Ovärderligt

Känner mig så stark idag. Och glad. En härlig känsla. Något har hänt. Helt klart. Den här senaste veckan. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Jag tillbringar fortsatt större delen av dygnet här i min bubbla. Men ändå är jag med mer. Även härifrån. I samtalen. Funderingarna. Besluten. Och det känns bra.

Till veckan väntar ett nytt besök hos bästa kuratorn. Gillar våra samtal. Även någon deltar. Att jag har 100% stöd hemifrån hjälper mig. Får mig att läka, bättre.

Läkaren poängterade det redan vid vårt första besöket. Bra att någon är med. Att han ger mig stöd. Efteråt har även psykologen sagt samma ord. Och vår kurator. Men det är inte alltid lätt. Den här resan är ny för oss.

Under våra samtal med kuratorn får vi nya verktyg. Bra verktyg som tar oss framåt. Och stöd. Inte bara jag, utan även någon. Att vara en nära anhörig på den här resan, är tufft. Minst lika tufft som det är att vara här. I Ingemannslandet.

Tyvärr glöms anhöriga ofta bort. På den här resan.  Är glad att det professionella teamet runt oss, vet och ser. Och påminner. Enkelbiljetten ut ur Ingemannslandet kommer att komma. Tack vare någon. Och barnen. Deras stöd på denna resan är ovärderligt. Stort.

10 thoughts on “Ovärderligt

  1. Znogge 2015-11-22 / 10:58 f m

    Att vara med låter som ett mycket gott tecken! Även om man har det bästa stödet på hemmaplan så är det nog många gånger klokt att tala med en utomstående. De förhåller sig objektivt kloka vilket kan vara svårt när man är känslomässigt engagerad.

    Önskar dig en fin söndag!

    Gilla

  2. åsa i åsele 2015-11-22 / 1:12 e m

    Jag gillar att någon är med Dig och stöttar till 100% jag är dock förvånad att sjukvården låter någon vara med… här utesluts anhöriga om inte de behövs pga funktionshinder eller andra svårigheter.

    Gilla

    • Anna 2015-11-23 / 7:24 f m

      Här har aldrig hans närvaro ens ifrågasatts. Hade inte ens klarat komma mig till alla besöken utan honom. I den här första akuta fasen är fokus bara på omhändertagande, i det har han en av de största rollerna. Samtidigt slås ju allt omkull, inget är som vanligt och han ansvarar för allt. Är tacksam för att de inte har samma inställning här, blir samtidigt bekymrad över de som har hamnat här, i Ingemannslandet, uppe hos er, där den närmast anhöriga exkluderas från processen. Min man har idag hand om alla kontakter med vården, både när det gäller mediciner, bokning av tider, återkoppling med läkare och inte minst i planerandet av min rehabplan med kuratorn och läkaren.

      Gilla

      • Anna 2015-11-23 / 7:35 f m

        Jag börjar bli starkare. Kanske att jag idag skulle orka ett telefonsamtal för att boka en tid. Men definitivt inte för en vecka sedan. Jag ligger fortsatt 20-22 Tim/dygn i min bubbla. Har mer vakentid nu. Är med, deltar. Känner mig så mycket starkare. Men hela dagarna samlar jag ork för att delta en trappa ner, under eftermiddagarna/kvällen. De dagar jag måste lämna hemmet. För läkare/psykolog/kurator, går all energi åt till det. Kraften räcker inte till något annat. Ork för annat finns inte. Och det vet vården, de ser det. Kanske är det därför någon får vara med, att han är välkommen? Eller så har de här bara lärt sig under deras resas gång. Kuratorn vi arbetar med, arbetar bara ex med de som mig, som har hamnat här i Ingemannslandet. Stor kram❤️

        Gilla

  3. Ami 2015-11-22 / 3:09 e m

    Så skönt att höra att du känner dig stark! Och att du har stöd hemifrån.
    Ha en bra söndag
    Kram

    Gilla

  4. ibod11 2015-11-23 / 9:37 f m

    Vad härligt att få läsa om en vård som fungerar och att du får det stöd du ska ha. Anhöriga kan nog ofta känna sig utanför men jag tror att de flesta börjar inse att de är otroligt viktiga.
    Stor kram ❤

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

