Magiska ordet livskvalité

Blev flera dagars tystnad. Omedvetet. Behövde tystnaden. Stannade kvar i bubblan. Ofta med stängd dörr. Och ofta med öronproppar. Sov. Eller bara låg här, och vilade. Vila för att läka. Och livet snurrade på. Utanför.

Andra advent är redan passerad. Inser att jag har påbörjat min 80:onde dag, här i Ingemannslandet. 80 dagar. Här. Svårt att ta till sig, hur lång tid det faktiskt är. Jag är fortsatt i den första fasen. Den akuta. Sakta, sakta gradvis närmar sig den andra. Rehabiliteringsfasen.

Efter förra veckans dipp, börjar det kännas som om jag är tillbaka igen. Det tog sina dagar. Men jag kom tillbaka. Och är tillbaka. Och jag känner skillnad. Åter. Börjar även längta. Längta efter saker utanför Ingemannslandet. Om framtiden. Och bry mig. Bry mig om hur jag ser ut.

Vi pratar inte längre bara om den där gudomliga duschen. Eller hur underbart det känns med fönat hår. Utan även om andra saker. Den där helkroppsrenoveringen. Det där som man alltid annars månar om, så noga. Men som helt har glömts bort, här i Ingemannslandet. Ett tecken på tillfrisknad.

Att julen närmar sig med stormsteg, känns av. I kalendern. Den här veckan har varit fullbokad, sedan länge. Julavslutning av miniorerna för liten i kyrkan, julkonsert, julafterwork med kontoret, glöggmingel med vänner och Lucia. Jag kommer med största sannolikhet tacka nej, till det mesta. Förmodligen allt.

Redan ikväll är julavslutningen av miniorerna. Jag kommer inte att delta. Är inte redo. För alla frågor. Alla vi känner, kommer att vara där. Sparar mig. Däremot kommer jag med en stor glädje göra liten fin, innan.

Hon kommer vara så fin. Vita strumpbyxor, mörkblå klänning och vit kofta. Tänkte fläta en fiskbensfläta i hennes långa hår. Dagen till ära får hon ha ett par, av hennes guldörhängen. Som jag vill vara där. Men jag är klok. Stannar hemma, och vilar. Vila för att läka.

Däremot så har jag en 20 minuters tid bokad utanför hemmet, idag. Hos bästa E. Hon vet om att jag är här. I Ingemannslandet. Och hon förstår, om jag inte orkar. Men jag har tiden bokad. Jag behöver den.  Men orkar jag inte, då är det okej. Men det är dagens mål. Ett bra mål. Ett steg på vägen mot mitt egna välbefinnande. En viktig ingrediens i det där magiska ordet livskvalité. För mig.

13 thoughts on “Magiska ordet livskvalité

  1. Znogge 2015-12-07 / 6:49 f m

    Just frågor kan vara så tunga precis som för mångas uppmärksamhet på ens person. Det förstår jag blir på tok för mycket. Så fin liten kommer att bli och du är med henne i tankarna.

    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-07 / 9:51 f m

      Verkligen, just de situationerna är jag inte alls redo för ännu. Hon kommer bli så fin! Någon fick klara direktiv igår, om var klänningen skulle köpas. Är lättare än att be honom gå ut och med instruktionen, hitta en fin klänning som inte är för julig😉 Kram❤️

      Gilla

  2. Geddfish 2015-12-07 / 8:39 f m

    Gomorron!
    Kan vara svårt med möten, då man inte mår bra. Man hittar sin trygga bubbla.
    Liten tös kommer att bli SÅ fin ❤
    Varm kram till dig ❤

    Gilla

    • Anna 2015-12-07 / 9:53 f m

      Tack ❤️🙏❤️

      Har nu beställt hem ett paket.

      Önskar dig en fin dag!

      Kram❤️

      Gilla

  3. Gröngöling2 2015-12-07 / 1:08 e m

    Det är jobbigt att vara så trött som du är nu! Du skrev någonstans så bra, att det känns som om man är outhärdligt trött men man försöker att inte tänka så, för då skulle det bli ännu jobbigare. Något sådant. Det tycker jag stämmer ofta. Tidigare hade man tyckt att det var helt outhärdligt men man har tvingats till att bli mer erfaren och härdad och försöka göra saker eller bara stå ut med så mycket obehag eller trötthet som man inte hade kunna föreställa sig förut.

    Du kämpar hela tiden, som en hjälte.

    Så fint att du är med i förberedelserna och gör dottern så fin, gör fin fläta som säkert bara du kan göra. Du är med henne där på avslutningen, hon har med sig dina omsorger där.

    Just nu före jul är det kanske extra viktigt att vi som är utbrända håller fast vid att inte delta för mycket i allt ståhej. Jul blir det ju ändå och omgivningen har förståelse för att vi inte orkar vara med just den här julen. De som inte har förståelse (om man känner någon sådan) behöver man inte rätta sig efter. Du ska bli frisk, det är det som du kämpar för.

    Kram och ha en riktigt fin dag, kanske med en 20-minuters dejt ❤

    Gilla

    • Anna 2015-12-08 / 10:21 f m

      Du lämnar alltid så kloka, varma ord! Som jag uppskattar dem!❤️🙏❤️

      Gilla

  4. ibod11 2015-12-07 / 5:33 e m

    Alla menar väl men det kan ändå bli för påträngande och svårt. Jag och de jag känner med både fysiska och psykiska problem är alla överens om att det värsta en välmenande person kan säga är: du ser så pigg ut. Det känns som ett ifrågasättande och en anklagelse fast det inte är menat så. Tyvärr en väldigt vanlig kommentar. Jag har sett hur det har fått följden sängläge och depression i över en vecka.
    Jag blir så glad för de framsteg du gör och den lilla glädje du känner 🙂 stor kram ❤

    Gilla

    • Anna 2015-12-08 / 10:24 f m

      Tyvärr är det ju så, men nu när man är på andra sidan börjar man verkligen förstå hur mycket det skadar, även fast orden, frågorna ställs i all välmening, och av omtanke. Kram❤️

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

