Klok av gammal erfarenhet

Underbar dag på alla sätt. Igår. Finaste pepparkakshusen dekorerade tjejerna. Och tacos till middag. Nöjd dotter. Lycklig.

Idag vaknade jag med en lägre energinivå. Och tjock i halsen. Känns som en förkylning är på G. Suck. Känner att jag verkligen inte behöver den nu. Om 6 dagar åker vi. Någonstans mitt i allt, så måste jag börja packa. Någon har erbjudit sig. Jag avböjde. Klok av gammal erfarenhet. Är bra om vi får med oss allt, som vi behöver. Extra viktigt, den här gången.

Jag kommer inte utsätta mig för massa shopping. Och utflykter. Utan lyder doktorn. Tänker ligga i solstolen. Hela dagarna. Men en ljudbok i öronen. För att skärma av. Stänga ner sorlet vid poolen. Och på stranden.

Vi har varit på samma resort tidigare. Känns tryggt. Blir ingen ny miljö, som jag behöver lära känna.  Vi struntar i transferbussarna. Tar egen taxi direkt från flygplatsen. Någon har ordnat så att vi får tillgång till vårt rum. Direkt. Vi behöver inte vänta till klockan 15:00. Skönt. Vi misstänker att jag kommer att vara helt slut, när vi väl kommer dit.

Är inte alls orolig för tiden i Thailand. Mer för resan ner. Vi kommer att vara på resande fot i 24 timmar. Från det att vi lämnar vårt hem, här i staden mellan bergen. Tills det att vi kommer fram till hotellet. I Thailand. Det blir en prövning. Och redan nu har jag accepterat, att det är helt okej om jag sover bort de tre första dygnen. Eller fyra. Eller till och med fem. Solen finns kvar. Och väntar på mig.

Idag dalar stora, stora snöflingor ner. Över vår stad. Dottern jublade av glädje. Inser att vi inte har köpt vinterskor till henne. Ännu. Hon går fortsatt i hennes fodrade goretex skor. Måste ordna.  Någon och hon har gjort sina försök. De kommer inte överens. Någon tänker praktiskt. Och bekvämt. Liten tänker snyggt. Vill ha som alla andra. Den där viljan hos en 8-åring, är stark.

Vår lilla söta tjej, börjar bli så stor. Och klok. Men attans så envis. Ibland. Det är en ära att få vara hennes mamma. Kanske får låna henne från skolan. En timme eller två. För inköp av de där vinterskorna. Eller så ordnar vi det efter Thailand. Ska fundera. Nu vila för att läka.

22 thoughts on “Klok av gammal erfarenhet

  1. Millans Värld 2015-12-17 / 8:44 f m

    Det är ju så, fast man gör något som känns roligt och positivt så däckar man efteråt.
    Det är bra att du vilar, läker.
    Kram

    Liked by 1 person

  2. evakerstin 2015-12-17 / 8:48 f m

    Du ligger steget före, så duktig du är. Du kommer få en underbar vistelse i Thailand.
    Stor kram till dig från mig

    Liked by 1 person

  3. ibod11 2015-12-17 / 9:43 f m

    Om något kan skänka glädje så är det när barnen har det bra. Pysslet med pepparkakshuset betydde nog lika mycket för er båda ❤
    Det kommer att gå bra på resan. Om inte annat så för att du kan visualisera hur du får vila och sedan ha det bra i solstolen när ni är framme. Om du kan stänga ute världen och gå in i de tankarna klarar du det. Du behöver inte ha koll på något på vägen dit. Det fixar andra 🙂
    Kram!

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-18 / 7:50 f m

      Hon, precis som jag älskar att pyssla med pepparkakshus! Många år har vi både 7-8 olika hus här hemma ❤️

      Känns så skönt att jag har någon, han löser allt det praktiska under resan, och har verkligen sett till att vi får de bästa förutsättningarna, för att jag ska klara av resan.

      Kram ❤️

      Gilla

  4. Znogge 2015-12-17 / 11:05 f m

    Så bra att ni får tillgång till rummet direkt. Efter långa resor känner man verkligen att det är skönt att bara få vila en stund. Så roligt att gårdagen blev så bra men unna dig nu att vila ikapp i dag.

    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-18 / 7:54 f m

      Känns jätte skönt att någon kunde lösa rumsfrågan. Vi räknar med att komma till hotellet redan kring 12:00, hade blivit en lång väntan annars. Finns jätte sköna soffor och så i lobbyn, men det är ju så många som anländer samma dag, så det blir nog lite för kaosartat för mig, just där och då.

      Kram ❤️

      Gilla

  5. Ditte 2015-12-17 / 11:59 f m

    Vad härligt att det blev en så fin dag och att pepparkakshusen är klara. Lycka för alla!
    Jag är så glad för er skull att ni kommer iväg på er resa för även om resan är lång och kan vara jobbig så väntar avkoppling,ljus, sol, bad och värme.Och att bara vara!
    Jag har ibland vid långa resor tagit melatonin för att kunna klara tidsomställningen och det har fungerat bra, klart minder jetleggad.
    Klokt med taxi och skönt att ni får rummen genast.
    Jag gläds med dig och din familj över resan.
    Trist med förkylning just nu, men i sammanhanget så är det en ”världslig sak” som Karlsson på taket skulle ha sagt. Men visst tra den ner krafterna.
    Glädjekram kombinerad med styrkekram.

    Gilla

    • Anna 2015-12-18 / 8:01 f m

      Jag tar redan idag melatonin, för att förstärka kroppens egna produktion av hormonet, dvs är min sömntablett (Circadin). Jag vill i största möjliga mån inte börja med en beroendeframkallande medicinering, men just sömntabletten kommer under en kortare tid eventuellt bytas ut, då Circadinen inte ger effekt varje natt. Och just nu är sömnen en sådan viktig del av mitt läkande.

      Kram ❤️

      Gilla

  6. Gemsofmylife 2015-12-17 / 12:56 e m

    Skönt att du hade en bra dag men tyvärr får vi äta upp det direkt dagen efter 😦
    Jag hoppas att du kurerar dig nu till ni åker, är det dagen innan julafton ni åker ner till thailand ?? vart i thailand ska ni ??
    Har bott i thailand som ung eller bott och bott spenderade mycket tid där då min dåvarande pojkvän tävlade i thaiboxning, men det var för länge sen och mina 3månader i taget jag var där spenerades aldrig på ngn av dessa paradis öar utan i bangkok med resor ibland utanför…
    Själv ligger jag i feber och ont i halsen kom inte ens iväg till rehab idag 😦
    Kroppen känns som den inte orkar med ngt längre så trött på det här !
    Flåt mitt gnäll,
    Stor kram till dig finaste
    Sanna

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-18 / 8:11 f m

      Spännande historia du har, med längre vistelser i Thailand! Vi åker ner den 23:dje, kommer lagom fram till hotellet i Karon vid lunchtid, på Julafton.

      Så trist att du nu har hamnat i en ond spiral, samtidigt som en förkylning hälsar på. Vill så gärna hjälpa ❤️

      Känner inte alls att du gnäller, utan du skriver av dig, och det är du välkommen att göra precis när du vill, här inne hos mig ❤️

      Styrkekram! ❤️ ❤️ ❤️

      Gilla

  7. riktliv 2015-12-17 / 3:00 e m

    Du är så modig som ger dig iväg. Att lämna bubblan för en så lång resa är ett stort steg. Ni kommer att få det mysigt och du får chansen att vila i solen.

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-18 / 8:12 f m

      Om jag är modig eller galen, återstår att se. Men absolut, ett gigantiskt kliv. Har ju nästintill levt isolerad här hemma, omgiven av bara familjen, i 14 veckor nu. Men hoppas och tror att det ska lösa sig.

      Kram ❤️

      Gilla

  8. Gröngöling2 2015-12-17 / 4:42 e m

    Krya på dig från förkylningen! Det gör man bäst genom att vila, och det gör du ju!
    Det låter så otroligt härligt att åka till värmen snart! Njutbart!
    Som en kompromiss kanske du kan skriva en packlista, så kan de andra fösa ihop sakerna?
    Kram, ta det lugnt bara så funkar allt! Bra att vara förtänksam med taxi och hotellrum ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-18 / 8:14 f m

      Packlista var en bra idé! Tack!

      Ska bli jätte skönt med värmen, solen och framför allt ljuset! Är ju såå mörkt här hemma, denna årstiden.

      Kram ❤️

      Gilla

  9. Comsi Comsa 2015-12-17 / 5:36 e m

    Jag är säker på att du får det lugnt och skönt i Thailand. Det är nästan mer stressande här…

    Kramen ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-18 / 8:29 f m

      Jag tror så med ❤️

      Jag kan tyvärr inte kommentera inne på din blogg längre, sedan både min iPhone och iPad uppdaterades (har samma problem inne hos Piedra, Kolonilotta). Hoppas det löser sig snart. Men läser alla dina fina inlägg, men saknar att jag inte längre kan få lämna små fina spår inne hos dig ❤️

      Kram ❤️ ❤️ ❤️

      Gilla

  10. AllaMinaDagar 2015-12-17 / 7:43 e m

    Härligt att du haft en så bra dag! Och det reder sig med Thailandsresan!

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar!❤️

