Växa fram

Länge har tankarna om en livsstilsförändring funnits. Redan innan rullgardinen drogs ner. Innan livet här, i Ingenmanslandet. Senaste veckan har jag lekt med tanken ofta. Igen.

Redan i somras lekte vi med tanke. Säga upp oss. Sälja allt. Och börja om. Hittade till och med en turistanläggning i Oviks fjällen, som var och fortsatt är till salu. Relativt nybyggt. Fräscht och bra möjligheter. Blev inget då. Inte nu heller. Just det objektet är inte aktuellt. Längre.

I helgen hittade jag ett annat objekt. Ett fjällhotell i Åredalen. Perfekt storlek. Bara 32 bäddar. Liten restaurang. Konferensutrymme.  Lagom att driva som en familj. Men vågar man? Ett stort steg. Och just nu är det inte aktuellt. Jag måste bli bra först. Hitta det nya normala jag:et.

Målet med min rehabilitering är att få livskvalité. Under resans gång måste jag bestämma mig. Vad innebär livskvalité för mig?

Är det att komma tillbaka till det jag hade innan Ingenmanslandet?  Kan jag i det livet, få en bra och sund balans, mellan det privata och professionella?  Vill jag ens komma tillbaka till det? Eller vill jag byta spår? Få mer tid för och med familjen? Lämna stadslivet? Sänka levnadskraven? Bryta upp och börja om?

Många frågor. Och funderingar. Och inga svar. Just nu. Jag tror att svaren kommer att växa fram. Bearbetas fram. Samtidigt som mitt nya normala jag, formas.

15 thoughts on “Växa fram

  1. Annelie 2015-12-02 / 9:56 f m

    Jag skulle vilja tipsa dig om Jonna Jintons blogg om du inte redan har hittat till den? En 25-årig tjej från Göteborg som för några år sedan flyttade ut i skogen i Ångermanland för att leva enkelt, avskalat och i samklang med naturen. Jag hittade själv denna blogg för bara ett par dagar sedan och är helt fast! Tänk att vara så medveten om sina behov vid en så ung ålder? Jag har själv alltid haft samma längtan som hon, men varit oförmögen att definiera längtan och även helt värdelös på att uppfylla den utan rättat mig i ledet och följt normen som alla andra. Jonnas blogg får mig att börja drömma om ett sånt liv igen!

    http://jonnajinton.se/

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:37 f m

      Så klok ung tjej! Tänk om vi alla hade lika sunda och förnuftiga tankar i den åldern, eller som nu när vi är några år äldre. Ska kika in på hennes blogg under dagen. Tack för din fina kommentar! Kram ❤️

      Gilla

  2. AllaMinaDagar 2015-12-02 / 10:02 f m

    Åh, du brottas med precis samma tankar som mig! Inte för att jag tänker mig en stugby i fjällen i och för sig, men det där med att helt byta bort och börja om 🙂 Lycka till med funderandet – kanske är det ”bara” mod vi saknar???

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:39 f m

      Är inte bara fjällen vi tänker på, finns mångafunderingar, åt många håll. Men fjällen ligger oss varmt om hjärtat. Och Gran Canaria. Man måste bara våga ta det där steget… ha modet, precis som du skriver ❤️❤️❤️

      Liked by 1 person

  3. Comsi Comsa 2015-12-02 / 10:26 f m

    Att drömma och leka med ens olika möjligheter är alltid ett växande. Inga beslut eller planering krävs i detta läget utan man bara undersöker olika vägar för att forma ett liv som känns trivsamt både för kropp och själ.

    När man är redo så vet man det!

    Kramen ♥

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:39 f m

      Så sant! Du delar alltid med dig av så kloka ord! Tack ❤️❤️❤️

      Gilla

  4. Millans Värld 2015-12-02 / 11:47 f m

    Du har tid på dig att fundera över dessa viktiga frågor.
    En stor förändring lär följa men det blir det bästa för dig och din familj.
    Kram

    Gilla

  5. wiolettan 2015-12-02 / 11:53 f m

    Det var många viktiga och stora funderingar.

    Det är ett stort steg att helt byta livsstil, men är hela familjen med på det och alla känner att det kan vara värt att prova, då är en hel del avklarat.

    Jag gjorde ju tvärtom, flyttade ifrån Ångermanland, ifrån skogen, till Stockholm och asfaltsdjungeln. Men, det var på grund av att jag var tvungen och försörja mig själv i övre tonåren och här fanns det bättre arbetsmöjligheter.

    Du får tänka och bearbeta det hela i lugn och ro, ingen stress.
    Varm kram till dig.

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:43 f m

      Absolut, viktiga och stora förändringar. Men någonstans kommer de nog behövas. Både jag och Någon arbetar inom en bransch med ett högt tempo. Och i perioder arbetar vi för mycket.

      Kanske har vi kommit till insikt med att livet kan erbjuda oss mer, om vi sänker tempot, levnadskraven och får mer tid tillsammans?!

      Har fortsatt långt kvar på min resa, så är säker på att det kommer växa fram något, med tiden. Det får ta den tid det tar.

      Kram ❤️❤️❤️

      Gilla

  6. Piedra 2015-12-02 / 12:16 e m

    Många bra frågor och tankeställningar som jag också själv brottas med. Vissa saker vill jag ha tillbaka, som t ex mina förmågor. Medan annat vill jag undvika i framtiden. Vägen tillbaka är lång, känner jag, och inte alls enkel. Det är klart att man vill hitta livskvalitet, men då kommer ju oundvikligen frågan som du skriver: Vad är livskvalitet för mig? Och hur hittar jag vad det är för mig, när jag nu inte riktigt vet? Många frågor och mycket få svar. Kram! ❤

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:45 f m

      Man skulle behöva en karta och en kompass här i Ingemannslandet❤️ Hoppas du mår bättre, och bättre! Styrkekram till Dig! ❤️❤️❤️

      Gilla

  7. ibod11 2015-12-03 / 7:54 f m

    Jag blir lite nyfiken på vilken fjällanläggning i Oviksfjällen som var till salu. Gräftåvallen, Bydalen eller Höglekardalen. Mina invanda trakter när vi bodde i Oviken 🙂
    Bara att fundera och fantisera kan ge energi så fortsätt med det. Om det blir en anläggning i Åre ska jag komma och hälsa på när jag kommer upp. Har en andel v. 5 varje år 🙂

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:52 f m

      http://www.gala-fjallgard.com/ är till salu. Men vi gjorde redan i augusti efterforskningar om stället och insåg att Telia avvecklar i området, så är av den anledningen inte aktuellt.

      I Åredalen är det Ottsjö Fjällhotell som är till salu. Men just nu är det inte aktuellt, även om det lockar. Men först måste jag bli frisk, innan jag kan påbörja en sådan resa.

      Hoppas att allt har gått bra för dig, kikar strax in och uppdaterar mig.

      Tänker på dig!

      Kram ❤️ ❤️ ❤️

      Gilla

  8. Susanna 2015-12-09 / 12:02 f m

    Sunda drömmar tycker jag. Vi gjorde en sådanlivstilsflrändring förra året nu hamnade jag ju här ändå, men utan vår flytt hade det kanske brakat ännu mera åt hel… Hur som, vi sålde fina, stora tegelvillan för hälften så stort litet radhus. Trädgården minskades från 1000kvm till 100. Förutom att vi drastiskt minskat den tid som krävs för att sköta hem och trädgård så ligger radhuset dessutom ett stenkast ifrån barnens nya FSK/skola och en kort promenad från affären. Allt är så mkt enklare, nu gäller det att anpassa mig till det enkla. Sänka kraven, sålla bort ”måsten”.

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

