Nu räcker det

Alltså. Vilken dag. Nu tänker jag skriva några starka ord. Det här är, bokstavligen, den bästa dagen jag har haft, på så länge. Länge. Har känt mig nästan som innan. Till sinnet. Men starkare. Så mycket starkare. Mitt nya normala jag börjar sakta forma sig, och det känns så bra. Tror att vi båda kommer att komma riktig bra överens. Vid den här resans slut.

Att knåda deg, blir min nya grej. Att bara stå där och bearbeta. Vårda. Tänka. Knåda. Gav mig så mycket. Efter en halvtimmes knådande, var jag klar. Lämnade. Sonen fick valet att ta över, eller att slänga degen. Han bakade ut. Och i eftermiddags fick vi smaka på de bästa vaniljbullarna. Någonsin. Degen var fylld med så mycket kärlek. Tankar. Och bearbetning.

Idag var posten snäll. Riktigt snäll. Ett härligt paket fylld med böcker, anlände. En av böckerna var Martina Haags nya bok, Det är något som inte stämmer. Boken handlar om hennes skilsmässa. Fokus ligger på hennes fd mans svek. Och hennes egen resa. Känslorna hon går igenom. Alla de där nyanserna. Hon går igenom hela registret. Så ärligt. Så öppet. Började läsa strax efter lunch. Blev fast. Sträckläste boken, från pärm till pärm.

Och någonstans mitt i allt, så känner jag igen mig. På min resa. Just här, i Ingemannslandet. Genom hela boken kunde jag relatera, till mig själv. Mina känslor. Och det slutade så bra. Hon är så stark. Vid sista sidan kände jag. Nu räcker det. Martinas ord, blev mina. Jag känner verkligen så. Nu vänder det, det blir aldrig sämre, än det som jag redan har upplevt. Någonsin. Jag kommer att dippa. Igen. Många gånger. Men aldrig så djupt. Som tidigare.

Bästa boken, rekommenderar den varmt. Särskilt till alla som går igenom ett traumatiskt stadie av livet. En sorg. Har ingen roll om det handlar om en skilsmässa, utmattningsdepression eller ett dödsfall. Eller alla andra orsaker som skapar sorg, ett trauma i livet. Bara läs. Boken ger så mycket tillbaka.

I samma bokpaket anlände annat. Förutom några julklappar, så kom några böcker skrivna av Gunilla Brattberg. Bästa Kurator B hänvisar ofta till henne. I våra samtal. Bearbetar och försöker varje dag ta till mig den där rehabiliteringstegen. Den som har en grund i Gunillas stege för smärtrehabilitering.

Jag är kunskapstörstande. Har alltid varit det. Och kommer alltid att vara det. Jag vill veta mer. Just nu, mer än det som  bästa Kurator B har serverat. Så här långt.  Så kommande dagar ska jag läsa Gunilla Brattbergs böcker. Hon ska vara bra. Förstår det. Men jag behöver veta mer. Få mer kunskap. Få mer insikt. Kunskap som hjälper mig till den där åtråvärda enkelbiljetten. Några andra alternativ finns inte, för mig. Vägrar att någonsin komma tillbaka hit. Till Ingemannslandet. Jag kommer aldrig tillbaka hit. Men min resa härifrån, får ta den tid det tar. Jag har inte bråttom. Allt får ta den tid det tar. Annars finns inte enkelbiljetten här.

6 thoughts on “Nu räcker det

  1. riktliv 2015-12-08 / 9:00 e m

    Gunilla Brattbergs böcker ska jag genast leta efter. Tack för tipset. Det är enkelbiljett som gäller för oss! Tack för middagstips, ska pröva de olika alternativen.

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-10 / 4:04 e m

      Kolla i gårdagens inlägg, har svarat på vilka böcker jag läser, i en kommentar där. Den där enkelbiljetten fixar vi tillsammans! ❤️ ❤️ ❤️

      Kram!

      Liked by 1 person

  2. ibod11 2015-12-08 / 9:57 e m

    Jag har faktiskt funderat på att köpa Martina Haags bok. Kanske ska slå till om den är så bra 🙂 Inte för att få hjälp med krishantering, för det har jag klarat ändå, men för att det är intressant att få veta hur andra hanterar sorg av olika slag. Om hon är en inspirationskälla för dig så litar jag på att den är givande 🙂

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-10 / 4:05 e m

      Den var riktigt bra! Inte alls som hennes tidigare, bra, men annorlunda mot hennes vanliga sätt.

      Kram ❤️

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

