Min sammanfattning av dagen

Här kommer min sammanfattning, av dagens samtal med bästa kurator B. Mest för min egen skull. För att inte glömma av.

Sömnen, ingen vila i sängen dagtid, utan i soffan. Måste bryta med min bubbla. Få kroppen att förstå, att i sängen sover man. I soffan/fåtöljen vilar man. Resultat, bättre nattsömn. Och inte ligga kvar i sängen, på natten. När jag vaknar.

Träningsförbudet fortsätter. Måste klara av en daglig promenad först. Varje dag, upptill 45 minuter. Plussa med 5 minuter varje vecka. Vi börjar med mina 15 minuter. Bättre med 15 minuter varje dag, än en 60 minuters promenad i veckan. Komma igång sakta. Inte chocka kroppen.

Ögonbindel. Vid nästa resa gäller även den + öronproppar. Och inte de bruna. Utan de färgglada. De stänger av mer.

Inte lat. Vila för att läka gäller. Min kropp är inte redo. Ännu. Jag gör rätt.

Mitt efterlängtade bio besök, prova. Jag känner av kroppens signaler. Glöm inte de bruna öronpropparna. De bästa. Släpper igenom talet. Men inte bruset. Viktigt.

När impulserna kommer. Längtan. Följ dem. Jag känner av kroppens signaler. Jag är stark. Jag kan avbryta och lämna. Jag gjorde helt rätt, med mitt första egna ICA besök. Häromdagen.

Ingen vattenträning. Ännu. Jag är för ljudkänslig. Däremot är jag redo för medicinsk yoga. Jag börjar om två veckor.

Stort, att jag redan nu, funderar på alternativ. Arbetar inom en hård bransch, med hög stressfaktor. Många som har lämnat Ingemannslandet med en enkelbiljett, har skolat om sig.

Undersök möjligheterna. Att skola om mig. Till socionom så tar det tre år. Psykolog 4,5 år. Har rätt till ytterligare tre terminers studier, med CSN stöd. Tänka, tänka. Har vi råd, utan en inkomst från mig, i 1,5-3 år?!

Arbetsträning på 25%, ligger långt borta. Fortsatt. Och jag kan inte påverka. Bästa kurator B bestämmer. Men hon kommer att vara där. I samtalet mellan mig, försäkringskassan och min chef. Viktigt. En arbetsträning innebär inget ansvar. Inte glömma.

13 thoughts on “Min sammanfattning av dagen

    • Anna 2016-01-23 / 8:24 f m

      Bästa kuratorn!❤️

      Kram!

      Gilla

  1. Znogge 2016-01-21 / 5:00 e m

    Vilken klok kurator du har. Att vila i soffan tycker jag låter bra och låta sängen vara för sömn.

    Kram ❤

    Gilla

    • Anna 2016-01-23 / 8:26 f m

      Tror det med, dessutom är det nog bra att vara nere mer. Nu ligger jag i stort sätt i sängen till 16:00 på vardagarna.

      Kram!

      Gilla

    • Anna 2016-01-23 / 8:27 f m

      Är tacksam över att få träffa henne varannan vecka🙏

      Kram!

      Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 7:50 f m

      Jag har två varianter som fungerar bra, osäker på var de är köpta. Men ett par ljusbruna, med en ”kil ihållig”, tar bort bruset, och dämpar. Men du hör talet. Jag använder dem när jag tar en promenad, om det är stökigt här hemma (prat, skratt, om fläkten i köket är på, eller Tv etc). De här är på ofta.

      Sen har jag ett par vita, med meleringar av olika färger. De tar bort allt ljud. Skärmar av helt. Jag sover med dem. Och så fort kroppen signalerar att hjärndimman gränsar, tar jag på dem, och lägger mig och vilar.

      Har dottern kompisar hemma, åker de på. Liksom om jag ska läsa en bok, eller gör något (knådar en deg, myser med vår kanin, de få gångerna som jag hjälper till med maten) som kräver fokus.

      Jag är fortsatt extremt ljudkänslig, så är tacksam för öronpropparnas hjälp.

      Kram❤️

      Gilla

  2. åsa i åsele 2016-01-22 / 1:12 e m

    Så klok kurator, hon vill verkligen hjälpa ❤ Tror ju det är viktigt med bra stöd för att få tillbaka livet. kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 7:05 f m

      Hon är den bästa 🙏

      Kram!

      Gilla

  3. Ditte 2016-01-22 / 10:34 e m

    Det känns som om du får bra hjälp och som hjälper dig komma framåt. Vila och läka, men ändå komma upp och ut.
    Kram!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-23 / 7:03 f m

      Hon är verkligen bra! Hon arbetar bara mot Ingemannslandet, och har genom åren följt flera hundra patienters resa. Så hon vet vad hon gör, och lotsar mig sakta och säkert framåt. Är så tacksam för att jag fick komma till just henne 🙏

      Kram❤️

      Gilla

  4. ibod11 2016-01-23 / 10:01 f m

    Om hon är världens bästa kurator så är nod du den bästa patienten. Du är klok och följer hennes råd och instruktioner. Hon kan vägleda men bara du kan se till att råden följs. Ni verkar ha bästa samarbetet för ditt tillfrisknande 🙂
    Kram ❤

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

