Rofylldaste utsikten

Redan strax efter 04:00 slog jag upp mina blå. Efter 8 timmars djup sömn. Så skönt. Lagom tills det att våra lilla stjärna skulle väckas, var min startsträcka klar. Länge sedan sist, som jag kunde delta i morgonstöket. Här nere. Underbart.

Och sedan stannade jag kvar. Bäddade ner mig i soffan. Första gången det händer, här i Ingemannslandet. För mig. Var en skön omväxling. Surfade runt efter olika semester alternativ. Till sommaren. Slutade med att jag efter ett par timmar, bokade in tre veckor på vårt älskade Bahia Feliz. Lite småtråkigt kanske. Vi har spenderat många veckor där. Genom åren.

Men faktum är, att jag fortsatt till sommaren kommer att vara här. I Ingenmannslandet. Även fast jag kommer att må betydligt bättre, än idag. Och jag hoppas även att jag har kommit så långt i min rehabilitering, att jag orkar med 10 timmars aktiviteter, utanför hemmet/vecka. Och fortsatt har energi kvar för familjen. Och livet.

Men jag kommer forfarande behöva hushålla med min energi. Kommer fortsatt inte orka med ”massa”. Och dessutom åker jag och vår stjärna ner först. Själva. Så snart sonens student är avklarad. Sedan ansluter någon, 7-10 dagar senare. Först.

Och hela Bahia Feliz känner vi till. Utan och innan. Vi har tillbringat många veckor där. Hotellet Monte Feliz, där vi ska bo. Är familjeägt. Och så lugnt. Efter vår senaste långa vistelse där, känner personalen oss. Väl. Och vi dem. Tryggt.

image

Dessutom bor man där billigt. På riktigt. 864 Euro för 21 nätter. Man bor i fina, relativt nyrenoverade studios med ett sovrum. Och större balkong. Köksdelen är fullt utrustad. Vi brukar köra självhushåll. De flesta måltider. Och ibland take-away. Någon enstaka gång, middag ute på restaurang. Finns ett stort Carrefour, bara 20 minuter bort, med taxi. Men man kan, om man vill, välja till frukost eller halvpension på hotellets restaurang, för en ringa kostnad.

Hotellet har en egen stor pool. Och ett lekvattenland. Men det finns ytterligare tre andra pooler, som man har lov att nyttja, inom 5 minuters promenadavstånd. Och havet, inom samma avstånd. Och en rad trevliga restauranger och butiker. Samt SPA och gym.

Och det är så nära, allt. 15 minuter med taxi ifrån flygplatsen, 25 minuter med lokalbussen. 10 minuter bort ligger Playa de la Ingles. Om man nu vill dit. Och det tar cirka 25 minuter med lokalbussen till både sandöknen/stranden eller vattenlandet i Maspolamas. Och för den som har en längtan efter Sverige, så finns både Svenska skolan, Svenska Kyrkan och butiken Gottegrisen, endast 10 minuter bort.

Just den här delen av Gran Canaria drömmer vi ofta om. Sedan flera år. Tänk om man skulle vara så modig att flytta dit. Permanent. Och driva ett litet pensionat. Eller kanske ett Café.

Och även nu. När vi pratar om vår livsstilsförändring. Så poppar tanken upp. Precis som många andra alternativ. Under resans gång, tror jag valet växer fram. Och för stunden brinner nog mitt hjärta mest åt att påbörja studier igen. Med målet att bli psykolog. Eller kurator. Och rikta min utbildning mot Ingemannslandet. För en sak har jag lärt mig så här långt. Jag är lyckligt lottad, som har ett så bra vårdteam runt mig.

Jag följer många här i bloggosfären, som numera bor i Ingemannslandet. Och mitt hjärta blöder för er alla. För 97% av er har har nyttjar er returbiljett. Några, en gång. Andra fler. Få många. Och en så många, att hens utmattningsdepression har blivit kronisk. Och alldeles för många gånger handlar det om kompetensbrist. Om Ingemannslandet. Av hela, eller delar av vårdteamet. Och så ska det inte behöva vara. Någonsin. 

Precis här, har jag suttit hela kvällen. I vår sköna cerisa fåtölj. Med rofylldaste utsikten. I lugn och ro. Så tacksam jag är, att jag spenderade dagen här. På första plan. Och ändå fick vila, för att läka.

19 thoughts on “Rofylldaste utsikten

  1. Millans Värld 2016-01-12 / 8:06 e m

    Du har så rätt att många inte blir rätt behandlad vid ex utmattningsdepression osv.
    Men under många, många år så har F-kassan stått bakom med blåslampa och tvingat många tillbaka delvis till rehabilitering eller jobb alldeles för tidigt innan människor varit friska nog att klara av det.
    I sådana lägen faller människor tillbaka snabbt..
    Där har ju inte alltid vårdteamet så mycket att säga till om.
    De senaste åren har dock F-kassan mjuknat och är inte lika på som tidigare.

    Vilket underbart paradis du berättar om.
    Förstår att ni vill tillbaka.

    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-13 / 8:20 f m

      Vi får vara tacksamma att Försäkringskassan har ändrat den inställningen, som du beskriver. Och att de nu beaktar alla aspekter och för dialog tillsammans med vårdteamet, den sjuka och arbetsgivaren.

      Bahia Feliz är verkligen paradiset! Så grönt & frodigt, dessutom är det alltid svalkande vindar där. Skönt när temperaturen närmar sig + 40 grader.

      Kram❤️

      Gilla

  2. Gröngöling2 2016-01-12 / 8:37 e m

    Å så härligt det ser ut där, på ert sommarsemesterställe. Skönt att ha det att se fram emot, något som är känt också.
    Ja, det är verkligen så som du beskriver, att alla inte har fått rätt hjälp i sin utmattning. Inte jag till exempel. Rätt hjälp hade nog gjort att det hela hade gått fortare tror jag, att jag inte hade fortsatt att nöta ut mig.
    Du som själv vet hur det känns kan nog hjälpa till på ett empatiskt sätt. Det är det som behövs, inte så mycket ”spark i baken” som de försökte med mig.
    Kram och grattis till en mysig utsikt på nedervåningen ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-13 / 8:38 f m

      Det är så synd. För såklart är det viktigt att vila för att läka, så att den enorma utmattningen läker. Att kroppen får återhämta sig. Att åter fylla dess beståndsdelar med de underbara bubblorna. Energin.

      Men minst lika viktig är den mentala resan. Den psykiska. Är så tacksam att jag fick bästa kurator B, som präntade in det, redan vid vårt första möte. Och som sedan dess, fortsätter att pränta in. Min mentala resa, har kommit betydligt längre, än den fysiska. Mitt nya normala jag växer fram, starkt. Och bra. Samtidigt som den kroppsliga resan, den fysiska, läker så sakta. I jämförelse.

      Läkandet får ha sin gilla gång. Har inte bråttom. Men jisses som jag längtar efter att mitt träningsförbud, ska hävas. Längtar efter timmeslånga promenader. Träna. Kanske ta några pass indoorwalking. Eller ett bikramyoga pass. De smått förtvinade musklerna skriker, väck oss till liv nu, innan vi försvinner helt!

      Och Bahia Feliz, bästa stället för avkoppling. Och prisvärt. Vi hamnar ytterst sällan över 15 000 kr, för våra allas flygbiljetter T/R + boende. Självhushållet, gör att matkostnaderna hålls nere. Även fast man lyxar till det med bästa, färska råvaror. Och ibland en dyrare flaska vin. Priserna är så mycket lägre där, mot här hemma. Kan varmt rekommendera dig att åka dit❤️

      Kika in på http://www.nordotel.com och kolla in hotellet Monte Feliz. Bäst flygpriser brukar man få hos Norwegian, ca 50-52 dagar innan avresa.

      Kram!

      Liked by 1 person

  3. sannaljungberg2014 2016-01-12 / 9:47 e m

    Bahia Feliz ligger nära mitt paradis San Augustin. En gång för länge sen var jag på en rehabresa till Svenska Re som ligger där. Var där i tre veckor. Efter det har jag varit dit flera gånger. Skulle också kunna tänka mig att bo där om det inte vore för att jag har barn och barnbarn här hemma. Skulle längta ihjäl mig efter dem. Jag gör ju det nu med, fast de bor nära. Dottern nämnde häromdagen att vi bor i fel land (med tanke på vädret) och då tänkte jag att om alla flyttar iväg till värmen skulle jag också flytta. Finns säkert nåt torpliknande där också. Fast det är nog inte rött med vita knutar då 🙂

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-13 / 8:43 f m

      San Augustin är även så vackert! Brukar ta en morgon PW längs strandpromenad dit. Varje morgon. Och sen köper jag med mig lite nybakat bröd, innan jag går tillbaka och dukar upp frukost, ute på balkongen. Innan jag väcker familjen. Som jag längtar!🙏

      Förstår att längtan efter barn och barnbarn skulle bli förstort❤️ Med drömma kan man alltid få göra, bara den tanken läker❤️

      Kram!

      Liked by 1 person

      • sannaljungberg2014 2016-01-13 / 8:46 f m

        Åh strandpromenaden…. vi gick också varje morgon när jag var på Svenska Re Sedan satt vi på terassen och drack juice och åt frukt tillsammans. Så himla mysigt… 💜

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-01-13 / 8:52 f m

        Bästa mornarna som finns❤️
        Där nere är verkligen morgonstunden helig, för mig🙏

        Liked by 1 person

      • sannaljungberg2014 2016-01-13 / 10:48 f m

        Mmm håller med. Dofterna, ljuden och känslan är ljuvliga. Åh… undra om jag ska börja titta på en resa dit kanske. Längtar efter värmen.

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-01-13 / 11:37 f m

        Kolla bland de övriga kommentarena, till det här inlägget. Har skrivit ut länken till vårt hotell där (de har flera). Kram❤️

        Liked by 1 person

  4. Ami 2016-01-12 / 10:21 e m

    Vilken fin utsikt du har därifrån din fåtölj! Det ser väldigt fint ut hemma hos er 🙂
    Och så härligt att ni nu har en resa att se fram emot!
    Kram

    Gilla

    • Anna 2016-01-13 / 8:45 f m

      Tack finaste du❤️

      Ja det ska bli så skönt att ha den resan att se fram emot! Du är så lyckligt lottad, som bor där nere i värmen🙏

      Kram!

      Gilla

  5. Att bara vara jag 2016-01-13 / 8:21 f m

    Javisst är det på det viset att alla inte är förunnade att få ett bra vårdteam när det har brakat ihop för dem… Med en resa har ni alla i din familj nåt att längta och se framemot =) Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-13 / 8:50 f m

      Så trist att det ska behöva vara så. Tänk om alla fick rätt vård från början, tänk vad många miljarder staten skulle kunna spara. Så kanske det fanns mer pengar för våra barn och för våra äldre, känns som om svångremmen ständigt dras åt inom de sektorerna. Och båda yrkeskategorierna får ständigt dras med oförskämt låga löner. I förhållande till det enorma, fantastiska arbete som de gör❤️

      Kram!

      Gilla

  6. Comsi Comsa 2016-01-13 / 9:17 f m

    Med ett dåligt vårdteam så lämnas många vind för våg, efter diagnosen lämnas många till sitt öde utan något förslag till den minsta rehabilitering…

    Sköt om dig fina, kramen ♥

    Gilla

  7. Geddfish 2016-01-13 / 9:21 f m

    Det är ett svårt kapitel, detta med utbrändhet. Så skört.
    Skönt att ha ett ”projekt” framför dig. Jag är sån att jag behöver det också, en morot. En utmaning, en resa. Något att sikta mot, om det är möjligt.
    En resa består ju av tre delar och den första, planeringen, är SÅ rolig.

    Må väl, mjuk kram ❤

    Gilla

  8. ibod11 2016-01-13 / 12:22 e m

    Det är 16 år sedan vi bodde i Bahia Feliz. Ett annat hotell än ert men hela vår familj trivdes och njöt 🙂 Jag hoppas och tror att du ska kunna ha ork nog för att ta till dig allt härligt där.
    Min ena dotter pluggar till psykolog och vi har ibland skämtat lite om att det är människor med egna erfarenheter som väljer den inriktningen. Det är nog inte varken konstigt eller fel. Den förståelse man har då måste vara till stor hjälp. Du skulle göra stor skillnad för många med utmattningsdepressioner om du väljer att bli psykolog, det vet jag 🙂
    Kram ❤

    Gilla

  9. Helena 2016-01-13 / 3:05 e m

    Så härligt att ha resan att se fram emot :), du har haft tur med ett så bra vårdteam runt dig, skulle jag också behöva. Har också tänkt på att börja plugga men är rädd för att hjärnan inte orkar med det som det ser ut nu. Du skulle bli en utmärkt psykolog tror jag :). Du är så duktig på att ta hand om dig :). Det är ofta folk som har egen erfarenhet som är dom bästa tror jag.. Kram

    Gilla

  10. Ditte 2016-01-13 / 8:50 e m

    Jag läser och ler. Du planerar för sommaren, du tänker Bahia Feliz för dig och de dina (har varit där ett par gånger) du ser framåt och kan tänka tankar framåt. Vilka framsteg du nu gör. DEt är verkligen glädjande att följa med på din resa. Och jag gläds med dig.
    Kram!

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

