Den där insikten

Har kommit fram till en sak, efter att idag har läst de bloggar jag följer. Bloggar om andra, som är här. Här i Ingemannslandet. Efter det så fick jag en insikt. Funderade på den en stund. Två stunder. Till och med tre. Sen accepterade jag insikten.

Jag är lyckligt lottad. Jag bor i ett land där man faktiskt får betalt, för att vara sjuk. Vi har ett socialt skyddsnät som tar över, när vi själva inte orkar. När vi mår så dåligt, är så sjuka, att vi inte klarar av att arbeta. Det är få länder som erbjuder detsamma. Tidigare har jag sagt både det ena och det andra, om våra höga skatter. Idag är jag tacksam, för just dem.

Insikten jag fick är att mitt arbete just nu, är att bli frisk. Inget annat. Jag får betalt för det. Jag är sjukskriven av en anledning. För att bli frisk. För att få må bra igen. Visst lönen är inte lika hög som innan. Alls. Men vi klarar oss. Men det viktiga är att samhället tillåter mig att få läka, i fred. Jag får en lön för att läka. Stort.

Jag har accepterat, att jag är sjuk. Redan nu. Samtidigt har jag en familj som ser, och inte minst förstår. Som från dag ett har tagit över alla måsten. En någon som utan att fråga, tog över den där VD tjänsten över Familjens AB. Någon och mina barn, ger mig möjligheten att bara vila. Och det är ju just det mitt arbete nu handlar om. Vila för att läka. Utan några måsten. Krav. Press. Och stress. Jag får bara vara. Läka. I min takt.

För mig finns inga andra alternativ, än just den där enkelbiljetten. Varje dag får jag stå emot. Hårt. Mot mitt gamla normala jag:s tankar. För hon är galen. På riktigt. Hon vill så extremt mycket. Precis hela tiden. Och allt helst på samma gång. Men jag har förstått och accepterat. Hon är anledningen till att jag fick flytta hit. Hit till Ingemannslandet. Mitt nya normala jag börjar ta över. Numera vinner hon de flesta matcher. Är så glad att jag släppte in henne. I mitt liv.

Ps. Vill dock tillägga, att jag skriver utifrån mig. Ur mitt perspektiv. Jag har diagnosen en djup allvarlig utmattningsdepression. Det är utifrån den, jag skriver av mig, som mina tankar ovan grundar sig på.

10 thoughts on “Den där insikten

  1. AllaMinaDagar 2015-12-15 / 8:15 e m

    Kloka ord! Och visst är Sverige på många sätt ett fantastiskt land, inte i allt, men i mycket. Utnyttja det och läk i lugn och ro! Jag hoppas att jag själv är klok nog att se upp i tid. Men med en man i familjen som besökt det du kallar ingenmanslandet så har jag någon som vakar över mig och som drar hårt i bromsen ibland. Och vis av hans erfarenhet (sedd ur mitt perspektiv) så är jag ganska rejält vaksam på hur jag mår och vad jag orkar! Jag vet ju att du också läser det jag skriver och höjer ett varningens finger ibland – och det är jag glad för!

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-15 / 8:31 e m

      Var tacksam för att du är så vaksam, att hamna här i Ingemannslandet är ett helvete. Bokstavligen. Önskar att jag hade varit så klok. Hoppas att din man har hittat hans nya normala jag.

      Jag läser alltid, alla kommentarer, varje dag. Och jag svarar på alla, här i mitt flöde. Men många gånger dröjer svaret. Tyvärr.

      Varje dag prioriterar jag min energi, oftast faller att ge svar på kommentarer långt bak. I min prioritering. Tyvärr. Och det handlar inte om att jag uppskattar dem. Tvärtom. De stärker mig. De ger mig ork, att klara en ny dag. Orkar med så få saker varje dag, familjen går först. Sen mitt skrivande, mitt bearbetande. I tredje hand att svara på alla underbara kommentarer. Men svaren kommer, tillslut.

      Kram

      Liked by 1 person

      • AllaMinaDagar 2015-12-15 / 8:37 e m

        Stressa inte med svaren du. Ingen förväntar sig att du ska göra det – mer än kanske du själv?
        Jag hoppas att jag är så klok, men jag tror mig vara det. Jag vet ju med mig att jag gärna kör på, särskilt i jobbet. Men där har jag hittat några sätt som funkar för mig. Att läsa hos dig får mig att tänka efter lite också, det är bra och nyttigt för mig. Får mig att bli än mer vaksam.
        Jo, han har nog hittat sitt sätt att leva sitt liv. Nu har han haft lite annat elände på vägen också som satt sina spår (annan sjukdom). Men han kör på sen vilar han, och då vilar han rejält. Kanske han besöker ingemanslandet en stund, in i bubblan. Efter en dag eller två är han igång igen. Det är hans sätt att hantera livet numera. Han prioriterar och han vilar. Och träter på mig där emellan – ha ha 😉

        Liked by 1 person

  2. sannaljungberg2014 2015-12-15 / 9:45 e m

    Ingemannslandet…. Ja precis så är det. På många vis. När polletten trillat ner och jag förstår att min resa fått en helt annan destination än den önskade så svävar jag omkring i nåt sorts vakuum. Innan jag vågade förstå och ta till mig det min kropp förmedlade vågade jag inte släppa taget om det invanda och göra annorlunda. Jag vågade inte sluta kämpa för jag var rädd för vad som skulle hända. Ekonomiskt…jobbmässigt…personligt. Men nu har jag tagit steget eller egentligen stannat. Nu går livet ut på att ta mig igenom dagen. Utan att gå vilse. Och jag är enormt tacksam för att jag får en lite summa pengar för att försöka hitta tillbaka till en fungerande vardag igen. Oändligt lite summa pengar. Men det gör inget. Hälsan är viktigare än alla pengar i världen. Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-16 / 9:11 f m

      Visst är det så, inga pengar i världen, är viktigare än vår hälsa. Inga. Så synd att vi är så många som måste besöka Ingemannslandet, innan vi förstår det. Får den insikten.

      Kram ❤️

      Gilla

  3. ibod11 2015-12-15 / 10:21 e m

    Det är lätt att glömma att vi faktiskt har det väldigt bra här. Jag har varit utförsäkrad två gånger och ibland känt mig orättvist behandlad men jag har ändå också fått den insikten att vi har tur som bor i det här landet.
    Jag förstår att du är en stor inspiratör för andra i din situation. Dina kloka ord och ditt sätt att möta motgångarna måste vara till stor hjälp för andra. Tänk vad stor hjälp vi har av nätet. Vi möts, jämför, lär oss och inspireras 🙂 ❤

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-16 / 9:13 f m

      Är själv dåligt insatt i hur och när man blir utförsäkrad, och vad det för med sig för konsekvenser. Men förstår att du har haft det tufft, mellan varven. Starkt av dig att du ändå känner och tänker, som du gör ❤️

      Vi är så många här ute, som delar med sig av våra resor, och vi alla inspireras och lär oss av varandra, det är jag tacksam för ❤️

      Kram ❤️

      Gilla

  4. Gröngöling2 2015-12-16 / 3:08 e m

    Vilka viktiga insikter du har nått! Det är väl helt enkelt så, att om vi inte själva upplevt något, i oss själva eller hos någon närstående, så förstår vi inte det riktigt. Det kan vara bra att tänka på när man ibland känner sig nedslagen över en viss brist på medkänsla hos andra som inte varit i ”Ingenmanslandet”. Det som de uttrycker är inte nödvändigtvis ”samhällets fördömande”, utan det kan mycket väl vara en ”galen person”, som den som du – och jag – var förut, en som driver på sig själv till vansinnets gräns. Och då är man lika hård mot andra.

    Jag tycker skatter är bra, om de går till att ta hand om det svaga i oss. Hörde på en demonstration mot Fk:s nedskärningar för några år sedan, att just sjukförsäkringssystemet inte är en skattefråga utan en försäkring som vi betalar till i en speciell pott från vår lön, som sedan utbetalas när det behövs, som andra försäkringar. Men det är väl ganska likt skatt, det med.

    Kram, hoppas du kan pyssla pepparkakshus med flickebarnen i dag ❤ och sedan vila skönt igen

    Gilla

  5. Fröken Duktig 2015-12-17 / 10:58 f m

    Ja vi har verkligen ett bra system här i vårt vackra land. Jag har precis blivit utförsäkrad men snart förändras ju det och det kommer att göra att pressen på att bli frisk inom en viss tid släpper. Det är bra, för det gör inte vår sjukdom bättre att tänka på att man snart använt alla sina dagar. Svårast för dom som lever ensamma med barn också förstås. Jag betalar gärna skatt för att få ha de förmåner vi har.

    Så skönt att någon atgit över allt från dig. Det måste vara superbra för ditt tillfrisknande. Det är du så himla värd!
    Kram

    Gilla

  6. Ditte 2015-12-17 / 11:50 f m

    Jga läser och funderar och ätnker mig in i Ingemansland. Jag har rest mycket men just dä rhar jaginte varit, även om jag kanske snuddat vid gränsen.
    Och visst är Sverige fantastiskt där vi ändå kan få hjälp att ta oss vidare.
    Du har nått långt i dina tankar och med tiden, den tid det tar, och din insikt så kommer du långsamt att komma tillbaka. Inte till det ”liv” du hade innan , men till något annat.
    Stor kram!

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

