Vi börjar så här

Gårdagen tog på krafterna. Utmanade mig själv. Lite extra. Men det gick. Jag klarade det. Och det var nödvändigt. Stolt. Samtidigt som jag vet, det var oklokt. Får med största sannolikhet betala för det. Idag. Men det är okej. Jag har accepterat det.

Gårdagen hos kuratorn gick bra. Ännu en gång satt vi där i nästan två timmar. Hon är så bra. Kommer med så mycket råd. Kloka ord. Visdom. Och åter lämnade vi henne, med några nya verktyg. Verktyg att ta till när det är svårt. Verktyg som ska hjälpa mig på vägen. Oss på vägen. Och en plan. Planen för den där dagliga promenaden.

Var även skönt att få insikten, om varför jag inte kommer igång på morgonen. Det handlar inte om en mentalspärr, utan om att jag inte har någon energi. Är energilös. Jag har en längre startsträcka. Behöver en startmotor. Precis som en rymdraket. Skönt. Då vet jag. Då accepterar jag.

Vi gick även igenom en rehabiliteringstege med livskvalité, som slutmål. Riktigt intressant. Enligt den så har det vänt för mig. Nu. Jag har nått botten. Är på väg upp. Hurra! Men viktigt. Skynda långsamt. Bromsa. Annars trillar jag ner igen. I det där helveteshålet. Här i Ingemannslandet. Tänk enkelbiljetten.

Var även bekräftande att höra, att jag har kommit längre i processen än vad kuratorn hade räknat med. Jag har accepterat. Jag är sjuk. Jag har en utmattningsdepression. Är utbränd. Det här kommer att ta tid. Det får ta tid. Vila för att läka, i alla lägen. Stort.

Men det ändå större är att jag redan har förstått. Tagit till mig. Accepterat. Jag kan aldrig gå tillbaka till mitt normala jag. Till den jag var. Innan. Utan måste hitta mitt nya normala jag.

Har redan nu börjat fundera på beteendeförändringar. Vägval. Livsval. Stora saker. Men som måste gås igenom. Bearbetas. Ofta. Under en lång tid. För den där enkelbiljetten. För att få bli mitt nya normala jag.

Och precis nu, ligger jag här i min bubbla. Familjen stökar runt där nere. Ett färdigköpt pepparkakshus, väntar på dottern. Lite motvilligt. Men hon har accepterat. I år börjar vi med färdigköpta delar. Kommer orken senare, så bakar vi ett eget. Vi börjar så här.

 

15 thoughts on “Vi börjar så här

  1. Comsi Comsa 2015-11-28 / 11:36 f m

    Det är ju så att när man inte kan återgå till sitt gamla jag så måste man ändra på mycket runtom det, här är det viktigt att göra rätta val, ta bort och lägga till det som är bra.

    Kramen ♥

    Gilla

    • Anna 2015-11-29 / 1:03 e m

      Kloka ord, visst är det så! Kram❤️

      Gilla

  2. Znogge 2015-11-28 / 12:06 e m

    Insikt är verkligen A och O och därefter gäller det att förhålla sig till den. Det är inte så lätt att ändra på invanda mönster men det går. Tror det är bra att du samtala med någon utomstående. Familjen i all ära men det är så många känslor inblandade då… När det är mycket i livet väljer man tyvärr oftast bort det som ger avkoppling och återhämtning så det gäller att göra kloka val i stället.

    Hoppas du får en fin lördag!
    Kram ❤

    Gilla

    • Anna 2015-11-29 / 1:00 e m

      Jag kommer, när tiden är mogen, även påbörja enskilda samtal. Men så länge jag befinner mig i den här första fasen, ligger inte tyngdpunkten på det. Kram❤️

      Gilla

  3. Millans Värld 2015-11-28 / 1:20 e m

    Om jag går till mig själv och när jag kraschade in i väggen tog det minst 4 månader innan jag ens begrep hur sjuk jag var och på den tiden 2007, var det dax för rehabilitering vilket inte blev bra för mig.
    Det jag önskar dig är enormt mycket tid för att hela och bli så frisk du kan bli.
    Jag oroar mig alltid för människor som kraschar, att det går lite för fort fram, att man har för höga förhoppningar om hur mycket man ”ska” orka och att man sen faller/kliver massor av steg bakåt och måste börja om igen…
    Är rädd om dig, ha inte bråttom, livet fortsätter i vilket fall, släpp kraven på dig själv och låt omgivningen förstå det.

    Kram

    Gilla

  4. åsa i åsele 2015-11-28 / 5:52 e m

    Att acceptera, att förstå och kunna tänka om är viktigt, dock icke det lättaste.
    Att inte förbruka all energi på sådant som kräver för mycket och gör att man deppar ihop är inte lätt.
    Skönt Du har en bra samtalskontakt.
    Va rädd om Dig kram

    Gilla

    • Anna 2015-11-29 / 12:57 e m

      Att acceptera är det första och viktigaste. Innan dess kan man inte påbörja den långa processen med att bearbeta sitt beteende. Är tacksam för vår kurator, hon verkligen ser och förstår ❤️ Kram!

      Gilla

  5. Ami 2015-11-28 / 10:06 e m

    Så skönt att höra att du har en bra kurator som du kan prata med! Och så roligt att höra att du är på väg upp 🙂
    En stor kram till dig!

    Gilla

  6. riktliv 2015-11-29 / 10:00 f m

    Kan du inte skriva lite om rehabiliteringsstegen som har livskvalitet som slutmål. Den enda jag hör om är arbetsliv och någonstans inom mig skriker en röst ” men jag då? När ska jag få må bra? ”

    Gilla

    • Anna 2015-11-29 / 12:52 e m

      Absolut, skrev om det i senaste inlägget, att jag vill dela med mig. Måste först bearbeta den klart inombords. Tolka den, till mig. Och du, tänk inte på arbetslivet ännu. Du är inte där. Ännu. Säger ditt professionella team runt dig annat, byt. Du kommer aldrig att kunna lämna Ingemannslandet annars. Med en enkelbiljett. Och det är du värd, alla är värda det❤️ Styrkekram!

      Liked by 1 person

  7. ibod11 2015-11-29 / 10:19 f m

    Vilken glädje att få en så bra kurator. Det är inte alltid man klickar så det är inget man kan ta för givet. Planer behövs och är viktiga men lika viktigt är att du inte känner att du till varje pris måste följa en viss plan. Men eftersom kuratorn är så bra så finns det säkert utrymme för några avsteg från planen om det behövs.
    Jag är inte förvånad över att du går framåt fortare än väntat. Med den insikt och förståelse för sjukdomen som du har så gör du det mesta rätt 🙂

    Gilla

    • Anna 2015-11-29 / 12:44 e m

      Hon är riktigt bra, vi är så tacksamma för att få just hennes hjälp❤️ Det finns utrymme för avsteg, du kan läsa mer om det i senaste inlägget. Kram❤️

      Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

