Stegen

Tredje natten med sömn. Skönt. En ny känsla av skönt. Kan inte finna de rätta orden, för att beskriva. Sömnen gör att jag orkar vara mer närvarande. Orkar få kraften att stiga upp. Lämna min bubbla. En liten stund. För att vara med. Frukoststunden. Bästa tiden på morgonen. Två mornar har jag orkat, denna vecka. Förra veckan, ingen.

I den här första fasen. Akuta fasen. Är det vila som gäller. Grundläggande omhändertagande, stöd och avlastning i yrkesliv och privatliv. Den andra fasen kallas för rehabiliteringsfasen.

Vet att det finns en påbörjad plan för mig. Rehabiliteringsplan. Någon och kuratorn har tillsammans börjat titta på den. Så att vi är redo. När jag är det. Men när är jag redo?

Återbesök hos läkaren idag. Någon påminde mig nyss. Blev så matt. Inte av att jag ska till läkaren. Men av alla steg innan dess. Varje steg är som en enorm process. Just nu. För mig.

Duscha. Tvätta håret. Torka mig. Ta fram kläder. Klä på mig. Ta på mig kappan. Skorna. Sätta mig i bilen. Ta på mig säkerhetsbältet.

Jag måste vara klar en viss tid. Ett måste. Måste börja förbereda mig mentalt. För varje steg. För att orka. Men först vila. Sedan stegen.

5 thoughts on “Stegen

  1. Ami 2015-11-12 / 9:42 f m

    Så skönt att du har fått sova några nätter. Sömnen är ju viktigt både för ork och tillfrisknande!
    Kram

    Gilla

  2. wiolettan 2015-11-12 / 12:04 e m

    Härligt att du har kunnat sova lite, Sömn är livgivande, den bästa medicinen till mycket.
    Känner igen detta med att det kan kännas oöverstigligt att ge sig iväg ut, men du fixar det. Som du skriver, ett steg i taget och planera i god tid.
    Varm kram till dig.

    Gilla

  3. åsa i åsele 2015-11-12 / 2:20 e m

    Att bara ta sig hemifrån kan kännas som ett oöverkomligt hinder,
    många gånger kanske tankarna gör det svårare… å egentligen, kanske Du inte behöver duscha, tvätta håret… huvudsaken Du är påklädd å kommer i tid.

    Att få sova är viktigt, sömn är livgivande.

    Gilla

  4. Annika 2015-11-12 / 8:10 e m

    Hoppas att det gick bra idag och att du får sova även i natt. En stor kram till.

    Gilla

Lämna gärna en kommentar!❤️

