      Gilla

  3. Millans Värld 2016-01-22 / 8:12 f m

    Jag har så svårt för det, att kliva upp när jag inte kan sova och ändå är dötrött och utmattad.
    Fast nu har jag sovit tre bra nätter på raken, wow säger jag, så skönt det är.
    Ha en fin dag!
    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 8:05 f m

      Så härligt! Hoppas du sov bra, inatt med❤️

      Kram!

      Gilla

  4. Geddfish 2016-01-22 / 8:30 f m

    Utifrån egna erfarenheter, så vet jag att det inte hjälper att ligga kvar i sängen och vrida mig, om jag legat för länge så.
    Bäst smyga upp och göra något annat, för att få bort tankarna som snurrade i sängen.
    Jag lägger mig ibland på spikmattan, DÅ somnar jag ofelbart om en stund 😉
    Ha en fin fredag, kram ❤

    Liked by 1 person

    • Geddfish 2016-01-22 / 8:38 f m

      Jag har flera ggr försökt lägga till dig i min blogglista, men det funkar inte.
      Kram ❤

      Liked by 1 person

      • Anna 2016-01-23 / 8:02 f m

        ❤️

        Gilla

    • Anna 2016-01-23 / 8:04 f m

      Spikmatta var ett bra tips, tack❤️

      Tror fortsatt att det är för tidigt för mig, med den. Men om ett tag när jag tål mer, kan den nog hjälpa bra. Har en uppe på vinden.

      Kram❤️

      Gilla

  5. Ami 2016-01-22 / 10:41 f m

    Det var nog ett gott råd att stiga upp istället för att ligga kvar och vrida sig fram och tillbaks. Men det är inte lätt att somna om när man väl blivit väckt 😦
    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 7:31 f m

      Nästa stört omöjligt, skulle jag vilja säga. Är så tacksam för alla bra nätter. Igår somnade jag redan 20:00 och sov till 06:25. Utan sömntablett till och med. Kroppen behövde förmodligen återhämta sig, efter gårdagens utflykt😊

      Önskar dig finaste dagen nere i värmen!🌞

      Kram!❤️

      Gilla

  6. Gröngöling2 2016-01-22 / 11:02 f m

    Du kanske börjar få lite mindre sömnbehov, och då är det ju inte så lätt att somna om efter åtta timmar.
    Spännande att läsa om alla tankar efter kuratorbesöket. En ny utbildning låter roligt, om det fungerar. En del ”downshiftar” lite så att de kan ha råd att göra sådant som de verkligen vill, fast det tar på ekonomin. Men det måste man ju fundera över, om det är värt det. Hälsan är ju värd mycket förstås, viktigare än mycket materiellt. Men en bra ekonomi är nog också bra för hälsan tror jag.
    Kram och lycka till med dagen, skridskor och så ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 7:22 f m

      Vi är inne på en livsstilsförändring, och den kommer nog föra med sig en hel del förändringar. Misstänker att pusselbitarna kommer falla på plats under resans gång❤️

      Kram!

      Gilla

  7. gemsofmylife 2016-01-22 / 12:33 e m

    Vill bara skicka en stor varm kram till dig finaste vet hur du kämpar !!!!!
    Kram Sanna

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 7:04 f m

      Bästa kurator B vågar man inte trotsa😊😉

      Kram❤️

      Gilla

  8. Ditte 2016-01-22 / 10:37 e m

    Det känns så glädjande när du tänker framåt, planerar vad du skulle vilja göra och ser möjligheter.
    Kram!

    Liked by 1 person

  9. ibod11 2016-01-23 / 10:09 f m

    Kan det inte vara ett gott tecken att du inte kan sova hur mycket som helst? Kanske har jag fel men jag har fått intrycket att du sov större delen av dygnen förut.

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 10:35 f m

      Absolut, visst är det så. De första tre månaderna sov jag 14-18 timmar av dygnet, resten av tiden vilade jag. Ytterst lite av tiden tillbringades utanför sängen. När jag var som sämst, fanns inte ens kraften för att ta mig till toaletten, på egen hand ens.

      Nu sover jag totalt 10-12 timmar av dygnet, vilar 6-8 timmar och resten av tiden är jag uppe/nere med familjen.

      Kram❤️

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

