Den normala mamman

Tidigt, tidigt imorses kom liten smygandes. Igen. Dottern. Hon kröp ner mellan oss. Myste. Pratade. Öppnade sina adventskalendrar. Lagom tills det att Julkalendern började sändas, fick vi frukosten serverad. I bubblan. Bästa som finns.

När vi låg där kom en försiktig fråga smygandes. En förhoppning.

– Mamma, du får gärna hämta mig klockan 13:30 när skolan slutar, så kanske vi kan gå och fika, precis som vi brukade göra innan du blev sjuk? Men jag blir inte ledsen om du inte kommer, då vet jag att du inte orkade idag, då gör vi det bara en annan dag istället.

Så liten och klok, våran lilla tjej. Hon är den bästa. Och jag förstår henne. Även fast jag arbetar heltid, är en del hemifrån. Så har kvalitetstiden med henne alltid varit prioriterad. Jag vill vara delaktig. I hennes liv. Närvarande. Tiden när de är små går så fort. När man har nästintill en vuxen son med. Så vet man. Man inser. Livet rusar förbi. Och plötsligt så får man inte längre vara en lika stor del. Av deras liv.

Och jag förstår, att hon vill att allt ska vara som vanligt. Alltid. Att vi ska göra de där små sakerna. Som betyder så mycket. Som vi alltid brukar göra. Tidigare. Innan jag hamnade här. I Ingemannslandet.

Nu funderar jag så det knakar. Kan jag bara för en liten stund samla ihop mig tillräckligt, för att orka? Låta henne få känna en glimt, av det vanliga livet. Igen. Den normala mamman. 40 minuter kvar. Sen är hennes skoldag över. Att promenera fram och tillbaka, är uteslutet. Men det finns många taxibilar i den här staden. Håll tummarna för jag orkar. Att jag bara för en liten stund. Få vara den normala mamman. Den jag var innan. Innan jag hamnade här. Inte för min skull. Utan för hennes.

10 thoughts on “Den normala mamman

  1. Znogge 2015-12-02 / 1:14 e m

    Vilken klok och förstående dotter ni har,. Orkade du inte i dag så blir det en annan dag. Dwt är jg säker på!

    Kram

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:34 f m

      Hon är den bästa lilla 8-åringen ❤️❤️❤️

      Gilla

  2. AllaMinaDagar 2015-12-02 / 2:54 e m

    Så klok liten tös! Jag säger som Znogge – orkar du inte idag så orkar du en annan dag!

    Gilla

  3. Comsi Comsa 2015-12-02 / 3:02 e m

    Orkade du inte så kommer ett nytt tillfälle.

    All vila och kraft till dig.
    Kramen ❤

    Gilla

  4. ibod11 2015-12-03 / 7:59 f m

    Jag blir riktigt rörd. Vilken insikt hon har och självklart vill du försöka ge henne hennes gamla mamma tillbaka. Hoppas det fungerade ❤

    Gilla

    • Anna 2015-12-04 / 8:35 f m

      Hon är så klok, samtidigt blir det så fel. Hon är bara 8 år, hon ska inte behöva tänka så här, ännu ❤️❤️❤️

      Gilla

  5. Pingback: Jag, utbränd?

Lämna gärna en kommentar!❤️

