Mittemellandag

Har haft en mittemellandag. Inte en bra. Men samtidigt inte en mellandag. Utan någonstans mittemellan. Sov bra hela natten. Sov ovanligt länge på morgonen. Först närmare halv elva vaknade jag. Sov hårt igenom morgonstöket. Pratet. Skratten. Och insmorningsprocessen. Anslöt mig till familjen och poolen, en timme senare. Någon tittade frågande. Bara en timmes startsträcka?! Hängde inte med.

La mig tillrätta på solstolen. I skuggan. Kramades med liten. Pratade med liten och hennes kompis. Tjejerna vissade stolt upp en hög med teckningar. Och pyssel. Och ett loomiearmband. De hade varit flitiga på barnklubben, under förmiddagen. Nu skulle de gå runt och dela ut dem till personalen. Till dem som de ansåg hade arbetat bra (läs: gullat extra med dem). En sån fin tanke. Mitt hjärta bultade extra. Vilka fina tjejer vi har. Vi och våra nyfunna vänner. Tjejerna sprang glatt iväg.  

Jag började läsa på en ny bok. Gav upp efter en halvtimme. Hade läst samma sida. Om, och om igen. Fick ihop orden. Men inte sammanhanget. Ovanligt. Har sedan senaste mellandagen, på nyårsafton, läst en bok om dagen. Har helt slutat med ljudböcker. För mycket brus når hjärnan. Mår bättre av hörselproppar, i kombination med att läsa. 

Någon tittade åter frågande på mig. Hur mår du? Är du trött? Nej. Kände mig pigg. Kände bubblorna. Energin. Sa att idag tänker jag bada i poolen. Inte badat, sedan sist. Dagen innan min första mellandag, här. Länge sedan.

Vi lämnade resorten för lite lunch. Kände mig svag i benen. Kom lite på efter kälke. Flera gånger under lunchen, tittade någon på mig frågandes. Du känns frånvarande? Värmen och öronpropparna. Trodde jag. För idag var det varmt. Varmaste dagen här. Hittills.

Väl tillbaka på resorten, försvann jag. Tappade bort mig själv. Någon hjälpte mig. Som alltid. Följde mig tillbaka tillbaka till rummet. Min tillfälliga bubbla. Slocknade. Sov tre timmar, hårt. Vaknade. Insåg att kanske hade jag ändå har varit lite trött. Och kanske att jag glömde av mig själv, på morgonen. Glömde startsträckan. Bara för att jag kände bubblorna. Energin. Men det räckte inte. Och kanske därför blev det en mittemellandag. En ny nyans?

Kvällen blev bra. Jag var med. Godaste maten. Och bästa sällskapet. Men så varmt. Och ingen aircondition på restaurangen. Och väl tillbaka här. På resorten. Ser jag tjejernas alster upphängda. På flera ställen. Och ett loomiearmband på vår husfrus arm. Mitt hjärta blev så varmt. Vilken bra avslutning, på den här mittemellandagen. Den nya nyansen.

4 thoughts on “Mittemellandag

  1. riktliv 2016-01-05 / 8:10 e m

    Det är klurigt det här med alla olika nyanser i ingenmansland. Vissa dagar är det enkelt att tolka signalerna medan andra dagar skulle man behöva ett lexikon för att förstå.

    Gilla

  2. ibod11 2016-01-05 / 9:17 e m

    Ännu en gång kan jag bara konstatera att du har en fantastisk familj. För många familjer kan nog den situationen slita lite på ork och relationer men jag blir så glad av att läsa hur väl ni tar hand om varandra 🙂
    Kram ❤

    Gilla

  3. Ditte 2016-01-05 / 10:28 e m

    Vilken fin dag det blev! För min del, trots att jag inte hamnat i ”Ingemannsland” så skulle jag nog vilja bo lugnare än på Karon och kata Beach. Numer åker vi inte till Phuket. Jag var här 1980 första gången och då fanns det et elle röjligen två hotell, sedan har jag varit tillbaka några gånger, men för mig är dte alltför ”rörigt” numer. Men just på Kamala bdde vi senaste gången vi var på ön. Finns så många platser i Thailand spm är mindre exploaterade och som vi numer gillar bättre och som är lugnare. Men Thailand tycker vi om.
    Är så glad att du känner att lite krafter årervänder.
    Kram!

    Gilla

  4. Ditte 2016-01-05 / 10:30 e m

    Svarade på ”Fortsatt känner ag av….” Därav min kommentar….
    Kram!

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

