Imorgon är en ny dag

Blev en mellandag. Igen. Hela dagen stannade jag här, i min bubbla. Även kvällen. På förmiddagen hade vi vår kära K här. Hon stökade runt. Precis som vanligt. Hon är så bra. Hon känner oss så väl. Numera. Hon får vårt hem så där perfekt bra. Välstädat. Precis som jag. Är så tacksam för hennes hjälp. Oändligt tacksam.

Funderade idag över de här mellandagarna. Dagarna då jag blir så energilös. Det är som om att en tjock dimma flyttar in. I hjärnan. Hjärndimma. Dagarna då jag bara finns. Når samtidigt inte det där bottenlösa djupet. Upplever inte alla nyanserna. Kanske är det så här mina sämre dagar ser ut, här i den andra fasen? Kanske är mina mellandagar, en sämre dag?!

Förstår varför jag fick den här mellandagen. Idag. Gjorde mer än vanligt igår. Monterade och spritsa pepparkakshusen. Och sedan ansträngde jag mig, för att vara den normala mamman. Den glada. Skrattande. Närvarande. Och hjälpsamma. Och det tog på krafterna. Men det var värt det. Flera gånger om.

Varje kväll, innan jag somnar, skriver jag upp kommande dags mål. Får aldrig vara fler än två aktiviteter. Följer bästa kuratorns råd. På dagens lista fanns en 20 minuters promenad, och att börja packa dotterns väska. Inget annat. Genomförde inget av dem. Hjärnan ville, så gärna. Men kroppen lydde inte. Energin fanns inte. Jag lyssnade på kroppens signaler. Dagen fullt ut, fick istället handla om att vila. Vila för att läka.

Igår tipsade min fina bloggvän Ditte, om en huskur mot förkylning. En ny för mig. Inte anade jag då, att jag skulle behöva prova den, så snart. Lagom till lunch, kom någon hem med ingredienserna. 4 koppar senare, är symptomen borta. Tänk vad lite päron, ingefära och honung kan göra. Tack Ditte!

Idag stötte vi på lite trubbel. Inför vår resa. Intyget till tullen för mina mediciner kom, med posten. På svenska. Och med fel sömntablett namngiven. Samtidigt blev vi förvirrade. För läkaren pratade om att jag kanske skulle prova en annan sort. En starkare. Men vi var osäkra.

Den tabletten jag idag har, är inte beroendeframkallande. Precis som min stämningshöjande. Men kan inte minnas att vi tog beslutet. Om en ny. Samtidigt har han på Apoteket har förlängt den gamla sömnmedicinen. Men namnet på den nya, står i intyget. Förvirrande. Och oroväckande. Med tanke på hur hårda Thailand är med allt, så känns det bättre att det blir rätt.

Imorgon klockan 08:00 ringer han. Han hade redan hunnit gå hem, när någon upptäckte misstaget. Samtidigt som läkarsekreteraren inte ville ändra, innan vår läkare hade klargjort vad det är som gäller. Hon skriver det han dikterar. Har full förståelse för det.

Så nu är det sömn, som gäller. Tar mitt magiska piller. Inom en timme sover jag. Imorgon är en ny dag. Som jag längtar.

3 thoughts on “Imorgon är en ny dag

  1. Ditte 2015-12-17 / 9:48 e m

    Vad skönt om min kinesiska kur har hjälpt dig lite på vägen. Men ta gärna ett par koppar i ytterligare ett par dagar så att du stärker kroppen och immunförsvaret. Och i Thailand fonns det gott om ingefära i maten.
    Förstår att du varit slut idag, men i morgon är en annan dag och ni är snart på väg. Och visst ordnar det sig med dina mediciner. Helt klart!
    Sov gott!
    Stor kram!

    Liked by 1 person

  2. Anna 2015-12-18 / 7:44 f m

    Följer ditt råd och fortsätter att dricka kuren några dagar till ❤️

    Gårdagens vilande gav resultat, idag bubblar energin i kroppen igen.

    Kram ❤️

    Gilla

  3. ibod11 2015-12-18 / 1:42 e m

    Om mellandagarna nu är din lägsta nivå så får vi väl se det som positivt. Fortsätt med att lyssna på kroppen när den säger ifrån. Det finns tid till det som måste göras och det finns andra händer som kan fixa. Skönt att ni hade lite tidsmarginal när det strular lite med intyg. Det löser sig säkert.
    Kram ❤

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

