För skadad

Har igen haft flera bra dagar. Ändå har jag valt att ligga kvar. Här. I min bubbla. Jag har valt att vila, för att läka. Och för första gången kände jag igår, ett resultat. Smaken av att få känna av en liten strimma energi. Länge sedan sist. Har insett att känslan av ork, är en sak. Känslan av energi, är en helt annan. Aldrig reflekterat över det tidigare. Förrän nu. Och känslan av energi, är underbar.

Med den där lilla energin, i kombination med orken, så tog mig ut på en lunchpromenad igår. Var så skönt! Frisk luft är underskattat. Vi bor mitt i den här staden. Bara 10-15 minuters promenad ifrån själva stadskärnan. Men bara runt husknuten så har vi skogen. Igår valde jag en kort tur, igenom den. Älskar naturen. Att få gå i den.

Innan rullgardinen drogs ner, gick jag ofta. Vi har ett underbart naturområde, bara några kilometer bort. Ett härligt promenadstråk, runt en sjö. Och en slalombacke, som sommartid är perfekt för backträning. Min vanliga sträcka brukar ligga kring 8 km. Men ofta kunde det bli en promenad på över milen. Bra dagar och när tiden fanns, gick jag även gärna upp för slalombacken. Bra träning. Gratis träning.

Igår gick jag 1,5 km. Längsta på länge. Var helt slut igår på eftermiddagen. Och kvällen. Fortsatt idag, så känner jag av promenaden. Inser att 1,5 km är för långt. Måste hålla mig till runt kvarteret. Jag vet ju. Egentligen. Läkaren säger det. Kuratorn säger det. Min kropp är fortsatt för skadad, för längre promenader. För all form av träning. Jag har träningsförbud. Jag vet, men först nu har jag orkat ta till mig det. Förstått. Accepterat.

Men jag längtar. Som jag längtar. Till långa härliga promenader igen, runt den underbara lilla sjön. Men det får ta den tid det tar. Viktigast just nu är att kroppen får sin vila. Vila för att läka. Och först sen kommer jag tillbaka. Till det nya normala jag:et.

13 thoughts on “För skadad

  1. Geddfish 2015-12-01 / 10:41 f m

    Att du känner längtan, är ett gott steg på vägen!
    Då har du skapat dig ett mål.
    Varm kram ❤ och jag önskar dig en fin tisdag!

    Liked by 1 person

  2. åsa i åsele 2015-12-01 / 12:10 e m

    15 minuter är en lagom promenad, jag fick rådet av min tidigare sjukvårdskontakt att vara ute 15 minuter, Du får ställa larmet på mobilen 😉
    Att längta är ett tecken på bättre mående.
    kram

    Gilla

  3. Znogge 2015-12-01 / 2:33 e m

    Håller med övriga! När man känner en längtan då har man skapat dels ett mål, dels en motivation. Men skynda långsamt. Åsas tips om att ställa ett larm låter bra tycker jag.

    Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-02 / 9:22 f m

      Kanske är så? Tanken har inte slagit mig innan, men nog är det så? Har ju börjat se framåt och längta igen. Tack ❤️

      Kram!

      Gilla

  4. frkenmatilda 2015-12-01 / 3:20 e m

    Så härligt att känna längtan!!! Bara det liksom! Är glad att du tagit dig ut i vår härliga natur igen! Ibland behöver man göra ”fel” för att förstå på riktigt vad man orkar med! Man vill ju så mycket mer än man orkar med just nu! Kram

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-02 / 9:23 f m

      Så hårfin den där balansgången av hur mycket man orkar och inte orkar. Men precis som du skriver, vi lär oss av felen.

      Kram ❤️

      Gilla

  5. AllaMinaDagar 2015-12-01 / 7:40 e m

    Allt har sin tid! Ta den tid du behöver tänker jag. Själv använder jag naturen för att läka, eller snarare landa. Vi filosoferar och blickar ut över vidderna eller genom skogarna, hunden och jag. Det ger ro i själen för mig (och kanske för hunden med, vad vet jag).

    Liked by 1 person

    • Anna 2015-12-02 / 9:25 f m

      Tror naturen är perfekt att läka i ❤️ Vi åker ofta till fjällen just för att få landa. Naturen, lugnet och ron där är underbar! Att vandra uppe på Kalfjället är som bästa balsamen för själen ❤️

      Kram!

      Liked by 1 person

      • AllaMinaDagar 2015-12-02 / 9:59 f m

        Så är det! Ha en bra dag!

        Gilla

  6. ibod11 2015-12-01 / 9:53 e m

    Drömmar och längtan är jättebra drivkrafter men låt dem inte driva dig för hårt. Det vet du redan och det är ju det du skriver och jag kan återigen bara säga att du är klok i ditt förhållningssätt.

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar!❤️

