Vardagen har varit saknad

Lugnet har lagt sig här hemma. Efter en smått kaotisk morgon. Vår lilla stjärna vaknade på allt annat, än ett gott humör. Frukostbrickan i sängen, tillsammans, hanns inte ens med. Är i de här stunderna som jag vill ha orken. Att bryta in. Bryta den där onda cirkeln. Ta över. Inte lätt för någon. Samtidigt som vi vet att hon är sliten. Fortsatt. Hon har inte riktigt hunnit ställa om sitt dygn ännu. Precis som jag.

Igår somnade jag strax efter 19:00. Men sov oroligt. Vaknade med jämna mellanrum. Korta stunder. Och däremellan hade jag märkliga drömmar. Men känner ändå av bubblorna. Men tar det extra lugnt. Stannar i min bubbla hela dagen. Så finns kraften i eftermiddag. Dottern ska ta med sig sin bästa väninna. Hem. Pepparkakshus ska rivas. För första gången utomhus. Lägger ut ett lakan, på den skottade terrassen. Lättast så. Minst efterarbete.

I Thailand läste jag på en hel del om kostens påverkan, för vårt läkande. Men även om dess effekter, på även friska kroppar. Så igår rensade någon ut allt som innehåller, gluten, raffinerat socker och laktos, här hemma. Blev fyra stora papperskassar. Som skänktes bort.

På eftermiddagen hämtade han fyllda matkassar från ICA. Knappade in en beställning, redan från Thailand. Så smidigt numera, när man kan hämta ut maten via drive-in. Eller få den hemkörd. Om man hellre önskar det. Så nu kör vi. Clean Eating. Ekologiskt och närproducerat, i största möjliga mån. Ingen processad mat. Och ingen gluten. Eller raffinerat socker. Och inga laktosprodukter. Och vi har även valt att äta mindre rött kött. Per automatik blir det även indirekt, mindre med kolhydrater. Och det känns bra. Vi ska börja ta hand om våra kroppar bättre. Och ge min  kropp chansen att läka, ännu bättre.

Kommer idag börja läsa på en ny bok. Hundra omistliga ting av Lucy Dillon. Handlar om en livsstilsförändring. Om Gina som ska börja om sitt liv på nytt, efter ett år hon helst vill glömma. Känns som om boken, är som skriven för mig. Längtar.

Men visst är det lite skönt med vardagen igen? Även fast jag fortsatt bara ligger här. I min bubbla. Så är det skönt. Lugnet har lagt sig i hemmet. Rutiner ska kickas igång. Och allt kommer flyta på enklare. Igen. Skönt. Även fast vi har haft ett riktigt härligt jullov. Nere i Thailand. Så känner jag att vardagen har varit saknad. Särskilt sedan vi kom hem. Men nu vila för att läka. Och sedan läsa bok. Njut av dagen.

27 thoughts on “Vardagen har varit saknad

  1. Millans Värld 2016-01-11 / 10:39 f m

    Vardagen behövs och den är inte alltid grå.
    Jag tycker att det är skönt att julhelgerna är över.
    Min hjärna hänger inte med när dagarna hela tiden är röda.
    Det är svårt att inte komma från livsviktiga rutiner.
    Ha en skön dag!
    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 2:30 e m

      Ja tänk så lätt att falla ur allt vad rutiner heter, i samband med ledighet. Och tyvärr drabbar det oftast även de viktigaste nödvändiga rutinerna.

      Kram❤️

      Gilla

  2. Ami 2016-01-11 / 10:54 f m

    Det är inte alltid man vaknar på ett strålande humör!
    Men hoppas ni har en bra dag
    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 2:32 e m

      Nej det där morgonhumöret kan verkligen variera, fast imorses var vår lilla stjärna på ett ytterst dåligt humör. Sämsta på länge, länge. Men tror det hänger ihop med att kroppen ännu inte har vant sig och anpassat sig var sig till den svenska tiden, eller kylan.

      Jag har haft en bra dag, mycket vila i kombination med att läsa. Om en timme kommer hon hem med sin väninna, räknar med att hennes humör har gjort en helomvändning under dagen. Eller borde kanske skriva hoppas 😉

      Kram!

      Liked by 1 person

  3. Comsi Comsa 2016-01-11 / 12:03 e m

    Det blev lite väl mycket helg i min smak, skönt med vardag tycker jag.
    Ute är det regnigt blött och ett helt vidrigt väder….

    Kram på dig!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 2:34 e m

      Nej så trist med regnigt och blött. Här har vintern slagit till med full kraft. Det snöar och snöar, konstant. Tänkte imorgon försöka orka med en liten kort promenad i snön, och njuta av att de biter i kinderna, och knastrar under skorna.

      Kram

      Gilla

  4. wiolettan 2016-01-11 / 2:20 e m

    Det brukar kännas lite jobbigt med andra tider, men snart så rättar hjärnan till det hela igen. Efter en sådan resa tar det lite tid att anpassa sig till det vanliga och vardagen. Hoppas att den inte känns alltför grå.
    Så härligt med en ny start då det gäller maten, det vore något för mig, men min kropp, med mitt hjärta, nja, det är inte säkert att det passar så bra.
    Kram till dig!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 2:35 e m

      Tidsomställningar brukar ta lite tid, men räknar med att vi är på banan inom någon dag, igen 🙂

      Vardagen är välkommen, och inte grå alls. Tvärtom. Ser så fram emot min läkningsprocess, och chansen att få lämna det här Ingemannslandet. Och i vardagen, i lugnet ensam här hemma, så läker jag bäst.

      Kram!

      Gilla

  5. Geddfish 2016-01-11 / 2:37 e m

    Välkommen hem och jetlagen rättar till sig så småningom! 😉

    Är övertygad om att maten har stor inverkan på våra kroppar.
    Jag har varit inne på bra-mat-tänket under många år och blir än mer tänkande. Äter mycket frukt och grönt, helst närproducerat, och så mycket ekologiskt som möjligt. Utan socker. Jag har aldrig varit en godisråtta.

    Kram ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 3:09 e m

      Maten har en jätte stor skillnad, även mot framtida sjukdomar. Just sockret tror många är en av bovarna i dramat för cancer. När jag läste det, plus att man bromsar läkandet, vid fel kost, läste vi båda på mer om det hela och bestämde oss att det är värt att göra det man kan, för att dels jag ska läka bra, men även för att familjen framöver lever ett hälsosamt liv ❤️

      Kram❤️

      Gilla

  6. Znogge 2016-01-11 / 3:01 e m

    Även om det kan kännas vemodigt att ledigheten är över så tror jag att vi behöver vardagen med dess rutiner. Det blir på något vis en form av trygghet och dessutom en möjlighet till att uppskatta ledigheten mer! Struktur är säkert bra för såväl stora som små. Lycka till med kostomläggningen!

    Kram

    Gilla

    • Anna 2016-01-11 / 3:04 e m

      Instämmer med dig, både stora som små mår bra av rutiner ❤️

      Tack, det blir inte en så väldigt stor omläggning. Vi åt i flera år enligt LCHF, liknande nu, men vi använder mindre fett.

      Kram ❤️

      Gilla

  7. åsa i åsele 2016-01-11 / 3:07 e m

    Känns spännande med Ert nytänk då det gäller mat, jag tror ju absolut att med rätt mat mår kroppen bättre. Efter det jag började med omega3 för drygt ett år sedan upplevde jag en förbättring.
    Jag vet inte ifall Du tar några kosttillskott, men jag rekommenderar omega3 och Dvitamin.

    Vardag är ju tråkigt 😉 men samtidigt är vardag + rutiner vår bästa vän 🙂

    Gilla

    • Anna 2016-01-11 / 3:12 e m

      Kul att du har märkt en sådan förändring! Omega3 är viktig för hjärnan och minnet ❤️

      Äter sedan flera år själv, dagligen Omega3, B-vitamin, Multivitamin och extra tillskott av folsyra, på läkarens rekommendationer.

      Visst är det så, rutiner är vår bästa vän, för att få den tråkiga vardagen att gå ihop ❤️

      Kram ❤️

      Ps. Hoppas din lilla Stjärna där hemma kryar på sig snart! ❤️

      Gilla

  8. Ditte 2016-01-11 / 5:43 e m

    Tidsskillnaden är ju jobbig även för de yngre och de har svårt att formulera vad det mindra bra humöret beror på. Men just på mornarna finns ju inte alltid tiden till förhandlig och ”låta att ta sin tid…” Men det ger sig. Trevligt med pepparkakshuskross idag och smart att göra dte på altanen. Hade jag inte kommit på…
    Maten tror jag är viktig och tittar man på Japan, Thailan och KIna där folk är friska och pigga i kroppen så äter de ju helt annorlunda mot oss. Dock är ju ris en mycket viktig basvara, men också mycket frukt, grönt, fisk/skaldjur och nästan inget rött kött.
    Och avsaknaden av våra välfärdssjukdomar finns som en stor bonus; få med diabetes, magsår, cancer och annat.
    Under våra fyra år i Peking mådde jag väldigt bra och mycket beroende på maten och tillvarom i största allmänhet. (Dock dålig luft emellanåt)
    Spännande med din bok. Hoppas du berättar vid tillfälle.
    Kram från mig.

    Gilla

  9. http://bosseliden.wordpress.com 2016-01-11 / 6:29 e m

    En bra och tänkvärd rubrik. 🙂 Det är ju i vardagen vi vistas större delen av våra liv. Ändå hävdar jag att den går att göra till en slags fest. Då man uppskattar det lilla i det stora. Samtidigt tror jag det är nyttigt och lärorikt att ha det ”tråkigt” ibland. Både som barn och vuxen.
    Omega 3 kapslar har jag ätit varje morgon i flera år. Fritt Flyt med trippeleffekt. Fiskolja med vitamin D.
    Varma januarihälsningar från Bosse

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 7:29 e m

      Att lära sig att uppskatta det tråkiga, dvs att göra ingenting alls dag ut och dag in, men ändå känna en stor tacksamhet, är något som jag har lärt mig på min resa så här långt❤️
      Kram

      Gilla

  10. Tankar om utmattning 2016-01-11 / 6:33 e m

    Spännande med maten. Jag har gjort en del sådana förändringar men tagit lite i taget. När jag gör för mycket förändringar på en gång brukar jag inte orka hålla i så länge!

    Men när jag tänker på det så är det numera laktosfritt, mer frukt och grönsaker, omega 3, B12 och folsyra, mindre rött kött och mer ekologiskt… När jag ser det så här har jag ju kommit ganska långt mot mina mål och jag mår absolut bättre av det! Lycka till, berätta gärna hur det går!

    Och den boken lyssnade jag på under jullovet, jag gillade den!

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 7:21 e m

      Det blir egentligen inte så stor förändring, redan idag köper vi ekologiskt och närproducerat, ytterst sällan processad mat, vi använder lite laktosprodukter. Så det handlar mest om gluten och det där onda sockret. Absolut, håller dig uppdaterad. Kram❤️

      Gilla

  11. Gröngöling2 2016-01-11 / 7:34 e m

    Oj, vilken stor förändring det blir, även i kosten! Tycker ni är jätteduktiga och modiga som tar det steget. Jag tycker att det verkar som om man faktiskt mår bättre utan gluten och för många kolhydrater. Mjölkprodukter äter jag men ska försöka dra ner på det också.
    Du är en inspiration! De flesta kan känna sig ganska trötta en period efter en sådan kostomläggning, så var beredd på det. Det går över.
    Kram och lycka till ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 7:37 e m

      För oss blir omställningen inte så radikal, största boven är sockret och gluten. Jag lever och tror på tesen, vill man något så funkar allt. Bara man har en stor portion tålamod, och tänker positivt❤️

      Kram❤️

      Gilla

  12. sannaljungberg2014 2016-01-11 / 8:04 e m

    Jag håller på och avsockrar mig, och jag börjar med att utesluta tillsatt socker, godis, glass, kakor…sånt som absolut inte behövs för att överleva. När det känns bra ska jag ta ett steg till och ta bort gluten och när det är gjort blir det laktos. Jag har provat att ta allt på en gång förut men då tappar jag greppet efter ett tag. Jag tar ett steg i taget, även här. Ha det bäst ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2016-01-11 / 8:47 e m

      För oss är inte steget lika stort, då vi sedan många är följer mycket. Men förstår din tanke fullt ut❤️

      Du kommer att fixa det, bara viljan och tron finns❤️

      Kram❤️

      Gilla

      • sannaljungberg2014 2016-01-11 / 9:34 e m

        Det är inte så stort för mig heller. Har ätit ekologiskt länge och har även ätit lchf väldigt länge. Spårade ur av nån anledning när jag blev sämre i mitt mående. Sen har jag haft svårt att hitta tillbaka. Men nu så går det åt rätt håll igen. Kram ❤

        Liked by 1 person

      • Anna 2016-01-12 / 4:31 f m

        Härligt! Du ska se att du snart är där igen❤️

        Liked by 1 person

  13. Helena 2016-01-12 / 10:40 f m

    Skönt med rutiner igen, och härligt att krypa ner i soffan med en ny bok. 🙂

    Gilla

  14. ibod11 2016-01-12 / 3:25 e m

    Det blir väldigt spännande att få läsa om hur förändringen påverkar dig och din familj. Kanske kan även jag bli inspirerad.Det skulle verkligen behövas 😉
    Jag har läst den boken men jag vet inte om den gav så mycket mer än att det var en trevlig och lättläst bok.
    Kram 🙂

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

